تکنولوژی

اوراکل هم تیک‌تاک را می‌خواهد

لری الیسون بنیانگذار اوراکل از معدود شخصیت‌های سیلیکون ولی طرفدار ترامپ است

اوراکل تازه‌ترین متقاضی خرید تیک‌تاک، اپلیکیشن پیام رسان چینی است که این روزها سروصدای زیادی در آمریکا ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ مشخصا اولتیماتومی برای فروش این  اپلیکیشن به شرکتهای آمریکایی داده و تاکنون شرکتهای مختلفی از جمله مایکروسافت آمادگی خود را برای خرید آن اعلام کرده‌اند.

اوراکل و بنیانگذار مشهور آن لری الیسون حالا تازه‌ترین متقاضیان تیک‌تاک هستند و گفته می‌شود مذاکرات مقدماتی برای خرید آن با سرمایه‌گذاری چینی تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش فاینشنال تایمز اوراکل پیشنهاد خرید تیک‌تاک در آمریکا، کانادا، استرالیاو نیوزلند را داده است.

هرچند به نظر می‌رسد اوراکل به طور عمومی نباید علاقه‌مند به یک پیام‌رسان باشد اما جالب است بدانید که این شرکت هم اکنون به همراه برخی از سرمایه‌گذاران آمریکایی مانند شرکت سرمایه‌گذاری سکویا کپیتال و جنرال آتلانتیک  در شرکت بایت‌دنس سهامدارند. بنابراین اوراکلی‌ها به خوبی به ارزشهای این پیام رسان واقف‌اند.

مایکروسافت مهمترین نامزد احتمالی خریدار تیک‌تاک بوده است که پیشنهاد خرید کل تیک‌تاک در کشورهای اروپایی و هند را داده است جایی که نارندرا مودی نخست وزیر این کشور جلوی فعالیت اپلیکیشنهای ویدیویی را گرفته است.

در مقابل این همه خریدار بایت‌دنس اما به طور غیر رسمی اعلام کرده علاقه‌ای به فروش دارایی‌های این شرکت در کشورهایی غیر از آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند را ندارد.

ورود اوراکل به رقابت بر سر تیک‌تاک باعث افزایش وزن فروشنده – بایت‌دنس – و این به معنی دست بالاتر فروشنده خواهد بود.

توییتر هم یک متقاضی دیگر تیک‌تاک است اما بعید به نظر می‌رسد این شرکت از نظر مالی قادر به تامین مبلغ مورد نظر فروشندگان باشد. حتی شنیده می‌شود اپل هم یک گزینه است.

هفته پیش ترامپ یک مهلت 90 روزه جدید برای فروش به تیک‌تاک داد. مقامات دولتی معتقدند که تیک‌تاک مشغول به جاسوسی از شهروندان این کشور است.

لری الیسون از جمله پولدارترین مردان جهان است او از جمله معدود شخصیت‌های سیلیکون ولی است که به طور علنی از ترامپ حمایت می‌کند. در ماه فوریه او جلسه‌ای برای کمک به کارزار انتخاباتی ترامپ در کالیفرنیا برگزار کرد.

با این حال مشخص نیست که کاخ سفید از خریده شدن تیک ‌تاک توسط اوراکل حمایت می‌کند یا مایکروسافت.

هر نوع معامله‌ای برای فروش تیک‌تاک چالش‌های قابل توجهی را پیش روی این شرکت خواهد گذاشت از جمله جداسازی تکنولوژی وساختار فنی تیک‌تاک از بایت‌دنس. همچنین مشخص نیست چه بخش از این شرکت در جهان خریداری خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا