شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک، به دنبال ساخت محصولی برای رقابت با clubhouse

شنیده شده فیسبوک که در شبیه سازی محصولات رقبا ید طولایی دارد، اینبار قصد دارد محصولی مشابه کلاب هاوس برای چت صوتی کاربران با یکدیگر راه اندازی کند.

به گفت منابع آگاه، فیسبوک در حال طراحی و ساخت شبکه اجتماعی جدیدی است که بر پایه چت صوتی کاربران با یکدیگر است. در این شبکه اجتماعی که عملکردی مشابه اپلیکیشن کلاب هاوس دارد، دو یا چند کاربر با یکدیگر درباره یک موضوع صحبت کرده و به تبادل اطلاعات می پردازند. گفته می شود هدف فیسبوک از تمرکز بر چنین محصول جدیددی، توسعه فرم جدیدی برای تعامل و ارتباط افراد با یکدیگر است.

کلاب هاوس و فیسبوک

گام های ابتدایی طراحی چت صوتی فیسبوک

شبکه اجتماعی کلاب هاوس که به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده، از روم های متنوعی تشکیل شده که در هر روم، چند نفر درباره موضوعی خاص با یکدیگر درحال صحبت هستند. حال به نظر می رسد مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک که مدتی یپش در یکی از روم های کلاب هاوس حضور پیدا کرد و با دیگر افراد درباره واقعیت مجازی گفتگو کرد نیز به این فرم ارتباطی جدید علاقه پیدا کرده است. وی تیم خود را مامور کرده تا برای طراحی و توسعه محصولی مشابه برای چت صوتی دست به کار شوند.

محصول فیسبوک برای چت صوتی، هنوز در مراحل طراحی اولیه است و ممکن است تغییرات بیشتری در این شبکه اجتماعی جدید ایجاد شود. امیلی هنسل، سخنگوی فیسبوک اظهار کرده است: «ما سالهاست که از طریق تکنولوژی های مختلف صوت و تصویر، افراد را به یکدیگر ارتباط داده ایم و هدف ما همیشه بهبود تجربه  ارتباطی افراد بوده است».

یکی از نمایندگان کلاب هاوس در اظهار نظری گفته است: فیسبوک سالهاست که به تکنولوژی های جدید ورود می کند و با ایجاد تغییراتی در آن رسانه ها، نظر کاربران، خصوصا کاربران جوان را به خود جلب می کند. پیشتر مارک زاکررگ، اینستاگرام – سایتی برای اشتراک گذاری عکس-، پیامرسان واتسپ و شرکت واقعیت مجازی اوکلوس را زمانی که این مجموعه ها استارتاپ هایی نوپا بودند خریداری کرد و توانست کاربران زیادی را جذب این شبکه های اجتماعی کند.

شهرت فیسبوک در کپی کردن محصولات رقبا

بسیاری باور دارند که در سیلیکون ولی، فسیبوک به کپی کردن محصولات رقبایش شهرت دارد. در سال 2016 بود که اینستاگرام، یکی از قابلیت های کلیدی رقیب خود (اسنپ چت) یعنی استوری را کپی کرد . این قابلیت بسیار مورد توجه کاربران اینستاگرام قرار گرفت. سال گذشته نیز اینستاگرام قابلیت ریلز (Reels)  را از تیک تاک کپی برداری کرد. سال گذشته که سرویس کنفرانس راه دور زوم (Zoom) به اقتضای شرایط خاص پاندمی محبوبت پیدا کرد، فیسبوکبه سرعت قابلیت Rooms را ایجاد کرد. رومز سرویس چتی گروهی بر پایه ویدئو است. در سال جاری نیز فیسبوک در حال کار بر روی محصولی مشابه سابستک (Substack)، سرویس محبوب خبرنامه است.

کپی کاری فیسبوک از رقبا

کلاب هاوس سال یپش توسط پائول دیویسون و روهان ست، به عنوان اپلیکیشنی آیفونی و با هدف ایجاد شبکه ای خصوصی و بر مبنای دعوت راه اندازی شد. فعلا تنها نسخه بتا این اپلیکیشن ارائه شده است. بدین معنی که توسعه این محصول هنوز نهایی نشده و درحال اجرای آزمایشی پیش از ارائه نهایی است.

کاربران کلاب هاس می توانند پس از ثبت نام در کلاب هاوس، اقدام به ساختن روم هایی با موضوعات مختلف کنند و با دوستان خود به بحث و تبادل نظر پیرامون آن موضوع بپردازند. ویژگی مهم کلاب هاوس که باعث تمایز آن نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی موجود شده آن است که در این شبکه اجتماعی، برخلاف دیگر شبکه ها که مبتنی بر ارسال متن و ویدئو هستند، گفتگوها در قالب صوت انجام می شوند.تعداد اعضایی که می توانند در هر روم کلاب هاوس حضور داشته باشند از چند نفر تا چند هزار نفر متغیر است و اعضای حاضر می توانند به خواست خود و تایید سازنده روم، در گفتگوها شرکت کرده و یا فقط شنونده باشند.

تلاش شرکت ها برای ایجاد محصولاتی برای رقابت با کلاب هاوس

زقبای کلاب هاوس

پس از آنکه در دوران پاندمی و به واسطه حضور برخی افراد معروف در روم ها، کلاب هاوس با استقبال کاربران مواجه شد، شرکت های زیادی به فکر ارائه محصولات مشابهی افتادند.

یکی از مهم ترین شرکت هایی که از همان روزهای ابتدایی استقبال کاربران، اقدام به راه اندازی محصولی مشابه کرد توییتر بود. توییتر در حال تست محصولی با نام اسپیسز (Spaces) است. Spaces امکانی مشابه چت صوتی کلاب هاوس را برای کاربران فراهم کرده است و حتی این قابلیت را برای کاربران اندرویدی نیز فعال کرده است. این درحالی است که کلاب هاوس فعلا تنها برای کاربران سیستم عامل IOS در دسترس است. شنیده شده که شرکت های دیگری مانند تیک تاک نیز درحال طراحی و توسعه محصولاتی مشابه کلاب هاوس برای فراهم کردن امکان چت صوتی کاربران با کیدیگر هستند. اما هنوز هیچ کدام از این شرکت ها محصولی نهایی ارائه نکرده است. تمامی محصولات مشابه یا در مرحله تست اولیه اند و یا هنوز گام های ابتدایی طراحی را سپری می کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا