ایران

رپورتاژ آگهی برجسته‌ترین قالب تبلیغات همسان

شرکت‌ها از طریق تبلیغات همسان آگهی خود را در قالب یک مقاله یا خبر قرار می‌دهند. در واقع محتوای تبلیغاتی خود را به سبک روزنامه نگاری نزدیک می‌کنند تا مخاطبان متوجه هدف آن، یعنی تبلیغات نشوند (اصول ابتدایی تبلیغات همسان توسط این مقاله توضیح داده می‌شود.) از آنجایی که کاربران اینترنتی دچار پدیده‌ای به نام «کوری بنری» (دیده نشدن بنرها) هستند، بازاریابان می‌توانند با استفاده از تبلیغات همسان مجددا توجه آن‌ها را به خود جلب کنند.

نوشتن رپورتاژ آگهی مناسب و با کیفیت، مهم‌ترین اصل برای پیشبرد هدف تبلیغات است.

هر کسی که بتواند یک محتوای با کیفیت و ارزشمند را در مکان مناسب آن منتشر کند و البته رویکرد درستی نسبت به گروه هدف خود داشته باشد، مسلماً می‌تواند از اعتبار و موفقیت این نوع تبلیغات نیز بهره‌مند شود.

تبلیغ کنندگان می‌توانند از ناشران مربوطه استفاده کنند تا به گروه گسترده‌ای از جمعیت هدف خود دسترسی پیدا کنند. بسته به نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، چه در یک وبلاگ جذاب با مخاطبان وفادار معرفی شوید، چه در یک درگاه خبری بزرگ با میلیون‌ها خواننده، اگر کار به درستی انجام شود، تاثیر مثبت آن را خواهید دید. رپورتاژ شکل جالبی از تبلیغات است، زیرا نه تنها از نفوذ و اثرگذاری شرکای تبلیغاتی خود بلکه از اعتبار آن‌ها نیز بهره مند می‌شوید.

در این مقاله، چگونگی منتشر کردن یک رپورتاژ درست را یاد می‌گیرید. همچنین می‌توانید مطالبی را از شرکت‌هایی یاد بگیرید که در این امر موفق عمل کرده‌اند.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی به تبلیغاتی گفته می‌شود که در قالب ویراستاری داخل یک وب سایت یا مجله قرار می‌گیرد. هدف از این تبلیغات این است که مخاطب تصور کند به جای تبلیغات پولی و اسپانسر شده، با یک سرمقاله معمولی مواجه شده است.

عبارت رپورتاژ آگهی از ترکیب واژه‌های تبلیغات و مقاله ساخته شده است. یک رپورتاژ آگهی درست باید بتواند جنبه‌های اصلی تبلیغات و سرمقاله را باهم ترکیب کرده و مجموعه‌ای جالب ارائه دهد. یک مترادف متداول که معمولا به جای رپورتاژ آگهی نیز استفاده می‌شود کلمه‌ی Adverticle است؛ این کلمه نیز ترکیبی از کلمات تبلیغات و مقاله می‌باشد.

تبلیغ کنندگان انتظار دارند رپورتاژ آنها نه به شکل تبلیغات، بلکه به عنوان یک مقاله‌ی ویراستاری عادی توسط مخاطب خوانده  شود. با استفاده از این روش در حیطه‌ی تبلیغات همسان، تبلیغ کنندگان از اعتبار سایت مطبوعاتی نیز بهره مند می‌شوند. در بهترین حالت، رپورتاژ باید یک محتوای با کیفیت و جامع نیز در اختیار مخاطب قرار دهد.

علاوه بر این، رپورتاژ آگهی می‌تواند به تبلیغ دهندگان در دستیابی به سطح بالایی از ارتباط محتوایی کمک کند. بیشتر ناشران توصیه می‌کنند که رپورتاژ آگهی در زمینه‌ی موضوعات مرتبط و خاصی ارائه شود. شما هم می‌توانید به عنوان یک تبلیغ دهنده، به دنبال مضمون و زمینه‌ی مناسب باشید تا نیازهای و سوالات گروه هدف خود را بر طرف سازید.

منتقدان معتقدند رپورتاژ آگهی خواننده را فریب می‌دهد. این اتهام با عنوان «تبلیغات پنهان» شناخته می‌شود و متأسفانه کاملاً رایج است.

پارامترها، دستورالعمل‌ها و الزامات لیبلینگ

رپورتاژ آگهی که اغلب تحت عنوان تبلیغات پنهان شناخته می‌شود، هم به صورت چاپی و هم به صورت آنلاین منتشر می‌شود. این نوع تبلیغات می‌تواند شامل متن، عکس، فیلم و سایر محتوای چندرسانه‌ای باشد. از نظر تئوری، محدودیتی در طراحی آن وجود ندارد، اما اگر تبلیغ کنندگان می‌خواهند بازاریابی خود را با رپورتاژ بهبود ببخشند، لازم است ازیک سری قوانین و دستورالعمل‌ها پیروی کنند.

دستورالعمل‌های واضح و مشخصی توسط FTC یا کمیسیون تجارت فدرال برای تفکیک محتوای سرمقاله از محتوای تبلیغاتی تنظیم شده است. این جداسازی نه تنها ساختاری است، بلکه باید به وضوح توسط خوانندگان قابل تشخیص باشد. تبلیغ کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که مشارکت‌های آنها، (با اینکه از نظر سبک متناسب با حیطه و زمینه‌ی ناشر است) مشخصاً به عنوان نوعی از تبلیغات ارائه شود.

در نسخه‌های چاپی رپورتاژ، علامت خاصی («تبلیغات» یا «تبلیغاتی») در بالا یا پایین صفحه قرار می‌گیرد. برای تبلیغات آنلاین – چه در یک سایت خبری بزرگ چه یک وبلاگ کوچک – عبارت «لینک حمایت شده»، «پست حمایت شده» یا «تبلیغات» در صفحه نمایش داده می‌شود.

دستورالعمل‌ها و الزامات خاصی من باب قضیه‌ی لیبلینگ وجود دارد، اما بسیاری از افراد صنعت تبلیغات نیز به طور کامل و مشخص از این قوانین پیروی نمی‌کنند.

 قیمت رپورتاژ آگهی

این احتمالا سوال بسیاری از شرکت‌هاست. عوامل زیادی روی قیمت رپورتاژ آگهی تأثیر می‌گذارند و هیچ پاسخ مشخص و ثابتی برای این سوال وجود ندارد. طبیعتاً عوامل اصلی، دامنه و اعتبار خود ناشر است.

قیمت یک رسانه‌ی سراسری و گسترده مانند خبرآنلاین مشخصاً با یک وبلاگ کوچک متفاوت است. اکثر ناشران نیز قیمت مشخص و ثابتی را در وب سایت‌های خود قرار نمی‌دهند و قیمت به دنبال درخواست‌های افراد متقاوت خواهد بود. یک عامل مهم دیگر این است که آیا رپورتاژ توسط تیم تحریریه‌ی ناشر طراحی و نوشته می‌شود یا توسط خود تبلیغ کننده.

اگر از منابع خود تحریریه‌ ناشر استفاده کنید، مسلماً هزینه رپورتاژ بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا