تکنولوژیموبایل

نگاهی به زدتی‌ای Axon 20 5G، اولین گوشی مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر

شرکت زدتی‌ای (ZTE) توانست با عرضه محصول جدید خود یعنی Axon 20 5G، اولین گوشی هوشمند مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر را روانه بازار کند.

این محصول با قیمت پایه 499 دلار عرضه ‌‌می‌شود و از لحاظ مشخصات در شمار گوشی‌‌های میان‌رده جای ‌‌می‌گیرد. از جمله مشخصات این گوشی ‌‌می‌توان به پردازنده اسنپدراگون 765G، حافظه داخلی 128 گیگابایتی، رم 8 گیگابایتی و دوربین اصلی چهارگانه با قابلیت پشتیبانی از فیلمبرداری 4K اشاره کرد. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به این گوشی و بررسی عملکرد دوربین سلفی زیر نمایشگر و سایر قابلیت‌‌های این دستگاه.

دوربین سلفی

مهندسان زدتی‌ای، یک دوربین 32 مگاپیکسلی را در قسمت جلویی و زیر نمایشگر دستگاه تعبیه کرده‌اند که ‌‌می‌تواند عکس‌‌های بسیار باکیفیتی را در محیط‌‌هایی با نور کافی ثبت کند. اما هرچه از میزان نور محیط کم شود، عملکرد و کیفیت دوربین نیز افت پیدا ‌‌می‌کند.

همانطور که در نمونه عکس‌‌ها مشاهده ‌‌می‌کنید، جزییات در این تصاویر قابل قبول است اما نباید فراموش کرد که Axon 20 5G با کمتر 500 دلار عرضه ‌‌می‌شود و استفاده از چنین فناوری پیشرفته‌ای در اسمارت‌فونی با این محدوده قیمتی، ‌‌می‌تواند تما‌‌می‌عیب‌‌های آن را بپوشاند. از سویی دیگر، این فناوری هنوز در آغاز فرآیند توسعه خود قرار دارد و قطعا در آینده شاهد ارتقای عملکرد آن خواهیم بود.

زدتی‌ای اعلام کرد که در این گوشی، ترکیبی از 5 فناوری برای تعبیه دوربین زیر نمایشگر و ارتقای عملکرد آن استفاده شده است. همچنین ماده مخصوصی در این نمایشگر به‌کار رفته که ‌‌می‌تواند به دریافت بیشتر نور توسط لنز کمک زیادی کند.

زدتی‌ای Axon 20 5G

همچنین Axon 20 5G از تراشه Dual-control و مدار درایور بهره ‌‌می‌برد که باعث ارتقای رنگ در تصاویر ‌‌می‌شود و از تداخل نمایشگر  و دوربین در فرآیند ثبت رنگ جلوگیری ‌‌می‌کند. به گفته زدتی‌ای، این گوشی به قابلیتی به نام Special matrix نیز مجهز شده که برای انتقال طبیعی‌تر پیکسل‌‌ها به کار گرفته ‌‌می‌شود.

این شرکت همچنین اعلام کرد حدود یک سال را برای طراحی و توسعه یک الگوریتم سلفی برای ارتقای عملکرد دوربین در محیط‌‌هایی با نور کم کار کرده به طوری که دوربین ‌‌می‌تواند با توجه به میزان نور محیط، دامنه دینامیکی را تغییر دهد.

دوربین اصلی

زدتی‌ای Axon 20 5G به جهار دوربین اصلی در قسمت پشتی بدنه مجهز شده که یک سنسور اصلی 64 مگاچیکسلی و سه سنسور 8 مگاپیکسلی اولتراواید، ماکر و عمق را در خود جای داده است. چیدمان سنسورهای این دوربین به گونه‌ای است که ‌‌می‌تواند امکان ثبت عکس‌‌هایی متفاوت و متنوعی را برای کاربر فراهم کند.

زدتی‌ای Axon 20 5G

این دوربین همچنین از قابلیت زوم دیجیتال 5 برابری بهره ‌‌می‌برد که برای شکار سوژه‌‌های دور با جزییات مناسب کاربردی خواد بود. در ادامه چند نمونه از عکس‌‌های ثبت شده با دوربین اصلی Axon 20 5G را مشاهده ‌‌می‌کنید.

نمایشگر و طراحی

در صفحه نمایش این گوشی، خبری از ناچ و بریدگی‌‌هایی که در نمایشگر گوشی‌‌های امروزی مشاهده ‌‌می‌شود، نیست. زدتی‌ای از یک پنل 6.92 اینچی اولد با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (2460 در 1080 پیکسل) استفاده کرده که ‌‌می‌تواند محتوا را با رزولوشن مناسب به نمایش درآورد.

همچنین این نمایشگر به حداکثر نرخ رفرش 90 هرتزی نیز مجهز شده که کاربر ‌‌می‌تواند این میزان را با توجه به کاری که روی گوشی انجام ‌‌می‌دهد، تغییر دهد. به گفته زدتی‌ای ‌‌می‌توان از نرخ 60 هرتزی نیز استفاده کرد.

وزن این گوشی برابر با 198 گرم و ضخامت بدنه آن برابر با 7.98 میلیمتر عنوان شده و از لحاظ طول بدنه نیز، ک‌‌می‌قدبلندتر از آیفون 12 پرو مکس است. اطراف نمایشگر این گوشی را فری‌‌می‌پلاستیکی در برگرفته و قسمت پشتی بدنه نیز از شیشه تشکیل شده است.

نرم افزار

زدتی‌ای Axon 20 5G مبتنی بر اندروید 10 و رابط کاربری MiFavor 10.5 عرضه شده که شش تم به همراه قابلیت‌‌هایی همچون حالت شب و اسپلیت-اسکرین را در خود جای داده است. محیط نرم افزاری این گوشی به گونه‌ای طراحی شده که کاربرپسند بوده و برای دارندگان دستگاه‌‌های اندرویدی، محیط آشنایی خواهد بود.

زدتی‌ای Axon 20 5G

باتری

انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن این دستگاه از طریق یک باتری 4220 میلی‌آمپری تامین ‌‌می‌شود که در تست‌‌های به عمل آمده، مشخص شد که ‌‌می‌تواند با یک بار شارژ، تا 17 ساعت ویدیوهایی با کیفیت اچ‌دی را با میزان روشنایی متوسط، پخش کند.

خوشبختانه عملکرد باتری به نسبت قیمت و دسته‌بندی گوشی، فراتر از حد تصور است که ‌‌می‌تواند خبر خوبی برای آن‌‌هایی باشد که مدام از خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی خود گله ‌‌می‌کنند. این باتری همچنین از فناوری شارژ سریع 30 واتی بهره ‌‌می‌برد که با کمک آن، شارژ این باتری 4220 میلی‌آمپری در کمتر از یک ساعت، از صفر به 100 درصد خواهد رسید.

سخت افزار

بار پردازشی Axon 20 5G را پردازنده اسنپدراگون 865G به دوش ‌‌می‌کشد و در کنار خود یک رم 8 گیگابایتی را ‌‌می‌بیند. همچنین یک حافظه ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی برای این گوشی در نظر گرفته شده که البته از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 2 ترابایت قابل ارتقاست.

در مجموع، ‌‌می‌توان تصمیم زدتی‌ای برای توسعه و عرضه گوشی هوشمندی مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر را اقدا‌‌می‌شجاعانه توصیف کرد. این شرکت چینی، در حالی خود را به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه معرفی کرده که هنوز بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ دنیا، نتوانسته‌اند این فناوری را برای استفاده در گوشی‌‌های جدید خود توسعه دهند.

 

 

منبع
CNET

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا