ایران

رویداد «کیفیت اینترنت ایران» برگزار شد

بازیگران ارشد اینترنت ایران با میزبانی آی تی ایران گردهم آمدند

 

 

رویداد آنلاین کیفیت اینترنت ایران و نقش آن در کسب وکارهای تکنولوژی روز یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ توسط سایت آی تی ایران با حضور صاحب‌نظران بخش خصوصی، متخصصان فنی و مدیران تصمیم‌ساز دولتی  برگزار شد. طی دو پنل در این رویداد موضوعات «زیرساخت اینترنت و سیاست‌ها» و  « تاثیر کیفیت اینترنت بر رشد کسب‌وکار‌ها» با حضور بازیگران هر بخش  مورد بررسی قرار گرفت.

در پنل اول که با مدیریت شهرام شریف، بنیان‌گذار آی‌تی‌ایران برگزار شد، چون حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛ داود زارعیان، معاون امور مشتریان مخابرات؛ حسن شانه‌ساز زاده، بنیانگذار شاتل، محمد علی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک حضور داشتند. بحث‌های اصلی  در این پنل  درباره انحصار مخابرات و شاخص‌های مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت ایران بود همچنین سیاست‌های رگولاتوری در این حوزه مورد بحث قرار گرفت.  

جزییات این پنل را می‌توانید در این مطلب بخوانید. 

در بخش دیگری از این رویداد، مرتضی زندیه، بنیان‌گذار پلتفرم زلکا تحلیلی آماری از وضعیت موجود کیفیت اینترنت از نگاه کاربران، بر اساس گزارشی که زلکا درباره نظرات کاربران توییتر فارسی نسبت به کیفیت اینترنت منتشر کرده، ۷ درصد آن‌ها به زیرساخت، ۲۷ درصد به فیلترینگ، ۴۳ درصد درباره سرعت پایین، ۱۹ درصد درباره تغییرات قیمت و ۴ درصد هم به مشکلات فنی واکنش منفی داشتند. 

خبر کامل این سخنرانی بنیانگذار زلکا را در این مطلب بخوانید. 

در پنل دوم این رویداد نیز امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات، فرید فولادی مدیرعامل همکاران سیستم، ناصرحکیمی مشاور عالی بانک تجارت، ایلیا وکیلی مرشد ابرآروان و آیدا مصباحی مدیر اجرایی نماوا حضور داشتند و موضوع تاثیر کیفیت اینترنت بر رشد کسب و کارهای دیجیتالی را مورد بحث قرار دادند. 

دیدار با پیشگامان اینترنت ایران 

در این رویداد همچنین برخی از اشخاصی که نقش مهمی در نخستین اتصال ایران به اینترنت داشتند در این زمینه صحبت کردند. دکتر سیاوش شهشهانی استاد دانشگاه از نخستین ارتباطات مرکز تحقیقات فیزیک نظری ( پژوهش‌های بنیادی) به شبکه بیت‌نت و سپس اینترنت گفت. شهشهانی به این اشاره کرد که مرکز تحقیقات سالها بعد مسوولیت مدیریت دامنه‌های دات آی آر را برعهده گرفت. او گفت زمانی این اعتقاد وجود نداشت که دامنه‌های دات آی آر رشد می‌کند ولی امروز 1 میلیون و 200 هزار دامنه دات آی آر وجود دارد.

به گفته او یکی از چالش‌های بزرگ این حوزه در ایران نبود شبکه آکادمیک در ایران و نبود پهنای باند کافی برای دانشگاه‌هاست.

در آن زمان تنها پل ارتباطی در ایران پست و تلگراف بود، ایمیل در برابر آن‌ها یک وسیله حیرت‌انگیز بود. محققان از ایمیل برای ارتباط با هم برای انتقال پژوهش‌ها استفاده می‌شد.

به گفته شهشهانی در آن زمان و در هنگام اتصال به شبکه آی پی در اروپا برخی مدیران وقت ارتباطی کشور به طعنه می‌زدند که شبکه باید X25 باشد، و ما قصد داشتیم از ترانسپوندر روی اینتل 100 استفاده کنیم که مخابرات به ما نه تنها اجازه استفاده نمی‌داد،‌ بلکه می‌گفت آینده در دست X25 است و وقت خود را هدر ندهید. پس از گذشت یک سال از آن ماجرا ما با اینترنت آشنا شدیم و از بیت‌نت به آن مهاجرت کردیم.

همچنین در این رویداد کلیپی از ناصرعلی سعادت پخش شد. سعادت مدیرعامل ندا رایانه نخستین شرکتی بود که اینترنت را به کاربران خانگی ارایه داد در این ویدیو محصولاتی که برای نخستین بار سه دهه قبل برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گرفتند را به نمایش می‌گذارد. 

برای دیدن ویدیوی ناصرعلی سعادت این مطلب را ببینید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا