استارتاپایران

امکان پرداخت پول تاکسی با QR / اپلیکیشن‌های پرداخت یکپارچه شدند

این سامانه فعلا در تهران و فقط برای تاکسی‌ها فعال شده است

پلتفرم شهرپی یا همان سامانه یکپارچه شهری برای پرداخت‌های خرد، پس از یک ماه فعالیت آزمایشی روز گذشته در مراسم رونمایی از پروژه‌های مرکز آمار شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات تهران رونمایی شد. شهرپی سامانه‌ای است که به کاربران کمک می‌کند تا به جای استفاده از وجه نقد یا دستگاه پوز، با اسکن کیوآرکد مبلغ پرداختی خود را به مجموعه موردنظر توسط اپلیکیشن‌های پرداختی، پرداخت کنند. به گفته محمد فرجود، رییس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، در حال حاضر فقط پذیرنده‌های تاکسی در تهران به این سامانه متصل هستند اما به زودی میادین تره بار و مراکز تفریحی و فروشگاه‌های شهروند و شهرهای دیگر هم به این ابزارهای پرداختی متصل می‌شوند تا مردم به جای استفاده از پول با موبایل خود و استفاده از اپلیکیشن‌های پرداختی، انتقال وجه را انجام دهند.

سینا علی‌محمدی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل حوزه ریاست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در گفت‌وگو با آتی ایران اعلام کرد که تاکنون ۵ هزار تاکسی در شهر تهران به این کیوآر کد مجهز شده‌اند. به گفته او ۱۰ اپلیکیشن پرداختی از جمله آپ، تاپ، ۷۸۰ و… هم به این سامانه متصل هستند و روزانه بالای ۱۰ هزار تراکنش انجام می‌شود.

او با اشاره به این موضوع که پیش از این اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه کمتر از یک درصد سهم بازار را داشته‌اند؛ توضیح داد: «پیش از این برنامه‌هایی دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کردند باعث ایجاد انحصار شده بودند و فضای رقابتی وجود نداشت. همچنین هر کدام از برنامه‌های پرداختی هم تلاش خود را می‌کردند تا با ارائه این خدمت به تاکسی‌ها ورود پیدا کنند. درنهایت راننده‌های تاکسی دچار یک بی‌نظمی در نحوه استفاده از این برنامه‌ها شده بودند. درنهایت شهرداری تهران با برگزاری جلسات متعدد با ذینفعان این حوزه از جمله شرکت‌های خصوصی پرداخت، تاکسیرانی و بانک شهر تصمیم به راه‌اندازی این پلتفرم گرفتند. به این صورت یک فضای رقابت عادلانه ایجاد می‌شود و اپلیکیشن‌های مختلف به جای رقابت بر سر حضور در تاکسی‌ها، باید بر سر میزان کیفیت خدمات خود با هم رقابت کنند تا به موبایل یکی از کاربران راه پیدا کنند.»

علی‌محمدی با اشاره به نحوه پرداخت پول به راننده‌های تاکسی گفت: «کرایه‌ها به صورت آنی به حساب آن‌ها وارد می‌شود. در صورتی که راننده اپلیکیشن شهرپی را داشته باشد برای او به محض پرداخت نوتیفیکشن می‌رود در غیر اینصورت با ارسال یک اس‌ام‌اس به او خبر داده می‌شود.»

 به گفته او یکی دیگر از دلیل راه‌اندازی این سامانه در زمان حاضر، همه‌گیری بیماری کرونا است. او در این‌باره عنوان کرد: «باید همه تلاش خود را در بخش‌های مختلف انجام دهیم تا حضور مردم تا جای ممکن کاهش پیدا کند. همچنین در همان حضور حداقلی مردم هم باید داد و ستد وجه نقد به حداقل برسد. وسایل نقلیه عمومی یکی از چیزهایی است که مردم در طول روز از آن استفاده می‌کنند، در نتیجه در ابتدا این طرح روی تاکسی‌ها اجرا شد. به زودی میادین تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند هم به این سامانه مجهز می‌شوند.»

او درباره نحوه کار کاربران با این سامانه توضیح داد: « QR کد روی ترازوها یا داخل تاکسی‌ها درج می‌شود و کاربران به جای استفاده از وجه نقد یا دستگاه پوز از با اسکن کیوآرکد مبلغ خود را از طریق یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت انجام می‌دهند. این پرداخت هم می‌تواند از کیف‌پول این اپلیکیشن‌ها باشد و هم به صورت مستقیم به درگاه پرداختی متصل شوند.» همچنین او اضافه کرد که اپلیکیشن‌هایی مانند تومن، فون‌پی، ریالو و… هم می‌توانند به این سامانه مجهز شوند و به فعالیت خود ادامه دهند.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که کیف‌پول‌های الکترونیکی که می‌خواهند در این بستر کار کنند نیاز به دریافت مجوزهای خاصی ندارند. به گفته او با توجه به معضلاتی که در جابه‌جایی وجه نقد و پرداخت‌های خرد وجود دارد، طراحی اپلیکیشن شهر پی توسط شهرداری باری را از دوش بانک مرکزی برمی‌دارد. او توضیح داد: «اینکه کیف پول‌های متفاوت در یک پلتفرم یکپارچه و با مقررات یکسان با هم رقابت می‌کنند، موجب رشد شرکت‌های کوچک این حوزه هم می‌شود. پرداخت‌های خرد به ویژه در تاکسی‌ها به صورت یکپارچه موجب تسهیل پرداخت برای شهروندان با استفاده از هر اپلیکیشنی شده است.»

جواد عطاران، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات بانک شهر با اشاره به این موضوع که ۸۰ درصد از تراکنش‌های نظام بانکی در کشور تراکنش‌های خرد است و بابت این تراکنش‌ها تمام بانک‌ها به سیستم شاپرک کارمزد پرداخت می‌کنند؛ گفت: «مشتریان هم بابت برخی از این تراکنش‌ها، کارمزد پرداخت می‌کنند. درنتیجه بانک شهر در راستای رسالت اجتماعی خود و کمک به شهرداری‌های کلانشهرها برای حرکت در مسیر شهر هوشمند این پلتفرم را طراحی کرده است. این پلتفرم همه کارت الکترونیک‌های پرداخت شهروندی و همه پلتفرم‌های پرداخت خرد را مدیریت می‌کند.»

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. На этом сайте https://kinokabra.ru/ вы можете бесплатно и без регистрации аккаунта ознакомиться с релизными датами фильмов в новом киногоду. Следите за новинками и не забудьте подписаться на обновления для быстрого доступа к самым последним новостям о фильмах. Узнайте первыми важные сведения мира кино, пройдитесь по новым проектам от признанных режиссеров, насладитесь боевиками для ценителей динамичных сцен. Исследуйте новые драмы, которые представят в открытии 2023 года. Встречайте с улыбкой с новыми комедиями. Отправьтесь в фантастические миры с ожидаемыми фантастическими релизами. Почувствуйте ужас с ужасающими картинами. Почувствуйте атмосферу любви с новыми мелодрамами. Мечты детей осуществятся с анимацией для детей и их родителей. Познакомьтесь о жизни известных фигур с фильмами о жизни. Фэнтези миры приглашают вас погрузиться в сказочную атмосферу. Новые кинороли известных актеров ждут вас на экранах. Развлекайте детей и семью с картинами для детей и взрослых. Отправляйтесь в увлекательные путешествия с приключенческими фильмами. Сердечные моменты ждут вас в фильмах о любви. Проведите время с документальными картинами с документальными фильмами в ближайшем будущем. Не пропустите календарь кинорелизов – узнайте, что смотреть в кино. Чтение и экран – книжные адаптации. Фэнтези и магия с элементами фэнтези ждут вас в свежих картинах. Приключения супергероев продолжаются в 2023 году. Загадки и тайны ожидают вас в триллерах. Отрыв от реальности с кино о прошлых событиях. Природа и экология в фокусе с документальными картиными о природе. Из мира игр к большому экрану с фильмами по видеоиграм. Технологии будущего и научная фантастика на большом экране. Документальные ленты о животных и природе. Фильмы о музыке и музыкантах. Время для всей семьи на горизонте. Исследование космоса с путешествиями в космосе. Спортивные соревнования на экранах с новыми фильмами о спорте. Фильмы с смешанными элементами и драма-комедия в кино. Культурные киноленты. Загадки и мистика с фильмами о загадочных событиях. Приключенческие миры в анимационных фильмах.

    ___________________________________________________

    Не забудьте добавить наш сайт в закладки: https://kinokabra.ru/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا