ایران

بانک مرکزی: اصلاحیه قانون چک بدون تاخیر اجرا خواهد شد

بانک مرکزی اعلام کرد که اجرای قانون جدید چک، به تاخیر نیفتاده است و همه اطلاعات دارنده‌های چک از این پس در سامانه صیاد درج می‌شود. معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی در یک برنامه خبری صداوسیما گفت: «اجرای قانون جدید چک عقب نیفتاده اما معیار بانک مرکزی اجرای تدریجی این قانون است و سامانه صیاد آمادگی اجرای آن را دارد. صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» ازسوی مشتریان است. »

به گزارش آی‌تی ایران، طبق اصلاحیه قانون چک که توسط مجلس به بانک مرکزی اعلام شده است، سقف عمر چک‌هایی که صادر می‌شوند، سه‌ساله است و همه اطلاعات فرد گیرنده چک با اپلیکیشن‎های موبایلی یا پیامکی در سامانه ثبت می‌شوند. این در حالی است که طبق بررسی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی تنها ده درصد از مشتریان بانکی از اینترنت بانک استفاده می‌کنند. از همین رو بانک مرکزی اعلام کرد که علاوه بر اپلیکیشن‌های پرداختی برای اجرای این طرح، برای آن دسته از افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند؛ زیرساخت پیامک را اجرا خواهند کرد.

در این اصلاحیه آمده است که اگر صادر کننده چک دارای چک برگشتی باشد، اجازه صدور برگه چک جدید در سامانه به وی داده نمی‌شود. همچنین دارنده دسته چک دارای سقف اعتباری مشخصی است و جمع چک‌های صادره از سقف اعتباری وی تجاوز نخواهد کرد.

با اجرای اصلاحیه قانون چک، از این پس اصالت الکترونیکی چک کنار اصالت کاغذی قرار دارد و ارائه کنندگان چک باید علاوه بر تکمیل چک، اطلاعات برگه چک را در سامانه صیاد هم ثبت کنند. به این معنی که برای صدور هر برگه چک باید اطلاعات هویتی او، مبلغ و تاریخ برای شناسه یکتای چک توسط خود صادر کننده در سامانه صیاد ثبت شود؛ در غیر اینصورت بانک اجازه نقد کردن چک را ندارد.

بانک مرکزی هنوز برای کارمزد صدور، انتقال و دریافت وجه چک‌های الکترونیکی را اعلام نکرده و گفته است که ساختار کارمزدی چک‌های الکترونیکی به شبکه بانکی و مشتریان اعلام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا