ایران

اجبار به ثبت محل سکونت افراد برای پیدا کردن خانه‌های خالی

نایب رییس مجلس: همه ساکنان شهرها و روستاها باید بگویند سکونتگاه اصلی و فرعی‌شان کجاست

مجلس طرحی برای مالیات خانه‌های خالی در نظر گر فته که بر اساس آن تمام مالکان و مستاجران باید خانه‌های خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

به گفته خاندوزی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دوماه مهلت برای خوداظهاری مردم پیش بینی شده است.

بر این اساس مجلس میخواهد دو ماه مهلت برای خوداظهاری مردم در نظر بگیرد.

مالیات به خانه خالی برای شهرهای بالای صد هزارنفر محدود می‌شود اما به گفته خاندوزی همه ساکنان شهرها و مردم روستاها از مستاجر و مالک و غیره باید کد پستی و کد ملی سرپرست وافراد ذیل خانواده را تعریف کنند و بگویند سکونتگاه اصلی و فرعی کدام است.

به گفته وی اگر غیر از سکونتگاه اصلی و فرعی مکان دیگری به یک خانوار منتسب باشد باید با ارایه اسناد مثبته نشان دهد که در آنجا ساکن است وگرنه خانه خالی تلقی می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای دانشجویی در یک شهر دارد باید مدارک دانشگاه ارایه دهد.

اگر خانواده‌ای در مهلت دومهه سکونتگاه خود در شهرهای بالای 100 هزارنفر را اعلام نکند این خانه خالی تلقی می شود . بعد از دو یا چند سال که خرید و فروش خواهد شد مالیات تمام سالها از آن اخذ می‌شود.

خانه‌های دوم معاف از مالیات

در کشور، تعدادی از واحدهای خالی به‌عنوان خانه دوم شناخته می‌شود. خانه دوم در شهری غیر از محل اقامت مالک واقع شده و مالک آن ممکن است از آن به‌عنوان اقامتگاه فرعی در مواقع نیاز استفاده کند. مثلاً بسیاری از ویلاها مخصوصاً در شهرهای شمالی به‌عنوان خانه دوم شناحته می‌شود که مالکان ممکن است در طول سال یک یا چندبار و به‌صورت محدود از این واحدها استفاده کنند. در تدوین دوباره ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم، خانه‌های دوم مشمول قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست. بر این اساس سرپرستان خانوار مکلفند علاوه‌ بر اقامتگاه اصلی، حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به‌عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های فرعی معاف از مالیات هستند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. تا وقتی اینطوری با مردم حرف میزنید و خودتون رو صاحب مردم میدونید، بهترین طرح دنیاروهم اگه داشته باشید کسی باهاتون همکاری نمیکنه. من ِ مستاجر یا حتی اون صاحب خونه یا ویلا، رعیت شما نیستیم.

  2. طرح .. مهلت .. باید .. اجبار
    تا وقتی طرز فکر و روش برخورد با مساله عوض نشه هر طرحی محکوم به شکسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا