ایرانتکنولوژی

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لپ‌تاپ و تبلت در بازار

با کاهش نرخ ارز در کشور طی یک هفته گذشته، قیمت لپ‌تاپ، تبلت و موبایل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. در یک هفته اخیر گوشی‌های بازار با ۱۰ درصد کاهش قیمت فروخته شده و گوشی‌های کمتر از یک میلیون هم حداقل ۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

محمدرضا فرجی تهران، رییس فناوران رایانه در گفت‌وگو با آی‌تی ایران علت این کاهش را تاثیرات جهانی انتخابات آمریکا روی بازار عنوان کرد و توضیح داد: «در هفته گذشته با برنده شدن جو بایدن، نرخ ارز در برخی از کشورها کاهش داشت و به دنبال آن بازار هم دستخوش تغییراتی شد. با اینکه بسیاری از کالاهای موجود در بازار با نرخ قبلی دلار وارد شده است اما این افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی شامل همه برندها شده است و فروشندگان آن را لحاظ کرده‌اند.»

او با اشاره به میزان سقف ثبت سفارشی که در حال حاضر در سازمان صمت وجود دارد، می‌گوید: «برای مثال یک مجموعه‌ای پیش از این ثبت سفارش یک مجموعه ۵ میلیون یورو بوده، اما سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده از وسایل الکترونیکی، رشد ۲۰۰ درصدی داشته‌اند اما سقف سفارش اضافه نشده است که ممکن است در دو ماه آخر سال این موضوع نمود پیدا کند. درخواست فروش کالاهای آی‌تی در کل دنیا از شیوع بیماری کرونا، ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در نهایت سقف ثبت سفارش پاسخگوی نیازهای درخواست‌ها نیستند.»

فرجی تاکید کرد که امکان دپو این کالاها وجود ندارد. به گفته او فروشندگان بازار باید برای اینکه کسب‌وکارشان زنده بماند، گردش مالی داشته باشند، در نهایت با دپو کردن فقط مشتری خود را از دست می‌دهند. او توضیح می‌دهد: «لپ‌تاپ و تبلت کالاهای کمیابی نیستند و دارای تنوع برند زیادی هستند. در نهایت اگر یک یا دو برند آن هم دپو شود باز می‌توان برند دیگری تهیه کرد. در نتیجه هیچ فروشنده‌ای این ریسک را نمی‌کند.»
به گفته او یکی دیگر از چالش‌ها این است که بسیاری از کالاها از جمله لپ‌تاپ و تبلت در حال حاضر به علت تایید نکردن تخصیص ارز بانک مرکزی در گمرک هستند.

از سوی دیگر فعالان و فروشندگان موبایل می‌گویند که با وجود کاهش قیمت و نرخ‌های منطقی گوشی‌های موبایل، بازار خرید و فروش همچنان در رکود به سر می‌برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا