ایران

اعتراض بازیگر افغان به نفروختن سیم کارت به مهاجران قانونی

به گفته این بازیگر خواهرش به دلیل نداشتن سیم کارت نتوانسته از شبکه شاد استفاد کند

یکی از بازیگران افغانستانی متنی اعتراضی نسبت به نوع برخورد با مهاجران قانونی در ایران در اینستاگرام منتشر کرد. به گفته او خواهرش به دلیل نداشتن سیم‌کارت نتوانسته بود از شبکه شاد استفاده کند و زمانی که مادر او به مخابرات برای رفع این مشکل رجوع می‌کند به او سیم‌کارت نمی‌فروشند این در حالی است که آن‌ها جزو مهاجران قانونی محسوب می‌شوند.

او در این پست خود نوشته است:

«امروز صبح وقتی خواهر کوچکم نتوانست در مدرسه آنلاین شرکت کند، مادرم متوجه می‌شود که مشکلی برای سیم‌کارتش پیش آمده، به مخابرات می‌رود و مشکل را می‌گوید و طبق معمول به مادرم می‌گویند صاحب سیم‌کارت باید بیاید! حالا این صاحب سیم‌کارت، فردی است که زمانی قادر به خرید سیم‌کارت بوده و برای مادرم سیم‌کارت خریداری کرده است، چون مادر من خودش نمی‌تواند سیم کارت بخرد، برای این‌که مدارک اقامتی‌اش کارت آمایش است و حالا هم صاحب سیم‌کارت در دسترس نیست. کارت آمایش، کارتی است که افغان‌هایی که به صورت قانونی، تاکید می‌کنم قانونی در ایران زندگی می‌کنند، در اختیار دارند. پس مشکل سیم کارت مادرم را حل نمی‌کنند و به او سیم کارت جدید هم نمی‌فروشند، مادرم با من تماس گرفت و گفت امروز روز خیلی بدی داشتم، زهرا نتوانست درس یاد بگیرد و همه امروز را گریه کرد، گفت من هم امروز در مخابرات گریه کردم چون هیچ کار دیگری نتوانستم بکنم.» او در این پست تاکید می‌کند که آن‌ها به صورت کاملا قانونی در ایران زندگی کرده و هر ساله آن را تمدید کرده‌اند، با این حال چرا حق خرید سیم‌کارت ندارند. فرشته حسینی، در این پست نوشته است: «چرا خواهر من در کشوری که در آن به‌دنیا آمده، نباید بتواند با آرامش خاطر درس بخواند و هر روز نگران چیزی باشد؟

آقای یا خانم مسئول، بهتر است بدانید که خواهر من، حتی فرق نژاد را نمی‌داند و فارسی ایرانی صحبت می‌کند پس اگر گریه می‌کند، فقط برای این است که می‌خواهد درس بخواند. من در اینجا می‌نویسم و از شما و از هرکسی که کاری از او ساخته است، درخواست می‌کنم که به این مسئله رسیدگی کند. من ۲۳ سال پیش در این کشور به دنیا آمدم و اینجا بزرگ شدم و به اینجا، به خیابان‌ها و آدم‌هایش احساس تعلق خاطر دارم. پس تکلیف ما را مشخص کنید، اگر مدارک قانونی داریم و قانونی زندگی می‌کنیم که خب این مشکلات چیست؟ اگر این مدارک از نظر شما ناکارآمد است که خب فکری برای مدارک کنید. من منتظر پاسخی هستم از طرف هر مسئولی.»

انتشار این خبر باعث واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری از کاربران  درباره آن نوشته تا بتوانند صدای آن‌ها بوده و از وضعیت‌های مشابه جلوگیری کنند. یک روز پس از این ماجرا وزیر ارتباطات به گفته‌های این بازیگر افغان واکنش نشان داده و اعلام کرد که محدودیتی برای ثبت سیم کارت به نام مهاجران دارای مدرک معتبر وجود ندارد. او در یک پست اینستاگرامی نوشت: «یکی از مهاجرین عزیز افغانستانی، با انتشار این تصویر در صفحه اینستاگرامش، از مشکلاتی که تهیه سیم‌کارت برای مادرشان فراهم کرده بود نوشته بودند و خواسته بودند به این موضوع رسیدگی شود. موضوع را بررسی کردم؛ هیچ محدودیتی برای واگذاری سیم‌کارت به مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی معتبر هستند وجود ندارد.» او می‌گوید که برای واگذاری سیم‌کارت به مادر ایشان، هیچ استعلامی از سامانه احراز هویت سازمان تنظیم مقررات نشده است و دفتر خدمات ارتباطی، از وظایف خود تخطی کرده است. به او گفته‌اند سیم‌کارت به شما نمی‌دهند، تا چند تومان پول بیشتر بگیرند. او این فعالیت را بی‌وجدانی می‌داند و اعلام کرد که مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، جناب آقای هادیان با ایشان تماس گرفته و ضمن دلجویی مشکل مادرشان را حل کرده است.

وی تصریح کرد: به سازمان تنظیم مقررات دستور دادم که اولا دفتر متخلف شناسایی، برخورد قانونی با ایشان، به عمل آید. در سامانه ۱۹۵ هم امکان ثبت شکایات اتباع سایر کشورها از دفاتر خدماتی فراهم آید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا