ایرانشبکه‌های اجتماعی

آذری جهرمی: بی در و پیکری فضای مجازی به خاطر نبود قانون است

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بی در و پیکری که درباره فضای مجازی وجود دارد مربوط به نبود قانون است. وی معتقد است فضای مجازی به کشور ما آمده اما قانونی درباره آن وجود ندارد. همچنین این حوزه‌ها و حریم ها باید به خوبی مشخص شوند و این کار تنها با تصویب لایحه مربوط به صیانت از داده‌های شخصی قابل پیگیری و انجام است.

محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگوی خبری شب گذشته در خصوص تعامل با پیام‌رسان‌های خارجی و ایجاد چارچوب برای همکاری مانند کشورهای دیگر گفت: مبحث اصلی این است که ما باید اصول حکمرانی را در فضای مجازی روشن کنیم. اغلب کشورها در اینباره اصول خاص خود را دارند. ما یک سند استراتژی که تمام خط و مشی‌ها در آن مشخص باشد نداریم که بخواهیم بر اساس آن قدم برداریم. این فقدان سیاست‌گذاری کلی در فضای مجازی است است.

وی اضافه کرد: اصول حکمرانی ما در فضای مجازی باید روشن شود و با خودمان بی تعارف باشیم. نمی توانیم اصول حکمرانی را روشن نکنیم و بخواهیم جایگاه جهانی داشته باشیم. برخی از کشورها مانند ترکیه درهای خود را به سوی پلتفرم‌ها باز می‌کند و با هم تعامل دارند.

جهرمی اشاره کرد: پیش‌نویسی را در این خصوص به مرکز ملی داده‌ایم، دوستان مرکز ملی هم روی این مساله کار می‌کنند تا به نتیجه برسد. البته شرکت ها و پلتفرم‌ها نیز به علت تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانند با ما همکاری کنند. البته برای برطرف کردن این مشکل ابتکار عمل‌هایی وجود دارد.

او در خصوص تعامل با پیام‌رسان‌های خارجی و ایجاد چارچوب برای همکاری مانند کشورهای دیگر گفت: مبحث اصلی این است که ما باید اصول حکمرانی را در فضای مجازی روشن کنیم. اغلب  کشورها در اینباره اصول خاص خود را دارند. ما یک سند استراتژی که تمام خط و مشی‌ها در آن مشخص باشد نداریم که بخواهیم بر اساس آن قدم برداریم. این فقدان سیاست‌گذاری کلی در فضای مجازی است است.

لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در انتظار مجلس

او درباره امنیت و حفظ حریم خصوصی مردم در فضای مجازی گفت: فضای مجازی این روزها به فضای حقیقی تبدیل شده است. چیزی که از مردم صیانت می‌کند قانون است. ما فتوای راهبردی رهبری در خصوص صیانت از داده‌های مردم در فضای مجازی را به عنوان یک حکم شرعی داریم. ایشان تعدی را حرام دانستند اما این مساله به قانون تبدیل نشده است.

وی افزود: لایحه صیانت از داده‌های حریم خصوصی را به دولت بردیم. آخرین تغییرات انجام شده و به زودی مجلس می‌رود. یکی از مهم‌ترین لوایحی است که امنیت مردم را رعایت و حقوق آن‌ها را مشخص می‌کند.

رشد ۲۷ برابری سرعت اینترنت/۶ هزار استارتاپ فعال

وزیر ارتباطات افزود: در هفت سال اخیر به گفته سازمان جهانی مخابرات در دو سال متوالی خصوصا  دو سال منتهی به امسال دومین مقام در نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات دنیا را به خود اختصاص داد. اما چیزی که برای مردم قابل درک است، دسترسی به پهن‌باند ثابت و همراه تعداد کاربران ایران از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون نفر یعنی رشد ۵.۶ دهم برابر رسیده است.

او اشاره کرد: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن‌بابد به ۲۵ صدم مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲به متوسط ۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است و این در شهر، روستا، تلفن ثابت و همراه متوسط سرعتی که مردم می توانند بهره برداری کنند هفت است و این رشد ۲۷ برابری را نشان می‌دهد.

وزیر ارتباطات گفت: متوسط قیمت خدمات بر حسب واحد نصف شده است و اگر قیاس کنیم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مدت هزینه ای که مردم بابت واحد خدمات پرداخت می کردند به ویژه در حوزه دیتا نصف شده که این مساله بسیار حائز اهمیت است.

آذری جهرمی افزود: اکنون ۶ هزار استارتاپ فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی ارائه می کنند که این آمار در سال ۹۲ تنها ۴۸ خدمت بود. اشتغال مستقیم این بخش بیش از ۲۰۰ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم بیش از ۱.۵ نفر بود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد که سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی از ۲.۶ به ۶.۵ درصد رسیده و رشد تقریبا ۱.۵ برابری داشته است.

شبکه ملی اطلاعات، یک فرآیند دائم

جهرمی در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی یک پروژه نیست که به اتمام برسد، یک فرآیند دائم است. شبکه ملی اجزای مختلفی دارد که باید تکمیل شود. طبق سندی که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، این شبکه ۲۳ جزو زیرساختی دارد. ۵۷ درصد اجزا مانند هسته شبکه ملی اطلاعات استقرار پیدا کرده‌اند، ۱۹ درصد اجزا نیازمند تکمیل و توسعه هستند و ۲۴ درصد اجزا باید استقرار پیدا کنند.

او در خصوص تکمیل اجزای شبکه ملی اطلاعات گفت: کارهای مربوط به مرکز امنیت یکپارچه تمام شده است و مرکز مادر شبکه ملی که بنا بود در دولت هفته افتتاح شود، جزو مواردی است که کار آن به پایان رسیده و پس از افتتاح می‌توان آن را جز موارد استقرار شده در نظر گرفت.

یکی از اجزای دیگر شبکه ملی اطلاعات، خدمات است که ۲۹ جزو دارد. در این بخش تعداد اجزای اجرا نشده‌ای که نیاز به تکمیل دارند زیاد است. در این بخش۴۰ درصد خدمات استقرار پیدا کرده‌اند، ۴۷ درصد مستقر هستند اما نیاز به تکمیل و ۱۳ درصد نیاز به استقرار جدید دارند.

هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد

جهرمی اضافه کرد: برداشت ذهنی از کلمات متفاوت است. زمانی که اسم دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات می‌آید، ذهن همه به سمت وزارت ارتباطات می‌رود. درست است که شاکله و عملکرد اصلی را وزارت باید باید فراهم کند، اما هر دستگاهی وظیفه دارد.

او اضافه کرد: وظیفه وزارت ارتباطات فراهم کردن زیرساخت‌ها است. تنظیم پروتکل‌های ارتباطات، زیرساخت امنیت، زیرساخت و تسهیل ارتباط بین مجموعه‌هاست. این مسائل در دولت یازدهم و دوازدهم به طرز قابل توجهی رشد کرد و انجام شد. در حوزه‌های مختلف ۲۳ پروژه تعریف کردیم  که باید تا ۹ آذر ۹۹ به نتیجه برسند. سلامت الکترونیک، مالیات الکترونیک از آن دست مسائل است که اگر به نتیجه برسند می‌توانیم به آن هدف که کاهش ۱۲.۵ درصدی مراجعه سالانه مردم به دستگاه های دولتی است، دست پیدا کنیم.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بی دروپیکری فضای مجازی بخاطر نبود یک وزیرمتخصص کارآمدقانون مند دروزارت ارتباطات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا