تکنولوژی

آمریکایی‌ها چقدر با اخبار و منابع خبری آشنا هستند؟

با دیجیتالی شدن فضای رسانه‌ای، شاهد آشفتگی‌های بسیاری در این حوزه هستیم. از طرفی تعداد رسانه‌ها (ی سازمانی و شخصی) به شدت افزایش یافته است و از طرفی مخاطبان می‌توانند به روش‌های مختلفی به اخبار دست یابند. در این شرایط، بسیاری از سازمان‌های خبری اقدام به بازنگری در مدل‌های فعالیت خود کرده‌اند. از این رو، منطقی است که پژوهشگران به مطالعه مصرف اخبار و بررسی کارایی شیوه‌های سنتی روزنامه‌نگاری اقدام کنند. (این پژوهش روی رسانه‌های آمریکا صورت گرفته است.)

در میانه قرن بیستم و زمانی که پژوهش‌های رسانه کار خود را شروع کردند، وضعیت بسیار مشخص بود. در آن زمان تنها به چند روش محدود دسترسی به اخبار وجود داشت و هر کدام از آنها هم کاملا متمایز و مجزا بودند: نشریات چاپی، رادیو و تلویزیون. اما در دهه‌های اخیر، نه تنها انواع جدید و نامحدودی از درگاه‌های خبری ظهور کردند (از جمله کانال‌های تلگرامی 24 ساعته و وبسایت‌های خبری)، بلکه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز خود را از محدودیت تولید اخبار به یک شکل و تنها برای یک بستر خبری، آزاد ساختند. به عنوان مثال، روزنامه‌ای مانند نیویورک تایمز برای عقب نماندن از خیل انبوه مخاطبان دیجیتال، اقدام به انتشار پادکست و مجموعه ویدئوهای خبری هم کرده است. هر کدام از این تولیدات را می‌توان به صورت مجزا و با ابزارهای خاص آنها استفاده کرد. حتی شبکه‌های خبری تلویزیونی هم حضوری فعال در فیسبوک، یوتیوب و سایر وبسایت‌های خبری پیدا کردند تا حضور چندگانه در بسترهای اطلاع‌رسانی را برای آنها هم شاهد باشیم. در نهایت، این نگرانی گسترده بین تمام فعالان حوزه رسانه دیده می‌شود که احتمالا نظرسنجی‌ها از میزان مصرف اخبار بسیار خوش‌بینانه هستند؛ چرا که این سوالات از خود مردم پرسیده شده و افراد تمایل دارند تصویری زیباتر از خود به نمایش بگذارند.

با افزایش پیچیدگی‌ها و به‌هم‌پیوستگی چشم‌انداز خبری و نگرانی‌های موجود از غیرواقعی بودن میزان مصرف اخبار توسط مردم، مرکز پژوهشی پیو (Pew Research Center) تصمیم گرفت تا بهترین راه سنجش مصرف اخبار را پیدا کند و پژوهش‌ها را به صورت واقع‌بینانه‌تری انجام دهد.

این گزارش نتیجه پژوهش‌های آنها است که در 2 بخش آورده شده است: بخش 1 به بررسی آشنایی افکار عمومی آمریکا از مفاهیم جدید خبری می‌پردازد و بخش 2 به مقایسه نتیجه بررسی داده‌های منفعل (بررسی رفتار مصرف‌کنندگان اخبار در نرم‌افزارها و بسترهای دیجیتال که یکی از معیارهای آن سنجش میزان دانلود محتوای تولیدی است) اختصاص یافته است.

آمریکایی‌ها به خوبی با فناوری‌های خبری آشنا هستند اما آنها را منابع خبری نمی‌دانند

در مطالعه بزرگسالان آمریکا، شواهد متناقضی از آشنایی و درک آنها از رسانه‌ها و منابع خبری به دست آمد. بزرگسالان آمریکا تا حد زیادی با فناوری‌هایی مانند پخش زنده در وبسایت، پادکست‌ها و پاپ‌آپ‌های خبری آشنا هستند. با این حال، بسیاری از آنها از تمام این شیوه‌های دسترسی به (مصرف) اخبار استفاده نمی‌کنند و حتی تعداد زیادی از آنها این بسترهای جدید را به عنوان راهی برای دریافت اخبار به رسمیت نمی‌شناسند.

علاوه بر آن، زمانی که مصرف‌کنندگان اخبار در محیط‌های جدیدی مانند وبسایت‌های گردآوری اخبار و فیدهای رسانه‌های اجتماعی به دنبال اطلاعات می‌گردند، سردرگمی آنها در تفاوت این منابع و منابع سنتی اخبار افزایش می‌یابد. تنها 9 درصد از شرکت‌کنندگان آمریکایی این پژوهش می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک سازمان خبری، خودش آن خبر یا گزارش را تولید کرده است یا خیر. از طرفی 23 درصد از آنها نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام یکی از 6 منبع اصلی خبری (روزنامه‌ها، شبکه‌های خبری تلویزیون، اخبار محلی، سازمان‌های خبری اشتراکی مانند سی‌ان‌ان، رادیوها و پادکست‌های مستقل و رادیو) چنین کاری انجام می‌دهند. در نهایت، در عصر کنونی که مدل‌های فعالیت سازمان‌های خبری به سرعت در حال تغییر است، پژوهش ما نشان داد که محققان باید منظور دقیق خود از «دریافت اخبار پولی» را روشن کنند. زمانی که ما از افراد در مورد پرداخت‌هایشان برای دریافت اخبار سوال پرسیدیم، بسیاری از آنها نمی‌دانستند که این کار را انجام می‌دهند؛ در حالی که بسیاری از آنها حداقل به طور غیرمستقیم برای بسیاری از شبکه‌های تلوزیونی خود حق اشتراک گرفته بودند.

داده‌های منفعل اخبار

این پژوهش نشان داد اگر دامنه زمانی پژوهش مشخص باشد، نتیجه بهتری به دست می‌آید. به عنوان مثال به جای آنکه از فرد پرسیده شود که چقدر در معرض اخبار قرار دارد، باید پرسید که چند روز یا چند ساعت در هفته گذشته را به مرور اخبار پرداخته است.

از طرف دیگر، به دلیل ناآشنایی عموم مردم با منابع مختلف خبری، بسیاری از آنها متوجه نیستند که حتی استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام به معنای استفاده آنها از اخبار است. از طرفی، بسیاری از لینک‌های موجود در این رسانه‌های اجتماعی، کاربران را به وبسایت‌های خبری می‌رساند. همین موضوع در مورد میزان دانلودهای آنها هم مصداق دارد. بسیاری از پادکست‌ها و ویدئوهای دانلودی کاربران اینترنت، حاوی اخبار و گزارش‌هایی هستند که به افکار عمومی سمت و سو می‌دهند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا