گوناگون

زیروکلاینت، جایگزینی مناسب برای کامپیوترها

زیرو کلاینت ها همانطور که از نامشان پیداست دستگاههایی هستند که هیچ گونه پردازش سنگینی در آن ها صورت نمی گیرد. یک برد سخت افزاری کوچک (Single Board) دارند که با اتصال به سرور توسط پروتکل های گوناگون همچون RDP، PCOIP، ICA وDDP می توانند جایگزین کیس کامپیوتری شوند.

مشخصات زیروکلاینت ها

زیروها ابعاد بسیار کوچکی دارند. تقریباً کمی بزرگ تر از یک تلفن همراه که غالباً پشت مانیتور نصب می شوند. از دیگر ویژگی ظاهری آن ها می توان به باکسی که برد سخت افزاری Zero Client در آن قرار می گیرد اشاره کرد. باید دقت کرد برد آن ها به خوبی در کیس تعبیه شده باشد. این مورد از آنجایی مهم است که برخی از شرکت‌هایی که خود را تولید کننده می نامند در پروسه تولید خود برد های سخت افزاری را جدا گانه وارد می کنند. و بعد در داخل یک کیس یا باکس قرار می دهند و نام تجاری خود را بر روی آن کیس حک می کنند. و خود را به عنوان تولیدکننده مطرح می کنند. اگر این کیس به خوبی بر روی برد سخت افزاری قرار نگیرد به مرور زمان باعث خرابی قطعات و خود برد می شود.

مزایا و معایب زیرو کلاینت ها

مزایا:

  • کاهش هزینه: هرچه تعداد زیروها در خرید بیشتر باشد درصد کاهش قیمت آن بیشتر است و خرید کمتر از 5 عدد توصیه نمیشود. چنانچه خریدار سرور یا کامپیوتری قدرتمند نداشته باشد هزینه راه اندازی کاهش محسوسی نخواهد داشت. در این حالت به طور میانگین ۲۰ الی۳۰% کاهش هزینه وجود دارد. در خرید بیش از ۱۰ عدد،۴۰ الی ۵۰% و بیش از ۵۰ عدد به صورت تقریبی ۱۵۰ تا۲۰۰% و خرید بیش از ۱۵۰ عدد، به صورت تقریبی بیش از ۲۰۰ و گاهی تا ۳۰۰% باعث کاهش هزینه می شود. این کاهش هزینه برای استفاده به جای کیس های معمولی کامپیوتری با CPU های Core i3، i5 و i7 می باشد.
  • کاهش هزینه پشتیبانی: از آنجا که این تکنولوژی نیاز به قطعات سخت افزاری مانند رم، هارددیسک ندارند دیرتر خراب می شوند ( عمر میانگین 10 سال ). این امر سبب می‌شود کار پشتیبانی واحد IT بسیار کمتر شود و نگرانی آنها از بحث پشتیبانی، تا حد زیادی بر طرف شود.

چنانچه در مجموعه ای ۱۰۰ کاربر باشد تیم پشتیبانی حدوداً سه الی چهار نفر خواهد بود. در صورت استفاده از زیرو به جای کامپیوتر، یک الی 2 نفر پشتیبان کفایت می کند. در پشتیبانی نرم افزاری نکته جالب آن است که خریدار نیاز به نصب ویندوز یا سایر نرم افزار مورد نیازش بر روی تک تک دستگاه ها ندارد. تنها با نصب بر روی سرور کاربران در هر تعداد که باشند می‌توانند از نرم افزار های مورد نیاز استفاده کنند. در بحث کاهش هزینه های پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری به صورت تقریبی بیش از 80 درصد هم از نظر مالی و زمانی برای خریدار به صرفه خواهد شد.

  • مدیریت آسان: زیروها بنا به درخواست خریدار و یا نوع کاربری خریداری و پیاده سازی می شوند. نوع ارتباط دستگاه ها با سرور بسیار مهم است. که معمولا یکی از روش های زیر استفاده می شود:
  1. پروتکل RDP: برای کاربردهای ساده و عموما کمتر از 1۰ الی 2۰ کاربر مناسب است.
  2. پروتکلDDP : همان پروتکل RDP می باشد با چند ویژگی جدید. البته این پروتکل برای کاربری های بیش از ۲۰ الی ۳۰ عدد توصیه نمی شود. کیفیت پخش تصاویر بر روی این پروتکل نسبت به RDP بهتر است. همچنین این پروتکل بر روی یک سری زیروکلاینت خاص (Vcloudpoint) اجرا می شود.

نحوه پیاده سازی و مدیریت پروتکلهای RDP و DDP بسیار آسان است و خود خریدار می تواند آنها را نصب و اجرا کند.

  1. PCOIP: پروتکلی است که برای پیاده سازی آن نیاز به کارشناس مسلط به مجازی سازی میباشد. مدیریت این پروتکل ساده ولی عیب یابی آن کمی مشکل است. در بسیاری از مجموعه ها از این پروتکل استفاده میشود. چون شناخته شده تر است و محدودیت تعداد ندارند.
  2. ICA: این پروتکل جدیدترین پروتکل در حوزه مجازی سازی می باشد و مانند PCOIP عمل میکند. پیاده سازی آن نیاز به کارشناس مجازی سازی سیتریکس دارد و مدیریت و عیب یابی آن آسان است. راه اندازی زیروکلاینت به صورت مفصل در سایت رایان اندیشه مایا توضیح داده شده است.
  3. کاهش انرژی: زیروها نسبت به کامپیوترها بیش از 80 % برق کمتری مصرف میکنند.

معایب:

  • در صورتی که ارتباط آنها با سرور قطع شود از کار می افتند.
  • زیروها توان پردازشی برنامه های بسیار سنگین گرافیکی و رندرینگ را ندارند. البته باید توجه کرد که این توان تنها در صورتی امکان پذیر خواهد شد که سرور کارت گرافیک داشته باشد که این مورد به ندرت اتفاق می افتد چون هزینه کارت گرافیک سروری بسیار سنگین است.

برندینگ

با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، بازار زیروها رونق گرفته و حضور برندهای گوناگون باعث سردرگمی خریداران خواهد شد. این تنوع محصول، رقابت را در این حوزه افزایش داده است که در ادامه مزیت و معایب آنها را توضیح میدهیم.

زیروکلاینت

زیرو کلاینت های خارجی

دستگاه هایی مانند HP،Dell ، ایسوس، اینتل و سنترم برندهای شناخته شده هستند. که دو مدل HP و Dell در بازار ایران با استقبال خوبی روبرو شده اند و هر کدام مدل های متفاوتی دارند.

در HP مدل های HP t310، t410، t310 g2، موجود می باشد. مدلHP t310 پرفروش ترین دستگاه می باشد.

در دستگاههایDell مدل هایی همچون Dell Wyse 5030، CX0، TX0 و VX0 جزو معروفترین مدلها می باشند که پرفروش ترین مدل آن 5030 و CX0 می باشد. مزیت این دستگاه ها سخت افزار و برندشان است.

از معایب این دستگاه ها نبود گارانتی و پشتیبانی می باشد. چون شرکتهای وارد کننده این محصول بسیار کم هستند و در هر بار خرید مدلهای متفاوتی از این دستگاه وارد می کنند. چنانچه خریدار برای گسترش مجموعه نیاز به یک مدل خاص باشد این امکان وجود دارد که در آن زمان شرکت وارد کننده مدل مورد نظر را نداشته باشد.

بحث دیگر گارانتی می باشد. شرکت وارد کننده در هر بار خرید تعداد محدودی را وارد می کند. اگر دستگاه خراب شود و به تعویض نیاز داشته باشد در آن لحظه این امکان وجود ندارد. یا برای شرکت وارد کننده مقرون به صرفه نمیباشد که واردات آن محصول را برای تعداد کمی انجام دهد. قیمت بالای این مدل دستگاه ها یکی دیگر از معایب آن ها می باشد. در بعضی از مدل ها قیمت بیش از ۵ میلیون تومان هم می رسد.

نکته مهم این است تمامی دستگاه‌های وارداتی HP وDell  استوک یا Refer هستند. و به عنوان نو فروخته می شوند. در اینجا بهتر است به چند نکته توجه کنیم:

  • چطور امکان دارد دستگاهی که سال ساخت آن قبل از ۲۰۰۸ می باشد مانند HPt310 و سالهاست که تولید آن متوقف شده، بعضی از شرکت ها، نو آن دستگاه را می فروشند.
  • مسئله دیگر نحوه بسته ‌بندی می باشد. در هنگام خرید، خریدار می تواند بفهمد کارتونی که دستگاه در آن قرار دارد اصلی است یا خیر. برندهایی که توسط خود کمپانی فروخته می‌شوند و Original هستند در جعبه آنها موس و کیبورد با نامهمان برند حک شده بر روی دستگاه وجود دارد. متاسفانه بعضی از شرکت های ارائه دهنده در ایران موس و کیبوردهای این نوع محصولات را به صورت جداگانه میفروشند.

زیروکلاینت های متفرقه (No Name)

به دستگاههایی که غالباً در چین تولید می‌شوند و برد آن ها مخصوص همان کمپانی است گفته می شود. در Zero Client های برند از بردهای ترادیسی استفاده می شود.

مزایا و معایب زیروکلاینت های متفرقه

مزیت برندهای متفرقه:

  • این نوع زیروها قیمت بسیار پایینی دارند.
  • اندازه آن ها کوچک می باشد و به راحتی پشت مانیتور نصب می شوند.

معایب برندهای متفرقه:

  • نبود منابع معتبر از محصولات.
  • ناشناخته یا کم اعتبار بودن کمپانی های سازنده و گاهاً نیاز به رجیستر شدن این محصولات مانند مدلهای Vcloudpoint و یاNcomputing که امکان بلاک شدن دستگاه به هر دلیل مانند تحریم، فروش محصولی جدیدتر و یا ورشکستگی کارخانه اصلی وجود دارد.

برندهای ایرانی زیروکلاینت

برندهای ایرانی هم ویژگی های برند های متفرقه را دارا می باشند. با این تفاوت که گرانتر هستند و این مسئله به آن علت است که شرکت‌های تولیدکننده صرفاً در ایران کار برچسب یا لیبل زدن، و اسمبل کردن قطعات را بر عهده دارند.

یکی از نکات مهم در هنگام خرید، حضور در شرکت فروشنده و تست در لابراتوار آن شرکت می باشد. تا خرید با اطمینان بیشتری حاصل شود. زیرا متاسفانه بعضی از شرکت ها تمام توان خود را بر روی جذب مشتری بر روی وب سایت خود گذاشته اند. ولی در عمل به علت نداشتن رزومه و یا محصولات کافی خریدار به مشکل بر خواهد خورد.

رایان اندیشه مایا

شرکت رایان اندیشه مایا با سالها تجربه و کادری مجرب و حرفه ای و بزرگترین لابراتوار توانسته در ارائه انواع زیرو کلاینت با قیمتی مناسب و 1 سال گارانتی تعویض و 3 سال پشتیبانی، خدمات خوبی را به مشتریان محترم ارائه دهد. و محصول مناسب را برای خریداران پیشنهاد کند. و با نمایندگی انحصاری چند محصول متنوع در ایران که گارانتی تعویض 3 سال و پشتیبانی 5 سال دارند مانند سری محصولات Maya Client و مدل پرفروش و محبوب Maya Client MP60 رضایت خریداران را جلب نموده است.

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: gold rim chairs
  2. بازتاب: upx1688.online
  3. بازتاب: https://raptor789.com/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا