استارتاپایران

عبور کاربران فعال مایکت از مرز ۱۱ میلیون نفر

نگاهی به عملکرد مایکت در سال ۹۹

پس از گذشت ۱۰ سال از فعالیت مایکت، حالا این استور اندرویدی ایرانی توانسته در سال ۹۹، مرز ۲۰ میلیون نصب فعال را پشت سر بگذارد. مایکت طبق آمار، سال 99 را با رشد دوبرابری به پایان رسانده و این موضوع نوید رقابت جذاب‌تری را در حوزه مارکت‌های اندرویدی در سال ۱۴۰۰ می‌دهد.

۲.۳ میلیون جستجوی روزانه و ۵۸۰۰ ترابایت دانلود ماهانه

مایکت در گزارشی که از عملکرد خود منتشر کرده، به تفکیک فصل‌های آماری درمورد نصب، میزان ترافیک، کاربر فعال ماهانه و جست‌وجوی روزانه پرداخته است. طبق این آمار، تعداد کاربران فعال مایکت در سال ۹۹ با رشد تقریبا دو برابری  همراه شده. همچنین کاربران این پلتفرم روزانه حدود ۲.۳ میلیون بار در مایکت اقدام به جستجوی بازی و برنامه مورد علاقه خود می‌کنند و مجموع حجم دانلودهای ماهانه صورت گرفته از آن بیش از ۵۸۰۰ ترابایت است که نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی مایکت را می‌توان یکی از دلایل این آمارها دانست.

عملکرد مایکت در سال ۹۹

آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که مایکت از ابتدای بهار ۹۹ تاکنون رشدی بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرده است  و از ۱۶ میلیون نصب فعال در ابتدای سال به ۲۶ میلیون نصب فعال در پایان سال رسیده است. همچنین براساس اعداد و ارقام مایکت، این بازار اندرویدی از تابستان تا پایان مهر به ۲۰ میلیون نصب رسیده است.

این رشد در تعداد کاربرانی که هر روز به این استور اندرویدی سر می‌زنند هم دیده می‌شود و کاربران این پلتفرم در آخرین ماه سال ۹۹ هر روز حدود ۲.۵ میلیون بار در مایکت اقدام به جستجوی بازی و برنامه مورد علاقه خود کرده‌اند که نسبت به بهار سال جاری رشدی ۶۶ درصدی داشته است.

این آمارها در حالی اعلام شده است که به گفته مدیرعامل این شرکت، هدف آن‌ها در سال ۹۹ بیشتر از آمار و ارقام فعلی بوده است.

سه ویژگی جدید مایکت در سال ۹۹

در گزارش سالیانه مایکت آمده است که این شرکت برای جذب کاربر جدید و حفظ کاربران قدیمی خود، سه ویژگی جدید اطلاعات سردبیری، جزئیات اختصاصی اپ و برچسب موضوعی را ارائه کرده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل رشد مایکت در سال ۹۹، اضافه شدن قابلیت‌های تخصصی به این استور اندرویدی باشد و همچنین شیوع بیماری کرونا و قرنطینه هم در این رشد بی‌تاثیر نبوده است.

عملکرد مایکت در سال ۹۹

در بخش «اطلاعات سردبیری» که برای اپلیکیشن‌های پرطرفدار است، محتوای اختصاصی برای هر اپ و بازی توسط متخصصین محتوا در مایکت نوشته و منتشر شده است. «جزئیات اپ‌ها» نیز از دیگر امکانات این اپ استور برای کاربرانش است که در دو مرحله اسکرول اول و دوم دیده می‌شود و جزئیاتی از هر اپ و بازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در قسمت «برچسب موضوعی» هم کاربران می‌توانند به خلاصه‌ای از بازی‌های مدنظرشان دسترسی داشته باشند. برای مثال کاربر با کلیک روی هر یک از برچسب‌ها به صفحه جدیدی منتقل می‌شود و بازی‌هایی را که در زیر مجموعه این تگ قرار می‌گیرند را می‌توانند مشاهده کند و اگر کاربر تجربه خوبی از یک بازی داشته باشد به بازی‌های مشابه آن نیز دسترسی خواهد داشت.

تگ‌ها در واقع کلیدواژه‌هایی برای توصیف خلاصه‌ی ویژگی‌های خاص‌تر یک بازی یا اپ هستند. دسته‌بندی اکشن یا هیجانی طیف وسیعی از بازی‌ها را شامل می‌شود؛ بازی‌های شوتر، fighting، اکشن-ماجراجویی و…. از طرف دیگر خود بازی‌های شوتر نیز مثلاً انواع مختلفی دارند مثل شوتر اول‌شخص، شوتر سوم‌شخص، شوتر شبیه‌ساز و…. به عنوان مثال بازی کال آف دیوتی موبایل در مایکت، در دسته‌ی هیجانی قرار می‌گیرد. اما در عین حال در ساب‌ژانر شوتر و بتل‌رویال هم قرار گرفته و این تگ‌ها به این بازی اختصاص می‌گیرند. به این ترتیب تگ‌ها در واقع زیردسته (subgenre) بازی یا اپلیکیشن را مشخص می‌کنند.

ورود به بازار بورس

مایکت به عنوان رقیب اصلی کافه بازار در چند سال گذشته علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته، توانسته همچنان خود را در رقابت حفظ کند و در سال ۹۹ رشد قابل توجهی تجربه کند. آمارهای مایکت نشان می‌دهند که این استور ایرانی می‌تواند در سال ۱۴۰۰ هم به رشد قابل توجه خود ادامه دهد و از طرفی هم برنامه‌ریزی‌های مایکت برای ورود به بورس در ۱۴۰۰، حاکی از برنامه‌ریزی مدیران آن برای حضور قدرتمندتر و کسب سهم بیشتر از این حوزه است.

مدیرعامل مایکت اخیرا در گفت‌وگویی که با آی‌تی ایران داشت، اعلام کرد که این شرکت در حال حاضر سودده بوده و یکی از برنامه آن‌ها برای سال ۱۴۰۰، ورود به بورس است. به گفته او مایکت به مدت سه سال تحت حسابرسی با استاندارد بورس ایران قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا