اپل

برتری پردازنده M1 مک بوک ایر نسبت به تمامی مدل‌های قبلی

اپل چندی پیش طی مراسمی ‌اختصاصی، از نسل جدید دستگاه‌های مک مجهز به پردازنده اختصاصی M1 رونمایی کرد و تنها چند روز پس از این مراسم، عملکرد این تراشه در بنچمارک‌ گیک‌بنچ 5 منتشر شد.

نتایج نشان ‌می‌دهد که M1 از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و توانسته نمایش خیره‌کننده‌ای را از خود بر جای بگذارد. این پردازنده نه‌تنها قدرت بالاتر خود نسبت به تراشه‌های قبلی به کار‌ رفته در دستگاه‌های مک را اثبات کرد، بلکه نشان داد که یک سروگردن از سایر تراشه‌های موبایلی موجود بالاتر است.

جالب است که بدانید که این عملکرد قوی برای M1 در حالی ثبت شده که مک بوک ایر از هیچ فنی برای خنک‌سازی پردازنده خود بهره نمی‌برد. همچنین این پردازنده در شرایط مختلف پردازشی، کمترین سروصدا را تولید ‌می‌کند.

تا پیش از این، مک بوک ایرهای اپل به دلیل قیمت مناسب خود از محبوبیت‌بالایی نزد کاربران برخوردار بودند و فروش قابل‌توجهی را نیز به اختصاص ‌می‌دادند. اما کاربران برای انجام کارهایی که نیاز به توان پردازشی بالاتری داشت، ‌می‌بایست دست به دامان مک بوک پرو ‌می‌شدند.

حال با اضافه شدن پردازنده جدید و قدرتمند M1 که به مبتنی بر معماری ARM طراحی شده، دیگر نیازی به خرید مدل‌های پرو نیست و این لپتاپ اکنون یکی قوی‌ترین محصولات در میان مدل‌های هم‌رده خود به شمار ‌می‌رود. مک بوک ایر حتی توانسته عملکردی بهتر را نسبت به مک بوک پرو 16 اینچی از خود نشان دهد که خود گواه بر این ادعاست.

به گفته اپل، مک بوک ایر جدید ‌می‌تواند تا 3.5 برابر سرعت پردازشی و تا 5 برابر توان گرافیکی بالاتری را ارائه دهد. همچنین طول عمر باتری این دستگاه نیز به نسبت مدل‌های قبلی ارتقا یافته است. در همین رابطه، نتایچ تست‌های گیک‌بنچ 5 نشان ‌می‌دهد که مک بوک ایر مجهز به تراشه M1، توانسته امتیاز 1732 را در بخش تک‌ هسته‌ای و امتیاز 7545 را در بخش چند هسته‎‌ای ثبت کند.

تنها پردازنده‌هایی که تاکنون توانسته‌اند امتیازی بالاتر را به دست آورند، پردازنده‌های دسکتاپ شرکت‌های اینتل و AMD هستند. با این حال، هیچ تراشه مک متعلق به شرکت اینتل نتوانسته چنین عملکردی را از خود بر جای بگذارد. برای نمونه، امتیازهای مک بوک پرو 16 اینچی 2019 در دو بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب برابر با 1095 و 6868 عنوان شده است.

گفتنی است دو محصول دیگر اپل که به پردازنده M1 مجهزند، از سیستم خنک‌کننده فعال بهره ‌می‌برند که این ویژگی ‌می‌تواند امتیازهای بالاتری را برای این تراشه در این دو دستگاه به ارمغان آورد. در هر صورت، مک بوک ایر جدید 999 دلاری اپل که بدون فن کار ‌می‌کند، در پردازش‌های تک هسته‌ای تا 30 درصد سریع‌تر از تما‌می‌ مک‌های اپل کار ‌می‌کند و در بخش چند هسته‌ای نیز به استثنای آی‌مک و آی‌مک پرو هشت هسته‌ای، از تما‌می ‌مک‌ها سریع‌تر است.

منبع
Cultofmac

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا