ایلان ماسکتکنولوژی

ایلان ماسک: مکالمه ذهنی انسان‌ها بین 5 تا 10 سال دیگر امکان‌پذیر می‌شود

ایلان ماسک در جریان قسمتی از پادکست The Joe Rogan Experience عنوان کرد که انسان‌ها طی 5 تا 10 سال آینده می‌توانند از طریق ارتباط غیرکلامی و‌ بدون نیاز به صحبت کردن با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی در این مصاحبه در خصوص موضوعات مختلفی همچون دستگاه‌های قابل جاسازی در مغز و مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی خانه‌ها سخن گفت، اما دیدگاه وی در خصوص توانایی انسان‌ها برای ارتباط به صورت غیرکلامی‌در 10 سال آینده، تعجب مجری این پادکست یعنی جو روگان را به دنبال داشت.

روگان از ایلان ماسک پرسید: روزی در آینده فراخواهد رسید که می‌توانیم ذهن یکدیگر را بخوانیم و بدون استفاده از کلام و ارتباط فیزیکی، با سایرین ارتباط برقرار کرده و هرگز از دهان خود استفاده نکنیم؟  ماسک در پاسخ گفت: بله کاملا درست است.

اما منظور ماسک در اینجا، ارسال پیام، یا ارتباط از طریق اسنپ چت و یا ارتباط ایمیلی نبوده، بلکه او سیستمی‌را در ذهن خود متصور شده که از همزیستی و ارتباط متقابل میان انسان و هوش مصنوعی بهره می‌برد و به افراد این اجازه را می‌دهد تا افکار خود را بدون استفاده از کلمات به یکدیگر منتقل کنند.

ماسک در این رابطه گفت: مغز ما تلاش زیادی می‌کند تا بتواند یک مفهوم پیچده را در دل کلمات جای دهد و در خلال این فرآیند، بخش زیادی از اطلاعات از بین می‌رود. زمانی که شما این کلمات را ادا می‌کنید، توسط مخاطب تفسیر شده و از حالت فشرده خارج می‌شود.

اما ماسک سعی دارد تا با بکارگیری قدرت مغز انسان و فناوری‌های ماشینی، ارتباطی سریع‌تر و دقیق‌تر را برای انسان‌ها به ارمغان آورد. وی معتقد است که انتقال مفاهیم پیچیده از طریق کلمات، کار بسیار دشواریست و ممکن است در فرآیند فشرده سازی و تفسیر آن، پیام به درستی منتقل نشود و ارتباط موفقی را شاهد نباشیم.

از این رو، ماسک از ارتباطی که در آن از هیچ کلمه‌ای استفاده نشود به عنوان فرصتی برای ارتباطی بهتر در میان انسان‌ها می‌نگرد. به اعتقاد وی، انسان عصر حاضر تا حدودی به عنوان یک موجود سایبورگ شناخته می‌شود چراکه زندگی آن با گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی گره خورده است.

شرکت تحت هدایت ایلان ماسک یعنی Neuralink در حال کار روی ایمپلنت‌های مغزی است که از قابلیت برقراری ارتباط مستقیم با مغز بیمار برخوردار است و می‌تواند آسیب‌های مغزی را درمان کند. گفته می‌شود که این دستاورد احتمالا در سال آینده، آماده تعبیه در سر انسان‌ها خواهد شد.

منبع
BusinessInsider

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا