استارتاپکافه بازار

بیشترین خرید اپلیکیشن موبایل به کدام دسته از برنامه‌ها و بازی‌ها تعلق دارد؟

بر اساس آمارهای کافه بازار، دسته‌ خرید، شبکه‌های اجتماعی و ورزشی بیشترین تکرار خرید را دارند

بیشترین خرید به کدام دسته از برنامه‌ها و بازی‌ها تعلق دارد؟ پاسخ به این سوال می‌تواند به افرادی که قصد راه‌اندازی کسب وکاری را دارند، کمک زیادی در شناسایی نیاز کاربران و انتخاب حوزه فعالیت یا تجربه کاربری مناسب کند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این آمار رشد کسب‌وکار خود را سنجیده و با توجه به نیاز بازار و کاربران خدمات جدیدی روی بستر برنامه خود ارائه دهند. با گشتی در سایت «بینش بازار» که به گفته مدیران کافه بازار با بررسی رفتارهای ۴۱ میلیون کاربر می‌تواند مرجع مناسبی برای داده‌های صنعت موبایل ایران به شمار بیایید، «آمار تکرار خرید کاربران» و «درآمد از هر مشتری» را از فروردین تا پایان مهر ۹۹ را در دو بخش برنامه‌ها و بازی‌ها بررسی کرده‌ایم.

میزان فروش بازی‌ها

سنجه تکرار خرید نشان می‌دهد که هر خریدار به طور میانگین چند بار در طول یک ماه از برنامه‌های یک دسته خرید می‌کند، طبق گزارش کافه بازار بیشترین تکرار خرید در بازی‌ها به ترتیب در دسته استراتژی، شبیه‌سازی، تفننی و کلمات و دانستنی‌ها اتفاق افتاده و کمترین تکرار خرید هم به دسته‌هایی چون کودک، معمایی تعلق دارد. طبق آمارهای ارائه شده، بازی‌های استراتژی از فروردین تا شهریور ۹۹، رشد خطی را طی کرده یعنی به طور میانگین هر خریدار ۳ بار در ماه از برنامه‌های این خرید کرده است اما در مهر ۹۹، دسته استراتژی رشد ۴۹ درصدی را تجربه کرده و تکرار خرید هر کاربر به طور میانگین به ۵ بار در ماه رسیده است. بازی‌هایی چون کلش اف کلنز، کلش رویال، بزن بهادر، ارباب جنگ، شطرنج و… جزو دسته‌های استراتژی قرار می‌گیرند، به نظر می‌رسد قطع همکاری سوپرسل با کافه بازار و محدودیت بازیکنان دو بازی پرطرفدار کلش آف کلنز و کلش رویال در خرید درون برنامه‌ای (ریالی) تا ۸ مهر، باعث افزایش تکرار خرید کاربران در این ماه باشد.

دسته شبیه سازی که شامل بازی‌هایی چون گلمراد، سفره‌چی، خیاط باشی، بازی‌های مزرعه داری و شهرسازی می‌شود نیز از ابتدای سال تا مرداد ۹۹، هر خریدار به طور میانگین ۳ بار خرید خود را تکرار کرده است اما از مرداد تا پایان مهر، این دسته با رشد ۳۵ درصدی روبرو بوده است.

کاربران دو دسته دیگر یعنی کلمات و دانستنی‌ها و دسته تفننی‌ها هم در این بازه زمانی رفتارهای متفاوتی داشته‌اند؛ برای مثال در دسته تفننی از فروردین تا شهریور به صورت میانگین ۳ بار تکرار خرید در ماه را تجربه کرده‌اند، اما در ماه مهر این تعداد افزایش یافته است. کلمات و دانستنی‌ها هم با اینکه در ماه‌های اول سال با استقبال بیشتری روبه‌رو بوده، یعنی حتی در برخی ماه‌ها میانگین تکرار خرید در ماه به ۴ هم رسیده است اما در این دو ماه اخیر روند کاهشی را تجربه کرده است.

نمودار مقایسه تکرار خرید دسته‌های استراتژی، شبیه سازی، تفننی و کلمات و دانستنی‌ها، طبق این آمار بازی‌های استراتژی از فروردین تا شهریور ۹۹، رشد خطی را طی کرده یعنی به طور میانگین هر خریدار ۳ بار در ماه از برنامه‌های این خرید کرده است اما در مهر ۹۹، دسته استراتژی رشد ۴۹ درصدی را تجربه کرده و تکرار خرید هر کاربر به طور میانگین به ۵ بار در ماه رسیده است.

 

درآمد توسعه‌دهندگان از هر مشتری در بازی‌ها چقدر است؟

طبق گزارشی که سایت بینش‌بازار از درآمد هر توسعه‌دهنده از مشتریان ارائه کرده، به صورت میانه به سه دسته استراتژی‌ها با ۲۰۰هزار تومان، ورزشی با ۷۲هزار تومان و رانندگی با ۲۷ هزار تومان بیشترین میزان درآمد برای توسعه‌دهنده‌های بازی داشته‌اند. این رقم از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریور ماه رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است، جالب است بدانید در ماه‌های اخیر ماه بیشترین میانه درآمد دسته استراتژی با ۲۷۳ هزار تومان مربوط به ماه شهریور بوده است. کمترین درآمد بخش بازی‌ها به دسته‌های معمایی و امتیازی تعلق دارد. گفتنی است درآمد (تومان) از هر مشتری (میانه) نشان می‌دهد برنامه‌های فروشنده در هر دسته به طور میانه (Median) چقدر از هر مشتری (کاربر خریدار) در طول یک ماه درآمد داشته‌اند. برای محاسبه این سنجه از میانگین‌گیری به روش میانه (Median) استفاده شده است. این عدد نشان می‌دهد دقیقا نصف برنامه‌ها بیشتر و نصف دیگر برنامه‌ها کمتر از این مقدار برای این سنجه دارند.

همان طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، به صورت میانه به سه دسته استراتژی‌ها با ۲۰۰هزار تومان، ورزشی با ۷۲هزار تومان و رانندگی با ۲۷ هزار تومان بیشترین میزان درآمد برای توسعه‌دهنده‌های بازی داشته‌اند. این رقم از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریور ماه رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است

حسن مزروعی، مدیرعامل آواگیمز اعتقاد دارد که این آمار رفتار و تمایلات مخاطبان را نشان می‌دهد، او یکی از دلایل افزایش تکرار خرید در دسته استراتژی را مدت زمان این بازی‌ها می‌داند و به آی تی ایران می‌گوید: «این دسته شامل بازی‌هایی می‌شود که طول عمر زیادی داشته و کاربر در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، این بازی‌ها به علت عمق زیادی که دارند می‌توانند کاربر را بیشتر از سایر بازی‌ها درگیر کنند. یکی از دلایل کاربران در این بازی‌ها خرید خود را تکرار می‌کنند، طول زمان نصب بازی توسط کاربر تا حذف این بازی است. برای مثال ممکن است این زمان از ۸ ماه تا دو سال هم طول بکشد.» او با اشاره به اینکه معمولا بازی‌های تفننی را خانواده‌ها بازی می‌کنند، حضور کاربر در بازی و به دنبال آن افزایش تکرار خرید اتفاق می‌افتد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «تکرار خرید به میزان افزایش درآمد ندارد، به این علت که هر کاربر میزان مبلغی که در هر بار خرید انجام می‌دهد متفاوت است، برای مثال یک کاربری سه بار برای یک بازی خرید می‌کند، اما هر بار مبلغ ۵ هزار تومان پرداخت می‌کند، حال کاربری را تصور کنید که یکبار اما به مبلغ ۳۰ هزار تومان خرید کرده است. پس دفعات تکرار خرید یک دسته می‌تواند از میزان درآمد آن بیشتر باشد و در دسته دیگری تکرار خرید کمتری داشته اما افزایش درآمد قابل توجهی داشته باشد.»

به گفته او بازی‌هایی که محتوای جدی‌تری دارند، تعداد کاربر کمتر اما وفادارتری را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال بازی‌های ورزشی را تعداد افراد کمتری نسبت به دسته تفننی نصب کنند اما به علت اینکه این کاربران از جدیت بیشتری برخوردار هستند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند نسبت به سایر دسته‌های غیرجدی.

مزروعی می‌گوید که در دو ماه اول سال ۹۹ بیماری کرونا و قرنطینه افزایش درآمد بازی‌ها شد، اما با گذشت زمان و افزایش فشار اقتصادی، در این چند ماه اخیر درآمد از بازی‌ها با کاهش روبرو شده است. او می‌گوید سرگرمی و محصولات فرهنگی جزو اولین مواردی هستند که به واسطه شرایط اقتصادی نابسمان از سبد خرید حذف خواهد شد.

مزروعی در ادامه افزود: «به صورت کلی در حال حاضر زمان طلایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گیم است، زیرا که بازار به تازگی رونق گرفته و کاربران برای خرید درون برنامه‌ای هزینه بیشتری می‌کنند، از سوی دیگر محدودیت‌ها داخلی و خارجی باعث شده که محصولات خارجی با محدودیت برای فعالیت در ایران روبرو شود که همین باعث ایجاد فرصت برای ساختن صنعت بازیسازی در ایران است. در غیر اینصورت با محصولات غیرقانونی پر خواهد شد.

پرفروش‌ترین دسته‌های برنامه‌ها کدام هستند؟

با توجه به داده‌هایی که کافه بازار از تکرار خرید برنامه در سایت بینش ارائه داده است، دسته خرید، شبکه‌های اجتماعی و ورزشی بیشترین تکرار خرید را دارند. طبق این گزارش هر خریدار در دسته خرید به طور میانگین ۶ بار در طول ماه خرید می‌کند و این عدد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مهر همین سال با رشد ۲۲ درصدی روبرو بوده است.

شبکه‌های اجتماعی دسته دیگری است که خریدار به صورت متوسط در یک ماه ۳ بار خرید خود را تکرار کرده است و از فروردین تا پایان مهر ۹۹، رشد ۱۴ درصدی را تجربه کرده است. دسته پرطرفدار دیگر که به برنامه‌های ورزشی و فیتنس تعلق دارد، از ابتدای سال تا به الان، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و هر خریدار به صورت میانگین ۳ بار خرید خود را در ماه تکرار کرده است.  دو دسته رفت و آمد، آشپزی و رستوران رشد قابل توجهی در این چند ماه اخیر داشته‌اند اما به طور کلی کمترین تکرار خرید به این دو دسته تعلق دارد.

دسته خرید، شبکه‌های اجتماعی و ورزشی بیشترین تکرار خرید را دارند. طبق این گزارش هر خریدار در دسته خرید به طور میانگین ۶ بار در طول ماه خرید می‌کند و این عدد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مهر همین سال با رشد ۲۲ درصدی روبرو بوده است.

دسته خرید پردرآمدترین برنامه‌ها برای توسعه دهنده ها

درآمد توسعه‌دهنده‌ها از هر مشتری دسته خرید از فروردین تا مرداد سال جاری رشدی بیش از ۸۰ درصدی داشته است و در حال حاضر ۳۳هزار و ۶۳۵ تومان میانه درآمد از هر مشتری در طول یک ماه است. در بخش‌های دیگر مانند امورمالی هم از فروردین ۹۹ که میانه درآمد از هر مشتری ۱۵۰۰۰هزار تومان بود در مهر همین سال، این عدد به ۳۶۵هزار و ۲۶ تومان رسید. شاید مسائل بحرانی اقتصادی در استفاده از ابزارهای مالی بی‌تاثیر نبوده است.

مهدی ناصری، تحلیلگر داده‌های کافه بازار با اشاره به اینکه درآمد حاصل از بازی‌ها نسبت به برنامه‌ها بیشتر است، توضیح می‌دهد: «با اینکه تعداد برنامه‌ها بیشتر از بازی‌ها است اما تعداد خریدار بازی‌ها نسبت به برنامه‌ها بیشتر است. در مجموع در بازی‌ها تعداد خریدهای کمتری اتفاق می‌افتد اما از هر ده کاربر ۶ خریدار، ۳ نفر آن بازی می‌خرند، اما این سه نفر پول بیشتری خرج می‌کنند. از سوی دیگر ماهیت بازی‌ها به صورتی است که کاربر را درگیر خود می‌کند در نهایت باعث می‌شود تا کاربر دفعات بیشتری خرید کند.»

 

درآمد توسعه‌دهنده‌ها از هر مشتری دسته خرید از فروردین تا مرداد سال جاری رشدی بیش از ۸۰ درصدی داشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا