ایران

ثبت بیش از ۸ هزار شکایت از کسب‌وکارهای مجازی طی ۳ سال

نگاهی به گزارش اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی از شکایات کاربران

اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی گزارشی از شکایات ثبت شده توسط کاربران را که به این اتحادیه ارجاع شده، منتشر کرده است. طبق اعلام اتحادیه، ۸۰ درصد این گزارشات بررسی و مختومه اعلام شده است. این گزارش نشان می‌دهد فضای مجازی و عملکرد کسب و کارهای آنلاین تا چه میزان زیر ذره‌بین کاربران قرار دارند و البته اتحادیه پیگیر این شکایات از کسب‌وکارها است.

طبق گزارش اتحادیه کسب وکارهای مجازی، از سال ۹۷ تا ۹۹ بالغ بر ۸۲۴۵ مورد شکایت ثبت، ارجاع و رسیدگی شده است که از این تعداد، ۵۳۴۷ مورد شکایت در پنل اتحادیه ثبت شده، ۷۲۳ مورد مربوط به وزارت صمت و اتاق‌های اصناف ایران و ۲۱۷۵ مورد از سمت نماد الکترونیک (ای نماد) به اتحادیه کسب وکارهای مجازی بوده است.

اتحادیه کسب و کارهای محازی ادعا کزده از سال ۹۷ تا ۹۹ علاوه بر شکایات ثبت شده از طریق این اتحادیه، به شکایات ارجاع شده از سوی وازرت صنعت، معدن و تحارت و همچنین اتاق اصناف تهران نیز پاسخ داده است. بر اساس آمار اعلام شده، اتحادیه از سال ۹۷ تا کنون به ۵۴۵ فقره شکایت وزارت صمت، و ۱۷۸ فقره شکایت ارجاع شده از سوی اتاق اصناف ایران پاسخ داده است.

اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گزارش خود آمار شکایات ثبت شده در پنل نماد الکترونیکی را نیز مورد بررسی قرار داده است. طبق آمار، از کل ۲۱۷۵ فقره شکایت ثبت شده از طریق این نماد، «عدم ارئه خدمت یا تحویل کالا» با ۴۷ درصد و «مغایرت کالای تبلیغ شده با خدمات یا محصول دریافتی» با ۲۳ درصد، بیشترین شکایات را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دیگر این کزارش آمده که از کل ۵۳۴۷ گزارش ثبت شده در پنل اتحادیه، عدم تحویل به موقع کالا یا خدمت، با ۱۸.۶ درصد بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است. این مسئله نشان می‌دهد، بیشترین شکایت کاربران چه از طریق پنل، چه از طریق نماد یا وزارت صمت، مربوط ارائه کالا از فروشگاه‌های اینترنتی است. این احتمال وجود دارد در سال ۹۹ و با گرایش بیشتر کاربران به خرید اینترنتی، شکایات در این زمینه افزایش بیشتری داشته باشد.

۲۶۷۷ شکایت در سال ۹۸/عدم تامین کالا همچنان در صدر

شکایات ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در پنل اتحادیه کسب وکار‌های مجازی ۲۶۷۷ مورد بوده که از این تعداد ۱۷۶۲ مورد را کسب وکار‌های عضو اتحادیه کسب وکار‌های مجازی و ۹۱۵ مورد را کسب وکار‌های غیر عضو تشکیل می‌دهند. این رقم نسبت به سال ۱۳۹۷ آمار شکایات ثبت شده از کسب وکار‌های غیر عضو در پنل اتحادیه کسب وکار‌های مجازی ۳۴/۹٪ افزایش داشته است.

طبق این گزارش ۱۹.۵ درصد اعتراضات مربوط به تامین نکردن کالا یا ارائه خدمات بوده و ۲۰ درصد آن به بخش تحویل ندادن به موقع کالا یا ارائه خدمات تعلق دارد. ۲۸ درصد شکایات کاربران در کسب وکارهای غیر عضو به بخش تامین نکردن کالا یا ارائه خدمات مربوط بوده و ۱۴.۴ درصد این شکایات مربوط به تبلیغات دروغین بوده است. عرضه‌ی کالای غیرمجاز از ۱۱ درصد سال ۹۷ به ۰.۸درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد نظارت‌های بیشتری در این زمینه صورت گرفته است.

ثبت ۱۵۲۷ شکایت طی ۳ ماه

همان‌طور که انتظار می‌رفت، شیوع کرونا و افزایش تمایل افراد به خرید اینترنتی موجب شده نارضایتی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین هم افزایش یابد. بسیاری از فروشکاه‌های آنلاین طی چند ماه اخیر اعلام کردند که قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای کاربران به دلیل افزایش شدید درخواست‌ها نیستند. این مسئله در گزارش سه ماهه اول سال ۹۹ اتحادیه کسب و کارهای مجازی به خوبی دیده می‌شود.

در سال ۹۹، با توجه به اینکه تنها ۳ ماه سال گذشته است، ۱۵۲۷ شکایت ثبت شده که ۱۰۵۸ مورد را کسب وکارهای عضو اتحادیه کسب وکار‌های مجازی و ۴۶۹ مورد را کسب وکارهای غیر عضو تشکیل می‌دهند. آمار شکایت کاربران هر دو دسته شرکت‌های عضو و غیرعضو اتحادیه تقریبا به یک میزان بوده است. عدم تامین کالا و ارائه خدمات در کسب و کارهای عضو، ۲۵.۴ درصد و در شرکت‌های غیرعضو، ۲۴.۵ درصد بوده است. همچنین اعتراضات کاربران مربوط به تحویل ندادن به موقع کالا و ارائه خدمات به ترتیب در شرکت‌های عضو ۲۳.۹ درصد و ۱۹.۵ درصد گزارش شده است.

طبق آمار، کسب وکارهای غیرعضو ۱۹.۸ درصد تبلیغات دروغین و ۱۱.۹ درصد عدم پاسخگویی داشته‌اند.

اتحادیه کسب وکار‌های مجازی بیش از ۸۰ ٪ از شکایات وارده را بررسی و وضعیت آنها را مختومه اعلام کرده است. همچنین ۱۰ درصد از شکایات ثبت شده لغو ، ۴.۳ درصد به مراجع قضایی ارجاع داده شده و ۰.۳ درصد آن در انتظار پاسخگویی کسب وکارها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا