تکنولوژی

خدمات ابری مدیریت شده، نیاز آتی سازمان ها

«ابرآمدی ها» از چالش ها و فرصت های موجود در صنعت کلاد کشور می گویند

بازار رایانش ابری (کلاد) در ایران در دهه اخیر با فعالیت شرکت‌های مختلف که برخی از آنها نیز استارتاپی هستند، در حال رشد است و به وارد مرحله بلوغ شده است. تا مدتی پیش عمده تمرکز شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری در کشور، معطوف به ارائه خدمات زیرساخت و فضای ذخیره سازی ابری بود، اما مدتی است که با ورود شرکت‌هایی جدید به این صنعت، خدمات ابری کاربردی و جدیدی به فضای کسب و کارها راه پیدا کرده اند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که صرف استفاده از زیرساخت ابری، باعث برآورده شدن انتظارات سازمان‌ها و مدیران نمی‌شود. همین امر بیانگر اهمیت به کارگیری سرویس‌های ابری مدیریت شده برای بهره مندی از حداکثر مزایای ممکن در فناوری‌های ابری است.

کارشناسان معتقدند ظرفیت بازار کلاد را باید به تفکیک خرده بازارهای به صورت مجزا حساب کرد. با اینحال برآوردهای تقریبی نشان می‌دهند که تنها در بخش بازار B۲B کشور، حدود ۱۵۰ هزار شرکت با سایز متوسط با پتانسیل به کارگیری خدمات ابری وجود دارد. در صورتی که فرض شود هر کدام از این شرکت‌ها از سرویس ابری متوسطی استفاده کنند، می‌توان ظرفیت بازار کلاد کشور را حدود سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان تخمین زد. شرکت «ابرآمد» که یکی از فعالان نسبتا جدید بازار ابری کشور است، در تلاش است با استفاده از مزیت‌های ویژه فناوری ابری در مقیاس پذیری و رفع محدودیت‌های مکانی و زمانی برای دسترسی به اطلاعات، ارزش‌های جدیدی خلق کرده و عمق و کیفیت خدمات ابری قابل ارائه به کسب و کارها را افزایش دهد.

داستان شکل گیری «ابرآمد»

مدیران «ابرآمد» می‌گویند جوانه‌های شکل گیری این شرکت، از ۳ سال پیش که «همکاران سیستم» خدمات راهکاران ابری را در قالب ارائه خدمات اشتراکی ERP بر بستر ابر به مشتریان ارائه می‌داد شکل گرفت. پس از مدتی ارائه این نوع خدمت، نیازها و خلاهای جدیدی در این بازار حس شد که پرداختن به آنها، نوید خلق فرصت‌های جدید برای فضای ابری کشور و بهره مندی کسب و کارها از خدمات متنوع‌تر را می‌داد. در نتیجه با مذاکراتی که با شرکت «رمیس» به عنوان یکی از قوی‌ترین ارائه دهندگان تجهیزات سخت افزاری انجام گرفت، قرار شد شرکت جدیدی با نام «ابرآمد» ایجاد شود که از دو بازوی سخت افزاری «رمیس» و نرم افزاری «همکاران سیستم» کمک گیرد و خلق بسته‌های خدمات ابری جامع و کاملی را برای طیف وسیعی از کسب و کارها به عهده گیرد. همین بهره مندی توامان این شرکت از تجارب بهترین بازیگران ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و سخت افزاری زیرساخت، به یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی ابرآمد در میان رقبا تبدیل شده است.

علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد در گفتگو با آی تی ایران می‌گوید: از آن جهت که قرار است ابرآمد با چابکی و پویایی و با بهره گیری از تیمی نه چندان بزرگ به خلق خدمات جدید برای بخش‌های مختلف بازار ابری کشور بپردازد و با کسبتجربیات جدید، خود را با آخرین تغییرات برای ارائه هرچه بهتر خدمات به مشتریان سازگار کند، آن را یک شرکت استارتاپی می‌دانیم؛ اما با اینجال از آنجا که ابرآمد، مسئولیت حفظ اعتبار و برند دو شرکت همکار یعنی رمیس و همکاران سیستم را نیز بر عهده دارد، مانند استارتاپ‌های معمول فرصت چندانی برای آزمون و خطا ندارد و در ارائه خدمات تلاش می‌کنیم کیفیتی در حد اعتمادی که مشتریان به این شرکت‌های بزرگ و صاحب نام دارند ارائه دهیم. در نتیجه سبک کاری ابرآمد ترکیبی از چابکی و پختگی است.

با وجود مزایای بسیاری که استفاده از خدمات ابری به جای استقرار دیتاسنتر و زیرساختهای لازم در محل سازمان برای شرکت‌های کوچک با سرمایه محدود دارد، طیف مشتریان هدف ابرآمد را سازمان‌های متوسط و بزرگ تشکیل می‌دهند. الیاسی می‌گوید: اکنون ارائه خدمات B۲B در اولویت ما قرار دارد و  ارائه خدمات به استارتاپ ها، فریلنسرها و خدمات B۲C  به زودی به لیست خدمات شرکت اضافه خواهند شد

ابرها به کمک کسب و کارها می‌آید

به زبان ساده، رایانش ابری با در اختیار قرار دادن منابع پردازشی و ذخیره سازی مورد نیاز کاربر به صورت لحظه‌ای و آنلاین، باعث صرفه جویی و مدیریت بهینه منابع استراتژیک (یعنی منابع مالی و نیروی انسانی) شرکت می‌شود؛ بدین ترتیب مدیران بدون نیاز به صرف هزینه برای نگهداری و پشتیبانی زیرساخت ها، می‌توانند هر لحظه از دریافت خدمات با بالاترین کیفیت مطمئن باشند. استفاده از خدمات ابری به جای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی در محل شرکت، مدیران را قادر می‌سازد بدون نیاز به صرف سرمایه اولیه کلان برای راه اندازی سیستم ها، با سپردن کارها به متخصصان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری، بر امور تخصصی شرکت تمرکز کنند و انرژی و توان خود را برا ارتقا فعالیت اصلی شرکت صرف کنند.

در مدت اخیری که سرویس‌های ابری به بازار کسب و کارهای کشور راه پیدا کرده اند، «سرور مجازی» یکی از پرکاربردترین خدمات ارائه شده در این حوزه بوده است. اما از آنجا که ابرآمد قرار است با ارائه خدمات جدید، برای تصاحب بخش‌های بکر بازار گام بردارد، سرویس‌های متنوع دیگری مانند VDC (دیتاسنتر مجازی)، دسکتاپ مجازی، سرویس‌های پشتیبان گیری، سرویس شرایط بحرانی نیز ارائه می‌کند و قرار است به صورت پویا و مدوام، اضافه کردن خدمات کاربردی جدید را در دستور کار داشته باشد.

شراره برادران، مدیر بازاریابی ابرآمد می‌گوید: سازمان امروزی را نمی‌توان بدون بسترهای تکنولوژیک و ابزارهای حوزه فناوری اطلاعات تصور کرد. از طرفی تهیه و نگهداری از چنین امکاناتی، بخش زیادی از هزینه شرکت‌ها به خود اختصاص می‌دهد. ما در ابرآمد سعی کرده‌ایم با در اختیار قرار دادن بخش زیادی از این امکانات بر بسترهای ابری، نه تنها دسترسی گسترده‌تری برای فعالان حوزه‌های مختلف کسب و کار ایجاد کنیم، بلکه هزینه‌های سازمان‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

وی تاکید می‌کند: استفاده از خدمات مختلف رایانش ابری می‌تواند نقش قابل توجهی در رشد و توسعه سازمان‌ها داشته باشد.  به کارگیری چنین سرویس‌هایی می‌تواند سازمان‌ها را در گسترش بازار، ارتباط بهتر با مشتریان، خلاقیت بیشتر و… یاری کند؛ همین امر باعث شده تا اکنون استفاده از چنین خدماتی به یک ضرورت انکارناپذیر برای دوام آوردن در میدان رقابت تبدیل شود.

برادران در شرح خدماتی که ابرآمد برای تسهیل مدیریت کسب و کارها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد در گفت و گو با آی تی ایران می‌گوید: سرویس دیتاسنتر مجازی (VDC) و دسکتاپ مجازی دو مورد از خدمات جدیدی است که در سال اخیر به محصولات ما اضافه شده است. به لطف بهره مندی از تجارب دو شرکت قدرتمندی که در این حوزه با ما همکاری دارند، در ارائه این سرویس‌ها بر کیفیت بالای تجهیزات و امنیت سیستم تاکید زیادی داریم.

برادران با اشاره به نیاز شرکت‌ها به زیرساخت مناسب و مطمئن برای راه اندازی سیستم‌های مالی و سازمانی می‌گوید: در حالت عادی این مجموعه‌ها ناچار به خرید تجهیزات و نصب و راه اندازی آنها در محل شرکت هستند. مدیریت و پشتیبانی این سیستم‌ها نیاز به استخدام چندین متخصص حوزه فناوری اطلاعات دارد تا به صورت مداوم بر عملکرد این سیستم‌ها نظارت کنند و در صورت بروز خرابی و اختلال، مشکل را حل کنند. مزیتی که ما در ارائه سرویس‌های ابری برای سازمان‌ها خلق می‌کنیم ناشی از همین هزینه‌های زیاد و محدودیت‌های دسترسی است.

مزیت خدمات ابری برای کسب و کارهای کوچک

برادران تاکید می‌کند: ما در ابرآمد تمامی زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری لازم را فراهم میکنیم و متخصصان این حوزه، مدیریت این دیتاسنترهای اصلی و بزرگ را به عهده میگیرند. هر شرکت بدون نیاز به خرید جداگانه تجهیزات و صرف انرژی مدیران آی تی در کارهایی مانند نگهداری و پشتیبانی تجهیزات، تنها با اجاره ظرفیت مورد نیاز خود از دیتاسنتر مجازی و یا دیگر سرویس‌های ابری مدیریت شده، می‌تواند کیفیتی به مراتب بیشتر را با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر در اختیار بگیرد و تنها به میزان مصرف هزینه پرداخت کند. وی می‌افزاید: ما با علم به اینکه می‌دانیم اطلاعات یکی از ارزشمندترین دارایی‌های سازمان هاست، برای مدیریت درست این داده‌ها و حفاظت از آنها در برابر رویدادهای مختلفی که موجب از دست رفتن این داده‌ها شود تلاش می‌کنیم.

کمک به کسب و کارها در کنترل هزینه ها، یکی دیگر از علت‌هایی است که شرکت‌ها را (خصوصا شرکت‌های کوچک و استارتاپی) را به استفاده از خدمات ابری ترغیب می‌کند. الیاسی تاکید می‌کند: وجه نقدی که با استفاده از خدمات ابری به جای استقرار زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد، می‌تواند برای خلق فرصت‌های جدید، مقابله با تهدیدها، استخدام نیروهای زبده و…هزینه شود و بدین ترتیب علاوه بر جلوگیری از بی‌استفاده ماندن ظرفیت‌های هر کسب و کار با تخصیص درست منابع، ریسک متحمل شده نیز تا حد زیادی کاهش می‌باید.

خلق خدمات ابری جدید، متناسب با نیازهای آینده

در بررسی برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت‌های پیشگام در هر صنعت مشاهده می‌شود که تحول دیجیتال و سازگار کردن خدمات تخصصی آنها برای ارائه بر بستر ابر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد تمرکز این شرکت هاست و چنین نفوذ و گسترشی، رایانش ابری را به یکی از ترندها در میان فناوری‌های روز تبدیل کرده است. الیاسی می‌گوید: ورود خدمات ابری به هر کسب و کاری، تحولات گسترده‌ای در ابعاد مختلف آن ایجاد خواهد کرد. به واسطه بهره مند شدن از امتیازاتی مانند مقیاس پذیری، دسترسی آسان، امنیت و… فرهنگ کاری سازمان‌ها در حال تغییر است.

مدیرعامل ابرآمد معتقد است تا مدتی پیش، عمده انتظار سازمان‌ها از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری، ایجاد زیرساخت مناسب و به اشتراک گذاری آن به تناسب نیاز سازمان‌ها بود. اما اکنون انتظارات در حال تغییر است و مدیران سازمان‌ها مایلند خدمات فناوری اطلاعات متنوعی را در قالب یک سرویس ابری در یافت کنند. وی تاکید می‌کند: به عبارتی شاخه جدیدی تحت عنوان ITaaS یعنی فناوری اطلاعات به عنوان سرویس خلق شده است و ما در ابرآمد قصد داریم با خلق خدمات ابری متنوعی که پیشتر شرکت‌های ابری آنها را ارائه نداده اند، پاسخگوی نیازهای ابری سازمان هاباشیم. بدین ترتیب با ارائه چنین خدمات ابری مدیریت شده ای، دغدغه‌های ابتدایی مدیران IT شرکت‌ها رفع شده و می‌توانند با اطمینان از پیشبرد باکیفیت و امن مسائل IT سازمان، بر امور مهم‌تری که خلاقیت را برای سازمان به ارمغان آورد تمرکز کنند.

پاندمی کرونا و تحولات سازمانی

در مدت یک سال اخیری که کسب و کارها با چالش جدید پاندمی کرونا و ضرورت به انجام دورکاری درگیر بودند، نیازها و عادات جدیدی شکل گرفته است که به نظر می‌آید پس از رفع این بحران نیز اثرات آن بر سازمان‌ها ماندگار باشد. در این مدت، دسترسی نامحدود به ابزارها و اطلاعات سازمان از مکان‌های مختلف و با حداقل امکانات سخت افزاری که هر فرد حتی در خانه نیز در اختیار داشته باشد، در صدر نیازهای سازمان‌ها قرار داشت. در شرایطی که نه امکان تعطیل کردن کسب و کارها برای چنین مدت طولانی‌ای وجود داشت و نه امکان مجبور کردن پرسنل به حضور تمام و کمال در محل کار، استفاده از مزیت‌های خدمات ابری برای انجام کارها، راهگشا شد.

فارغ از شرایط اخیر، مجازی سازی سرویس‌های مختلف متناسب با نیاز سازمان ها، به یکی از ضرورت‌های کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است. در نتیجه در سطح جهانی، شرکت‌های بزرگ و مطرح زیادی به این حوزه ورود کرده و به ارائه سرویس‌های مجازی می‌پردازند. شرکت‌های VMware، مایکروسافت، سیتریکس (Citrix)، Red Hat، اوراکل، آمازون، گوگل، Parallels، هواوی، Virtual Bridges  ۱۰ شرکت برتر در زمینه مجازی سازی و ارائه خدمات دسکتاپ مجازی هستند.

سرویسی برای تسهیل دورکاری

سرویس دسکتاپ مجازی، یکی از سرویس‌های ابرآمد است که نه تنها در شرایط دورکاری اخیر بسیار راهگشا بوده است، بلکه می‌تواند ساختار شرکت داری در سالهای پیش رو را نیز متحول کند و مدیران را به رویکرد جدیدی در مدیریت کسب و کار سوق دهد. مدیرعامل ابرآمد با اشاره به محدود بودن ارائه چنین سرویسی در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری کشور می‌گوید: در این سرویس، سیستم عامل و تمام برنامه‌های مورد نیاز پرسنل سازمان بر یک مرکز داده ابری قرار می‌گیرد و پرسنل در زمان نیاز به داده ها، از طریق مرورگر اینترنت وارد فضای دسکتاپ خود که به صورت مجازی شده در اختیارشان قرار گرفته، می‌شوند.

دسکتاپ مجازی برآمد

پوریا استکی، مدیر توسعه کسب وکار ابرآمد در بیان مزیت‌های چنین سرویسی می‌گوید: استفاده از دسکتاپ مجازی علاوه بر رفع محدودیت دسترسی به اطلاعات و ابزارها، می‌تواند صرفه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای برای صاحبان مشاغل ایجاد کند و شرکت‌ها را از تهیه تعداد زیاد تجهیزات سخت افزاری پیشرفته بی‌نیاز می‌کند. استکی در گفت و گو با آی تی ایران می‌گوید: در استفاده از این سرویس، کارکنان می‌توانند با هر سیستم متصل به اینترنتی اعم از کامپیوتر، لپتاپ، تین کلاینت، زیروکلاینت، تبلت، موبایل و…که حداقل ظرفیت‌ها را داشته باشند، به فضای کاری مجازی شده خود دسترسی پیدا کنند. هزینه پرداخت شده بابت سرویس دسکتاپ مجازی، متناسب با مصرف کاربران است و با توجه به مقیاس پذیری بالای سرویس‌های ابری، در کوتاه‌ترین زمان می‌توان سیستم‌های مورد نیاز کارمندان جدید سازمان را آماده کرد.

مدیریت دسترسی برای افزایش امنیت

با آنکه دسترسی نامحدود پرسنل به اطلاعات سازمان می‌تواند مشکلات مربوط به محدودیت‌های مکانی و زمانی را رفع کند، اما این امر ذهن مدیران را با چالش جدیدی یعنی امنیت داده‌های سازمانی درگیر می‌کند. استکی در مزیت سرویس دسکتاپ مجازی در حل این مشکل می‌گوید: با استفاده از سرویس دسکتاپ مجازی، هم از داده‌ها و برنامه‌های سازمانی در برابر حملات بیرونی حفاظت شده و هم از نشت اطلاعات حیاتی شرکت از طریق کارمندان جلوگیری می‌شود. از آنجا که امکان اعمال محدودیت در انتقال و یا کپی کردن داده از دسکتاپ ابرآمد به روی کلاینت‌های کاربران میسر است، هیچ داده‌ای بر روی سیستم‌های شخصی و یا موبایل کارمندان باقی نمی‌ماند و آنها فقط در مواقع لازم به صورت آنلاین به اطلاعات دسترسی دارند. بدین ترتیب امکان سواستفاده‌های احتمالی از داده‌های سازمانی به حداقل می‌رسد. همچنین دغدغه از دست دادن اطلاعات بر اثر خرابی تجهیزات و علی الخصوص رایانه‌های کاربران، در دسکتاپ ابرآمد به طور کامل مرتفع شده است. در ارائه چنین خدمات ابری مدیریت شده ای،   با توجه به مدیریت مرکزی تمامی سیستم ها، نیاز به نیروهای مستقر برای نگهداری و پیشتیبانی سیستم‌ها به حداقل می‌رسد و می‌توان با حداکثر انسجام مورد نظر مدیران، امور فنی شرکت را مدیریت کرد.

الیاسی معتقد است تا چند سال آینده تمرکز ابرآمد بر غنی کردن فرهنگ استفاده از خدمات ابری در سازمان‌ها و فراهم کردن سرویس‌های ابری مدیریت شده و کاربردی متناسب با نیاز کسب و کارهای مختلف قرار خواهد داشت. حضور شرکت‌های بیشتر در جمع رقبای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری در صنعت کلاد کشور، می‌تواند روند رشد و توسعه این صنعت را تسریع کند.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا