ایراناینترنت

قطعی ۵ ساعته دیتاسنتر آسیاتک و واکنش سازمان فاوای شهرداری تهران

قطع اتصال فیبر نوری دیتاسنتر آسیاتک که روز گذشته رخ داد، موجب اختلال در دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین از جمله تپسی، ابر آروان، ترجمیار و … شد. این موضوع که با واکنش برخی کسب‌و‌کارها در فضای مجازی همراه شد، به گفته کارشناسان ضررهای زیادی را نیز به شرکت‌های میزبان این دیتاسنتر وارد کرده است. فیبر نوری دیتاسنتر برج میلاد که متعلق به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری است، بین برج میلاد و ساختمان شرکت زیرساخت قرار دارد.

با اینکه برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند این مشکل ناشی از بی‌دقتی بوده اما برخی در این میان اعتقاد داشتند اتفاق به دلیل سرقت کابل‌های فیبر نوری رخ داده است. اما دلیل این اتفاق هرچه که باشد، زیان‌هایی سنگینی به کسب و کارهای آنلاین وارد شد و بسیاری از کاربران در توییتر نیز از همین مسئله شدیدا انتقاد کردند.

«محمد فرجود» مدیرعامل فاوای شهرداری تهران در توییتی نوشت: «این قطعی مربوط به مسیر ارتباطی فیبر نوری تا برج میلاد است که متعلق به شرکت کنترل ترافیک تهران است.»

در این میان، مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال با انتشار یک تصویر در توییتر خود اعلام کرد که این قطعی کابل در تونل ورودی برج میلاد رخ داده است.

شرکت ابر اروان نیز در توییتی از ایجاد اختلال در سرویس‌هایی از جمله رایانش ابری، ویدئو پلتفرم، پلتفرم ابری و ‏فضای ذخیره‌سازی ابری خبر داد.

مدیرعامل ابرآروان در این زمینه گفت: «سرویس‌هایی مانند CDN و امنیت ابری ابرآروان به دلیل توزیع شدگی در سطح جهان اختلالی ندارند، اما سرویس‌هایی که وابستگی درون دیتاسنتری دارند با اختلال مواجه شده‌اند.»

تاکسی اینترنتی تپسی نیز در اکانت توییتر رسمی خود بروز اختلال در استفاده از اپلیکیشن این شرکت را اعلام کرد.

شهراد یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک نیز دقایقی بعد اعلام کرد: «قطع مسیر فیبر ارتباطی از برج میلاد باعث شد تا سایت‌هایی که فقط در دیتاسنتر میلاد آسیاتک نگهداری می‌شوند از دسترس خارج شوند. در حال رفع این موضوع با کمک به سازمان فاوا شهرداری تهران و همچنین پیگیری جابجایی با مسیر جایگزین هستیم.»

پس از تقریبا ۵ ساعت قطعی، «سجاد بنابی» از هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، خبر از وصل شدن دیتاسنتر داد و در توییتر خود نوشت: «با تلاش دوستان آسیاتک و سازمان فاوای شهرداری تهران و زحمات همکاران مخابرات ایران، مسیر بک‌آپ راه‌اندازی و دیتاسنتر برج میلاد در مدار قرار گرفت.»

در نهایت پس از حدود ۵ ساعت و در ۱۲.۳۰ بامداد امروز مشکل برطرف شد.

واکنش سازمان فاوای شهرداری تهران

در همین راستا روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صبح امروز اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

«سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبر نوری شهرداری در مسیر برج میلاد باعث قطعی ارتباط مرکز داده آسیاتک تا مرکز LCT شد و در نتیجه خدمات و سایت‌هایی که در دیتاسنتر شرکت آسیاتک میزبانی می‌شدند، از دسترس خارج شدند. در این رابطه چند نکته قابل ذکر است:

ایجاد مسیرهای پشتیبان برای ارتباطات مهم و حیاتی از موضوعاتی است که هر  اپراتور و سرویس دهنده مرکز داده باید برای آن اقدام نماید. با توجه به اینکه خدمات شهرداری در چارچوب واگذاری ظرفیت‌های مازاد و فقط در سطح زیرساخت‌های فیزیکی است و متقاضیان این ظرفیت‌های مازاد کاملاً از این موضوع مطلع‌اند، لذا پیش‌بینی مسیرهای جایگزین از طریق سایر اپراتورها بر عهده خود شرکت‌هاست. در این مورد شهرداری تهران صرفا درخواست یک لینک ارتباطی بین مراکز فوق را دریافت نموده و آن را برقرار کرد. و این در حالی است که هیچ گاه درخواست دیگری مبنی بر مسیر پشتیبان از جانب شرکت آسیاتک ارسال نشده بود.

با توجه به تخریب فیزیکی مسیر مذکور و زمانبر بودن ترمیم آن به دلیل محدودیت‌های فنی و نیز ترافیکی در سطح معابر و شریان‌های اصلی، ترمیم فیبر اصلی همچنان در جریان است. لیکن سازمان فاوای شهرداری تهران با تمام توان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل آسیاتک اقدام کرده و از سایر مسیرهای موجود، جهت برقراری ارتباط جایگزین در اسرع وقت اقدام کرده و دسترسی به سایت‌ها همان شب برقرار شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا