ارز رمز

حرکت چین به سمت ارز دیجیتال

شهر شنزن که به عنوان قطب صنعت و تولید چین شناخته می‌شود، اولین شهری خواهد بود که پیاده‌سازی آزمایشی یوان دیجیتال در آن انجام می‌شود.

این شهر در هفته گذشته، 10 میلیون واحد پولی دیجیتال خود را در یک بخت‌آزمایی بین 50 هزار شهروند داوطلب توزیع کرد. دولت محلی، این مبالغ را از طریق اپلیکیشن «رد انولوپز» (red envelopes) به رد پاکت (Red packet) شهروندان انتقال داد. این ابزار برای دیجیتالی‌سازی مبادلات و پرداخت هدیه‌های نقدیشبیه به کیف‌پول‌های دیجیتال و از جمله کیف پول ویچت طراحی شده است.

فلکس یانگ، مدیرعامل «بابل فایننس» که از شرکت‌های خدمات پول دیجیتال است، در این باره عنوان کرد: «رد پاکت‌ها ابزارمرسومی برای شرکت‌های اینترنتی چین هستند تا استفاده از ارزهای دیجیتال خود را ترویج کنند. این شیوه را پیش از این در وی‌چت تنسنت (Tencent WeChat ) و علی‌پی علی‌بابا (Alibaba’s Alipay) دیده بودیم که از طریق آن و در روزهای ابتدایی معرفی به بازار، مشتریان خود را تشویق به استفاده از ارز خود می‌کردند.»

یوان دیجیتال را نباید با ارزهای دیجیتال اشتباه گرفت. این واحد پولی توسط بانک مرکزی چین انتشار یافته و مدیریت می‌شود. با این حساب، پشتوانه‌ای قانونی دارد و نسخه‌ای دیجیتال برای واحد پول چین به حساب می‌آید. به این صورت، دولت هم بهتر از پیش می‌تواند بر چرخش پول کشور نظارت داشته باشد. یوان دیجیتال، قرار است مکمل یوان نباشد نه جایگزین آن؛ برخلاف دیگراپلیکشن‌های پرداخت مشابه وی‌چت پی و علی‌پی که پول نقد را به طور کامل حذف کرده‌اند.

دولت مرکزی چین می‌تواند در آینده، به عنوان مثال یارانه ادارات محلی را به صورت یوان دیجیتال و به طور مستقیم به رد پاکت آنها منتقل کند. در این صورت، می‌توان با مشکلاتی مانند فساد مالی مقابله کرد.

شنزن یکی از 4 شهر چین است که استفاده آزمایشی از یوان دیجیتال را شروع می‌کند. این خبر، نخستین بار در ماه اوت توسط اعلامیه‌ای از دولت محلی منتشر شد اما جزئیاتی از آن بیان نشده بود. اما با سطح بالای توزیع این واحد پول دیجیتال بین شهروندان شنزن، این شهر به بزرگ‌ترین پروژه آزمایشی دولت تبدیل شده است.

به گفته اعلامیه‌های رسمی، بیش از 2 میلیون نفر از شهروندان شنزن برای بخت‌آزمایی دریافت یوان دیجیتال ثبت‌نام کرده‌اند. برندگان این بخت‌آزمایی 200 یوان در اپلیکیشن خود دریافت خواهند کرد و از آن می‌توانند برای خرید در 3 هزار فروشگاه شهر استفاده کنند.

پیش از این شواهدی بر معرفی این اپلیکیشن وجود داشت. در ماه آوریل، نهاد پول دیجیتال شنزن شروع به استخدام افرادی در حوزه‌های طراحی اپلیکیشن موبایل و توسعه‌دهنده اندروید کرد.

در قدم بعدی، شنزن اقدام به راه‌اندازی یک «بستر نوآوری فناوری مالی»(fintech) خواهد کرد. گفته می‌شود در طرح توسعه این شهر که 5 ساله تدوین شده است، قرار بر جذب سرمایه‌های خارجی برای فناوری‌های نوین است. شنزن همچنین نقشی کلیدی در پیشبرد تحقیق و توسعه یوان دیجیتال، کاربردی ساختن آن و همکاری‌های بین‌المللی (مورد نیاز) خواهد داشت.

توضیح چندان واضحی درباره بستر نوآوری فناوری مالی ارائه نشده است اما بابل یانگ، تفسیر خود را از این بستر دارد: «زیرساختی که به شرکت‌های خصوصی و سایر نهادهای فعالامکان مشارکت در این جهان واقعی یا پیشبرد پروژه‌های بازار سرمایه با هدف ترویج پرداخت‌های دیجیتال را می‌دهد.»

از آنجا که شنزن یک مدل برای اصلاحات اقتصادی بازارمحور است، شرایط مناسبی برای میزان استقبال بخش خصوصی از یوان دیجیتال دارد. این شهر در سال 1980 به عنوان نخستین منطقه ویژه اقتصادی چین معرفی شد و اکنون مرکز فعالیت بسیاری از شرکت‌ها از جمله تنسنت و هوآوی است. شی جینگ‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرار است به مناسب چهلمین سالروز معرفی شنزن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی از آن بازدید کند.

هر چند بانک مرکزی چین، زیرساخت‌های لازم برای استفاده از یوان دیجیتال را فراهم ساخته است، همچنان فضای کار زیادی برای نوآوری‌های بخش خصوصی وجود دارد تا این نسخه از یوان، کاربردی و همگانی شود. یانگ درباره مسیر پیش‌روی یوان دیجیتال می‌گوید: «اگر طرح آزمایشی شنزن موفق باشد، می‌توان انتظار پیاده‌سازی این طرح آزمایشی در سایر شهرهای چین هم بود که ضمن توجه به سناریوهای کاربردی‌سازی آن، سرعت فراگیری‌اش را هم افزایش می‌دهد.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا