استارتاپایران

«مزبار»، مارکت‌پلیس فینگرفود و خشکبار

استارتاپ سفارش انلاین فینگر فود و مزه «مزبار» رسما فعالیت خود را به عنوان مارکت پلیس آغاز کرد. این استارتاپ که حالا موفق به جذب سرمایه ۳ میلیاردی شده، قصد دارد با راه‌اندازی مارکت پلیس، سهم قابل توجهی از بازار ۱ میلیارد دلاری فینگرفودها و آجیل و خشکبار را تصاحب کند.

به گفته مدیرعامل مزبار، این استارتاپ از امروز رسما وارد حوزه مارکت پلیس شده و تمام بازیگران صنعت پذیرایی می‌توانند تمام محصولات و خدمات خود را در سطح تهران و البرز وارد مزبار کنند. این محصولات و خدمات به گفته مزبار شامل قنادی‌ها، موسسات برگزارکننده مراسم‌ها و حتی شرکت‌های نظافتی که دارای مجوز هستند می‌شود.

استارتاپ مزبار به گفته مدیرانش، فعالیت خود را از بهمن ۹۶ بر پایه سرمایه گذاری شخصی استارت زده است. ایمان ضیایی، مدیرعامل و بنیان‌گذار مزبار در رابطه با ایده راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «وقتی دیدیم برای مهمانی چقدر سخت باید مزه و فینگر فود سفارش دهیم این فکر به ذهنمان رسید که خیلی راحت بتوانیم دورهمی برگزار کنیم و بدون دردسر غذاها را سفارش دهیم.»

به گفته ایمان ضیایی، تحقیقات مزبار نشان می‌دهد که فقط در تهران، یک مارکت ۱ میلیارد دلاری در حوزه پذیرایی وجود دارد و این یعنی از هر تهرانی به طور میانگین، در هفته ۳۰ هزار تومان پذیرایی می‌شود.

مدیرعامل مزبار اضافه کرد: «ذات مزبار این است افراد راحت‌تر دور هم جمع شوند. مثلا خیلی از امکانات مثل وسایل تزیینات تولد را نمی‎توانیم تهیه کنیم و به همین دلیل فکر کردیم در مارکت پلیس خود این امکانات را هم در اختیار مشتریان قرار دهیم.»

مزبار ادعا می‌کند در حالی که فینگر فود درست کردن و سفارش آن عرف ۴۸ ساعته دارد اما این استارتاپ توانسته این زمان را به ۴ ساعت برساند. این در  تایم در کل دنیا حداقل ۲۴ ساعت است حتی برای غذاهای یخ زده.

ضیایی در اینباره گفت: «با پلتفرمی که راه اندازی کردیم افراد در ۱۰ دقیقه می‌توانند سفارش دهند و طی ۴ ساعت در کل تهران و البرز آن را دریافت کنند. این حوزه پراسترس‌ترین فیلد غذایی در دنیا است چراکه باید محصولات سر موقع برسد.»

به گفته مدیرعامل مزبار، منوی این استارتاپ حالا برای مشتریان شامل ۱۱۰۰ آیتم می‌شود که ۴۵۰ آیتم غذایی و ۱۰۰ آیتم آن از نوع خشکبار است.

فراز و نشیب‌های ۲ ساله مزبار

مزبار که فعالیت خودر از سال ۹۶ آغاز کرده، درطول مسیر تا به امروز با فراز و نشیب‌ها و البته چالش‌های بزرگی روبرو شده است.

ایمان ضیایی در این رابطه می‍‌گوید: «از ابتدای فعالیت همه چیز مرتب پیش می‌رفت اما در جریان جهش ارزی سال ۹۷ کلی سختی کشیدیم و نتوانستیم به رشد برسیم.

ضربه بعدی سیب اپ بود که ۸۵ درصد کاربران آی او اس ما دستررسی به اپلیکیشن ما را از طریق سیب اپ از دست دادند و باز هم نتوانستیم روند رشد مثبتی که داشتیم را حفظ کنیم.»

مدیرعامل مزبار در ادامه به قطعی اینترنت آبان اشاره کرد که مزبار توانست پس از آن همچنان به رشد خود ادامه دهد. مزبار روی هم رفته از ابتدای فعالیت تا سال ۹۸ توانسته به رشد ۱۰هزار درصدی دست پیدا کند.

مزبار نیز همانند دیگر استارتاپ‌های ایرانی، در دوره کرونا با افت مشتریان همراه شده و به گفته مدیران خود در اسفند ماه با کاهش ۸۵ درصدی سفارشات مواجه شده است. اما در سال ۹۹ و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت توانسته تا حدودی به وضعیت ایده‌آل خود بازکردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا