ایرانموبایل

جزییات واردات موبایل در سال ۹۹

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سه ماه و نیم اول سال جاری واردات گوشی موبایل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه برابری داشته است؛ به طوری که از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه حدود دو میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ دستگاه تلفن وارد کشور شد.

اما آماری که گمرک ایران در این بین منتشر کرد نشان داد که در سه ماه و نیم اول سال جاری واردات گوشی موبایل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه برابری داشته است؛ بطوری که از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه حدود دو میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۳۳ دستگاه تلفن وارد کشور شد.

در همین رابطه لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- اعلام کرد که بر خلاف ادعاهایی که برخی از افراد مطرح می‌کنند، آمار رسمی واردات گوشی موبایل بیانگر واردات سه برابری است و  در حدود سه ماه و نیم اول سال گذشته بیش از ۸۶۴ هزار دستگاه به ارزش ۷۳.۶ میلیون دلار وارد شده بود؛ در حالی که در سه ماه و نیم اول امسال بیش از ۳۷۳ میلیون دلار وارد شده که رشد ۴۰۷ درصدی از لحاظ ارزش و ۱۷۸ درصدی از لحاظ تعداد داشته است.

اما اینکه این افزایش سه برابری واردات گوشی های موبایل چگونه و از طریق چه شرکت هایی وارد شده، موضوعی است که بررسی جزئیات آن نشان می‌دهد که کمتر از ۱۴۰ شرکت این کار را انجام داده اند که میزان و حجم واردات در بین آنها متغیر بوده است؛ به طوری که  برخی شرکتها تا شش کارتن و برخی تا مرز ۵۰ هزار پالت گوشی موبایل وارد کردند.

ارز تامین شده برای این حجم از واردات گوشی موبایل عمدتا درهم و یورو بوده و عمده واردات از امارات متحد عربی انجام شده است. البته به طور محدود از چین و حتی ترکیه نیز این واردات صورت گرفته است.

از سوی دیگر در حالی در بازار بحث موجودی ناکافی و مشکلات واردات از عوامل افزایش قیمت اعلام می‌شود که طبق آمار گمرک ایران، وضعیت ترخیص گوشی نشان می‌دهد که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و ۱۵ روزه تیرماه امسال به ترتیب ۲۸۵هزار و ۳۴۰دستگاه، ۶۰۹هزار و ۶۱۹ دستگاه، ۸۸۴هزار و ۹۵۷ دستگاه و ۶۲۵هزار و ۱۷دستگاه گوشی موبایل ترخیص شده است. این در حالی است که ترخیص تلفن  همراه در مدت مشابه سال قبل، یعنی در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و ۱۵روز از تیرماه ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۱۴هزار و ۳۴۷دستگاه، ۳۱۶هزار و۴۲۹ دستگاه، ۲۶۴هزار و ۳۱دستگاه و ۱۶۹هزار و ۴۰۱دستگاه بوده است که در مجموع ۸۶۴هزار و ۲۰۸دستگاه را شامل می شد.

بر این اساس میزان رشد ترخیص تلفن همراه در بازه زمانی سه ماه و نیم ابتدایی امسال  نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به سه برابر یعنی حدود ۱۷۸ درصد بوده است.

 

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا