استارتاپایران

سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ ونچرز روی استارتاپ «پاساژ»

اسمارت‌آپ ونچرز از سرمایه‌گذاری روی استارتاپ پاساژ خبر داد. به گفته مدیران اسمارت‌اپ ونچرز با شیوع بیماری کرونا و تغییر رفتار عادات مردم و سبک زندگی آن‌ها، خرید آنلاین و عرضه محصولات در فضای آنلاین رشد زیادی کرده است. از همین رو روی پاساژ که یک بازار آنلاین یا مارکت‌پلیس است، سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته اسمارت آپ ونچرز،  این مارکت‌پلیس بدون دریافت هیچ کارمزدی، فضایی را برای عرضه و تقاضا میان فروشنده و خریدار فراهم می‌کند. طبق گزارشی که اسمارت‌آپ منتشر کرده، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار فروشگاه با عرضه بیش از  ۵۰۰ هزار محصول از دسته‌بندی‌های کالای دیجیتال، مد و پوشاک، آرایشی و بهداشتی در پاساژ فعالیت می‌کنند. فروشندگان در حوزه‌‌های مختلف می‌توانند یک فروشگاه در پاساژ بسازند و کالای خود را در آنجا عرضه کنند. این فروشندگان می‌توانند مغازه‌دار باشند یا فروشنده‌ اینترنتی فعال در اینستاگرام و تلگرام.

مدل درآمدی پاساژ بر حسب کمیسیون (Commission)  نیست بلکه بر حسب تبلیغات است. اگر فروشنده‌ای بخواهد فروش بیشتری در پاساژ داشته باشد می‌تواند در آن تبلیغ کند. میزان فروش فروشنده هر اندازه که باشد پاساژ کمیسیونی نمی‌گیرد و تنها به ازای تبلیغ انجام شده هزینه دریافت می‌کند. به گفته مدیران این مارکت‌پلیس «فروشندگان زیادی تلاش می‌کنند تا کالا و محصولات‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی بفروشند، اما زیرساخت شبکه‌های اجتماعی مناسب خرید و فروش نیست. شاید برای حجم فروش‌ پایین امکان‌پذیر باشد اما اگر حجم فروش کمی بالا برود مدیریت این فر‌‌آیند کار ساده‌ای نیست. پاساژ با ارائه بستری (Platform) به عنوان فروشگاه امکان این خرید و فروش‌ها را فراهم می‌کند. به علاوه، با افزایش ترافیک و ترغیب کاربران برای چک کردن مداوم فروشگاه‌ها یا همان پاساژگردی آنلاین تلاش می‌کند میزان فروش فروشندگان را هم افزایش دهد.»

این مارکت‌پلیس که توسط افشین کاتبی جهرمی وعلی پارسا در سال 95 راه‌اندازی شد،‌ اولین راند سرمایه‌گذاری خود را از یک سرمایه‌گذاری خصوصی و دومین راند را در سال 99  از شرکت موناکو راند جذب کرد. همچنین برای راند سوم با شرکت‌ سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ وارد مذاکره شدند. حال با توافقات انجام شده اسمارت‌آپ هم به جمع سرمایه گذاران این استارتاپ اضافه شد.

روند بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران

اندازه بازار خرده‌فروشی در ایران (که بخش بزرگی از فروش در آن همچنان به صورت آفلاین انجام می‌شود) بسیار بزرگ است. نرخ تبدیل فروش آفلاین به آنلاین در ایران پایین‌تر از میانگین‌ جهانی است. این اختلاف نشان می‌دهد که بخش زیادی از تراکنش‌های خرید و فروش بعد از مدتی به فضای آنلاین منتقل خواهند شد. کارآفرینانی که بتوانند در بازار خرده‌فروشی پلتفرمی بسازند که انتقال تراکنش‌های آفلاین به آنلاین را ساده‌تر کند، برنده خواهند بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا