تکنولوژی

سهم ۹۶ درصدی همراه اول و ایرانسل از بازار اینترنت همراه

گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از 6 ماه اول سال 99

 ۵۰ درصد سهم بازار اپراتورهای سیار در شهریور ۹۹ به همراه اول و ۴۶ درصد آن سهم ایرانسل بوده و رایتل هم از این بازار سهم ۴درصدی دارد. در بخش اپراتورهای ثابت بیشترین سهم مربوط به مخابرات ایران بوده که ۴۷ درصد بازار را ازآن خود کرده است. ایرانسل TD-LTE با ۱۰ درصد و شاتل با ۹درصد و آسیاتک با ۸ درصد از سهم بازار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. سهم صبانت، مبین‌نت، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات نیز هر کدام به صورت مساوی ۳ درصد بازار را دارند. جالب است بدانید شرکت‌هایی مانند حلماگستر خاورمیانه، ارتباطات ثابت پارسیان، داده‌پردازی رسپینا، فرابرد داده‌های ایرانیان و فناپ تلکام از این بازار هیچ سهمی نداشته‌اند.

پوشش‌دهی اپراتورها در دو تکنولوژی 3G و 4G

در حالی که همراه اول سهم بیشتر بازار را دارد اما داده‌ها و آمارهای گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورحاکی از آن است که ایرانسل در سرویس‌های  ۳G، ۴G در دو محور جاده‌ای و ریلی بهتر عمل کرده است. در پوشش دهی جاده‌ای سرویس  ۳G ، سهم ایرانسل ۶۷ درصد و همراه اول ۵۷ درصد و رایتل ۲۸ درصد بوده است. همراه اول در پوشش جاده‌ای در سرویس‌های ۲G و ۴G به ترتیب پوشش ۸۶درصدی و ۳۲ درصدی داشته است. رایتل در بخش ۳G بهتر عمل کرده و ۲۸ درصد محورهای اصلی جاده‌ای را پشتیبانی کرده اما در ۲G پوشش صفر درصدی و در ۴G هم ۰.۵۸ درصد بوده است.

در پوشش دهی ریلی نیز ایرانسل موفق‌تر عمل کرده و ۷۲درصد سرویس ۳G را پشتیبانی کرده است. طبق گزارش‌های ارایه شده همراه اول در سرویس‌های ۲G، ۳G، ۴G به ترتیب ۸۲ درصد، ۶۲ درصد و ۳۶ درصد پوشش ریلی داشته است، ایرانسل در وضعیت مشابه در بخش پوشش دهی سرویس ۲G ضعیف‌تر عمل کرده و ۶۹درصد پوشش داشته اما در دو بخش دیگر ۳G، ۴G از دو اپراتور دیگر پوشش ریلی قوی‌تری داشته است و ۷۲ درصد و ۴۵درصد محورهای ریلی را پوشش داده است.

در گزارش و آمار ارائه شده از سوی سازمان شاهد پوشش قوی ایرانسل در دو محور جاده‌ای و ریلی در سرویس‌های ۳G، ۴G هستیم در حالی که همراه اول در پوشش ۲G نسبت به دو اپراتور دیگر قویتر عمل کرده است. رایتل هم در هر دو محور سرویس ۲G را پوشش نمی‌دهد و تمرکز خود را روی پوشش ۳G گذاشته است.

در پوشش دهی جاده‌ای سرویس  ۳G سهم ایرانسل ۶۷ درصد و هّمراه اول ۵۷ درصد و رایتل ۲۸ درصد بوده است.

 

تعداد مشترکین خانگی و تجاری سرویس‌های اینترنتی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در بخش دیگر از گزارش خود تعداد مشترکین ارتباطات پهن‌باند ثابت کشور را در دو بخش خانگی و تجاری در شهریور ۹۹ بررسی کرده است. طبق این گزارش تعداد مشترکان خانگی سرویس X-DSL که خدمات خود را از شرکت مخابرات دریافت می‌کنند، ۴میلیون و ۳۰هزار و ۹۳ نفر بوده و تعداد مشترکین اداری و تجاری سرویس اینترنت مصرفی از شرکت مشابه، ۳۰۳هزار و ۹۵ نفر بوده است. مابقیّ سرویس‌های ارایه سرویس‌های اینترنتی و ارتباطی ثابت یعنی FCP و SERVCO هم به صورت کلی به ۳میلیون و ۴۱۶هزار و ۷۸ نفر سرویس داده‌اند. ۷۵هزار و ۱۰۶ نفر هم از سرویس WIFI خانگی شرکت‌های FCP و ۱۲هزار و ۲۶۱نفر از سرویس تجاری این شرکت‌ها استفاده کرده‌اند.

در سالهای گذشته با توجه به تعداد زیاد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی بویژه خدمات پهنای باند و ADSL در کشور جمهوری اسلامی ایران در قالب مجوزهای ISP/ISDP یا PAP سازمان تنظیم مقررات رادیویی ایران به عنوان مرجع صدور پروانه‌های ارتباطی و مخابراتی در ایران، تصمیم به ساماندهی و تجمیع این تعداد زیاد از اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات ارتباط ثابت در زمینه‌های ارتباط تلفن ثابت یا پهنای باند اینترنت گرفت. حاصل این کار ارائه دو نوع پروانه/مجوز به نام‌های پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت که به سروکوServCo معروف است و پروانه/مجوز ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت که به FCP معروف است، شد.

بررسی ضریب نفوذ تلفن همراه در سه ماهه چهارم ۹۸ [/box]

ضریب نفوذ پهن باند سیار از صفر به ۹۱ درصد رسید

به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در حال حاضر تعداد مشترکان پهن‌باند سیار اینترنت به ۷۶ میلیون اشتراک رسیده است که این عدد در هشت سال پیش صفر بوده است. همچنین تعداد مشترکین پهن باند ثابت کشور از ۵۸ هزار و ۳۱۰ اشتراک فعال در سال ۹۲ به بیش از ۹ اشتراک در سال جاری رسیده است.

در این گزارش آمده است این افزایش ضریب اینترنت در کشور در حوزه پهن باند سیار بیش از بقیه حوزه‌ها بوده، به شکلی که از اشتراک صفر در سال ۹۲ به بیش از ۷۶ میلیون اشتراک در سال ۹۹ رسیده است. افزایش مشترکین، ضریب نفوذ اینترنت در کشور را نیز طی این هشت سال بالا برده است. بر همین اساس پهن باند ثابت از ۷.۶۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۲۸ درصد در سال جاری و ضریب نفوذ پهن باند سیار از صفر درصد در سال ۹۲ به ۹۱.۰۷ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

درصد ضریب نفوذ کلی پهن‌باند کشور در بخش ثابت و سیار از سال ۹۲ تا 99

اشتراک‌های پهن‌باند ثابت و سیار همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود در تکنولوژی ۴G بیشتر از بقیه بوده است. طبق آمار ارائه شده در شهریور ۹۹ بیشترین اشتراک با ۵۵میلیون و ۵۸۱هزار و ۱۳۶نفر به تکنولوژی ۴G تعلق داشته و ۲۰ میلیون و ۹۵۰هزار و ۴۴ نفر هم از مشترکان ۳G بوده‌اند و کمترین آن‌ها به FTTX با ۱۱۸هزار و ۲۰۴ اشتراک تعلق داشته است. همچنین  سهم مشترکین XDSL ۷میلیون و ۷۴۹هزار و ۲۷۰ بوده و تعداد اشتراک‌های WIFI هم به ۳۱۳هزار و ۹۴۰ نفر می‌رسد و در آخر تعداد مشترکان استفاده کننده پهن‌باند  TD-LTE، یک میلیون و ۲۹۷هزار و ۹۲۷ بوده است.

نمودار مربوط به کل اشتراک‌های پهن باند ثابت و سیار به تفکیک تکنولوژی در شهریور 99

در بخش ضریب‌نفوذ براساس تکنوژی ۴G استان‌های البرز با ۸۳.۸۴ درصد، تهران با ۸۲.۸۴ درصد و قم با ۷۲ و ۴۳ درصد در رده‌های اول قرار داشته و در این بخش کمترین ضریب‌نفوذ در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۴۳.۷۸ درصد، کرمان با ۴۹.۲۷ درصد و اردبیل با ۵۳.۰۹ درصد دیده می‌شود و در بخش تکنولوژی ۳G استان‌های البرز با ۲۸.۴۹ درصد، گیلان با ۲۸.۱۶ درصد، سمنان با ۲۸.۰۷ درصد، فارس با ۲۷.۷۰ درصد و همدان با ۲۷.۰۴ درصد از اولین‌ها بوده و جالب است بدانید تهران با داشتن ضریب‌نفوذ ۲۵.۷۱ درصدی در جایگاه چهاردهم قرار دارد. کمترین ضریب‌نفوذ در زمینه تکنولوژی ۳G باز هم به استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۷.۱۱ درصد و کردستان با ۲۱.۰۴ درصد اختصاص یافته است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا