گوگل

جاسوسی از میلیون ها کاربر از طریق افزونه های گوگل کروم

محققان امنیتی اخیرا اعلام کرده‌اند که برخی از افزونه‌های مخرب مرورگر کروم که بیش از 32 میلیون بار دانلود برای آن‌ها ثبت شده است، اطلاعاتی از قبیل تاریخچه جست‌وجوی کاربران در وب و همچنین داده‌های مربوط به نام کاربری و رمز عبور برخی وب‌سایت‌ها را گردآوری کرده و در اختیار هکرها قرار می‌دهند.

این محققان که از شرکت تحقیقاتی Awake Security، موفق به کشف این آسیب‌پذیری بزرگ در مرورگر گوگل کروم شده‌اند، جزییات مربوط به یافته‌های خود را در اختیار شرکت گوگل قرار داده‌اند. با این حال، انتشار این خبر نگرانی‌های زیادی را در خصوص امنیت اطلاعات کاربران در فضای آنلاین بوجود آورده است.

در حال حاضر، گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر در میان نمونه‌های موجود است و در بیش از صدها میلیون سیستم نصب شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، تقریبا 70 درصد کاربران از مروگر گروم برای ورود به دنیای وب استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن از طریق امکانات و قابلیت‌های متعددی از قبیل افزونه‌ها که ارائه می‌دهد، گزینه اول اغلب کاربران محسوب می‌شود.

اما مشکل اینجاست که همین افزونه‌ها می‌توانند درهای ورود هکرها به سیستم و سرقت اطلاعات حساس و مهم کاربران باشند. بسیاری از هکرها از افزونه‌ها برای نمایش تبلیغات پاپ‌اپ و یا نصب کدهای مخرب در رایانه فرد بهره می‌برند و هر آنچه کاربر در فضای وب انجام می‌دهد، برای شخص مهاجم فرستاده می‌شود.

از این رو می‌بایست از خود بپرسید که آیا واقعا به این افزونه نیاز دارید؟ در اینجا باید مطمئن شوید که هیچ راه دیگری غیر از نصب یک افزونه برای دستیابی به آنچه در دهنتان می‌گذرد، وجود ندارد. در بسیاری از مواقع، قابلیت‌هایی که توسط افزونه‌ها ارائه می‌شوند، در رایانه‌ها وجود دارند و یا توسط اپلیکیشن‌های مطمئن ارائه می‌شوند.

سوال دومی‌که باید به آن توجه کند این است که آیا به سازنده افزونه مد نظر اطمینان و اعتماد دارید؟ برخی از سازندگان افزونه‌ها، از طریق تبلیغات و ارائه اطلاعات نادرست، کاربران را به انتخاب و نصب افزونه ترغیب می‌کنند. قبل از اقدام به این کار، مطمئن شوید که از تیم نرم‌افزاری یا سازنده شناخته‌‎ شده‌ای است و اگر هم برایتان آشنا نیست، می‌توانید با چند ثاینه جست‌وجو در اینترنت، پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

سوال دیگر این است که آیا می‌توانید دسترسی افزونه به اطلاعات دستگاه خود را محدود کنید؟ برخی از افزونه‌ها بعد از نصب، از شما می‌خواهند تا به آن‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات مهم سیستم‌تان را بدهید. توجه داشته باشید، قدرت عمل یک افزونه به اجازه دسترسی‌هایی است که شما به آن می‌دهید.

در نهایت، اگر می‌خواهیم خیالتان راحت باشد، بهتر است از مرورگر دیگری استفاده کنید. اگرچه شاید در ابتدا این تغییر برایتان کمی‌سخت باشد اما به تدریج به آن عادت خواهید کرد. هم اکنون مرورگر موزیلا فایرفاکس، رده دوم محبوب‌ترین مرورگرها را در اختیار دارد و از امکانات متنوعی نیز برخوردار است. حتی می‌توانید از مایکروسافت اج نیز که برای انواع پلتفرم‌ها طراحی شده، استفاده کنید.

منبع
INC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا