کافه بازار

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

گزارش جامع سال ۹۸ کافه بازار در حالی منتشر شده که آمار حاکی از رکوردشکنی این پلتفرم در بخش‌های متعدد است. طبق آمار کافه بازار در پایان سال ۹۸ بالغ بر ۴۳ میلیون کاربر ثبت نامی دارد و توسعه‌دهندگان ایرانی در سالی که گذشت جمعا ۴۷۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.

۴۱ میلیون نصب فعال، ۱.۸ میلیارد دانلود و بروزرسانی

کافه بازار در انتهای سال ۹۸ بیش از ۴۳ میلیون کاربر ثبت نامی و ۴۱ میلیون نصب فعال داشته که نشان می‌دهد بازار همچنان یک مارکت اندرویدی بی‌رقیب  در کشور است و همزمان با افزایش تعداد کاربران اندروید در کشور توانسته به خوبی آنها را جذب کند.

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

تعداد کل دانلود و بروزرسانی کاربران در سال ۹۸ طبق آمار کافه بازار، از مرز ۱.۸۵ میلیارد گذشته که در مقایسه با سال ۹۷، افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. کاربران در سال ۹۸ در یک روز رکورد ۱۳.۷ میلیون دانلود و بروزرسانی را ثبت کرده‌اند.

در سال ۹۸ بیش از ۲۹ هزار توسعه دهنده در کافه بازار حضور فعال داشته و توانسته‌اند اپلیکشن و بازی‌های خود را ارائه کنند. این رقم از آنجایی قابل توجه است که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

تمایل کاربران به خرید

در سالی که گذشت، میزان فروش و درآمد توسعه دهندگان چه در بخش اپلیکیشن‌ها چه در بخش بازی‌ها، با رشد چشمگیری همراه بود. این رشد همچنین در تعداد خریداران و میانگین تعداد خرید کاربران نیز به ضوح قابل مشاهده است.

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

در سال ۹۸ میانگین درآمد از هر فروش اپلیکیشن، با افزایش ۳۰ درصدی، از ۹۵۰۰ تومان به ۱۲۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این رقم برای بازی‌ها نیز با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده و از ۵۳۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین در بخش تعداد خرید به ازای هر فروشنده در سال ۹۸ می‌بینیم که فروشندگان توانسته‌اند فروش بیشتری را داشته باشند. در سالی که گذشت، به ازای هر فروشنده اپلیکیشن، ۱۲۵ خرید انجام گرفته و رشد ۴۴ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. در بخش بازی‌ها نیز با افزایش ۴۳ درصدی، این میزان به ۹۳ خریدار به ازای هر فروشنده رسیده است.

همچنین میانگین درآمد فروشندگان از هر خریدار در بخش اپلیکیشن با رشد ۳۴ درصدی به ۷۱.۱ هزار تومان و در بخش بازی‌ها نیز با افزایش ۹۰ درصدی به ۳۹۵۰۰ تومان رسیده است. همه چیز حاکی از تمایل بیشتر کاربران به پرداخت هزینه برای استفاده از محصولات دیجیتال است.

در سال ۹۸، مانگین تکرار خرید به ازای هر خریدار در بخش اپلیکیشن هم رشد خوبی داشته و با ۵۵ درصد افزایش، به ۶.۱ خرید به ازای هر خریدار رسیده است. این رقم اما در بخش بازی‌ها رشد چندانی نداشته و با افزایش ۴ درصدی به ۵.۷ خرید به ازای هر کاربر خریدار رسیده است.

۱.۸ میلیارد دانلود و بروزرسانی

یکی از رکوردهایی که بازار در سال گذشته ثبت کرد، میزان دانلود و بروزرسانی اپلیکیشن و بازی توسط کاربران بود؛ جایی که مجموع کل دانلود و بروزرسانی برنامه‌ها در پلتفرم بازار از مرز ۱.۸۷ میلیارد گذشت. کاربران بازار در آذر ۹۸ بیش از ۱۳۷ میلیون دانلود و بروزرسانی اپلیکیشن و ۶۳ میلیون دانلود وبروزرسانی بازی انجام دادند. از این میزان دانلود و بروزرسانی، اپلیکیشن‌ها ۶۴ درصد و بازی‌ها ۳۶ درصد سهم دارند.

همچنین تعداد نصب فعال اپلیکیشن‌ها در سالی که گذشت با افزایش ۱۲ درصدی نسبت سال ۹۷، به رقم ۶۲۹ میلیون نصب فعال در بین کاربران ایرانی رسید. در بخش بازی‌ها نیز تعداد نصب‌های فعال با ۱۵ درصد رشد از ۷۲ میلیون به ۸۳ میلیون نصب فعال رسید.

بیش از ۲ میلیارد جستجو

اما در کنار تعداد دانلود و بروزرسانی‌ها، ارقام میلیاردی دیگری هم وجود دارند که حاکی از رشد و تمایل کاربران به نصب هرچه بیشتر برنامه‌های اندرویدی است.

در بخش جستجوی کلمات، کاربران در سال ۹۸ بالغ بر ۲.۱۳ میلیارد مرتبه، جستجوی اپلیکیشن انجام داده‌اند که بیشترین این جستجوها در آذر ماه با ۱۶.۱ میلیون کلمه منحصر به فرد انجام گرفته است. به‌طور کلی، هر ماه به صورت میانگین ۱۲.۵ میلیون کلمه متفاوت جستجو شده است.

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

آمارها نشان می‌دهند که میزان تمایل کاربران به اپلیکیشن‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی، همچنان بیشتر از سایر محصولات دیجیتال است چراکه بر اساس نمودار جستجوی کاربران بازار در سال ۹۸، تلگرام، واستاپ و اینستاگرام همواره در بین سه کلمه پر جستجو در ماه‌های مختلف سال ۹۸ قرار دارند. برای مثال در ماه اردیبهشت، کاربران ۸.۶ میلیون مرتبه عبارت‌های، «تلگرام»، «تلگرام طلایی» و «تلگرام بدون فیلتر» را جستجو کرده‌اند.

اما مسئله‌ی قابل تامل در این بخش اینکه تمام جستجوها برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، متعلق به اپلیکیشن‌های واتساپ، تلگرام و اینستاگرام است و پیام‌رسان‌ها داخلی سهم زیادی از جستجوهای کاربران نداشته‌اند.

برترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ایرانی

در پایان سال ۹۸، بیشترین نصب در بین اپلیکیشن‌های ایرانی به «دیوار» تعلق دارد که با ۲۰ میلیون نصب در صدر قرار دارد. اپلیکیشن آپ و ایرانسل من هردو با ۱۱ میلیون و اسنپ با ۷ میلیون هم در رتبههای بعدی اپلیکیشنهای دارای بیشترین نصب در کافه بازار قرار دارند.

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

اما در بخش اپلیکشن‌هایی که در سال ۹۸ بیشترین رشد را داشته‌اند، سه اپلیکیشن بانکی و پرداختی رد صدر قرار دارند. اپلیکیشن «صاپ» بانک سپه، اپلیکیشن رمزساز سپه و ایزی پی به ترتیب با ۳۲.۲۹ و ۱۵ درصد، بیشترین رشد را در بین اپلیکشنها ایرانی در سال ۹۸ داشته‌اند. این مسئله نشان دهنده تمایل بیشتر افراد به انجام امور بانکی به صورت الکترونیکی و زا راه دور است.

نکته جالبی که در یان گزارش دیده می‌شود، پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌های جدید بازار هستند؛ جایی که از میان ۵ برنامه پر نصب جدید، ۴ برنامه به سرویس‌های دریافت رمز دوم پویا تعلق دارد. این آمار نشان می‌دهد که خریدهای آنلاین در بین کاربران ایرانی اهمیت زیادی پیدا کرده و از زمان اجباری شدن رمز دوم پویا، کاربران تمایل زیادی به نصب اپلیکیشن‌های رمزساز پیدا کرده‌اند. در این بخش اپلیکیشن رمزبان بانک ملی با بیش از ۳ میلیون نصب در صدر قرار دارد.

در انتهای سال ۹۸ دسته‌های بازی تفننی، امتیازی و رانندگی به ترتیب بیشترین تعداد نصب فعال را داشتند. بازی‌های کلمات و دانستنی‌ها در سال ۹۷ در جایگاه سوم بود و با ۲۴درصد کاهش نصب فعال به جایگاه چهارم در سال ۹۸ رسیده‌اند. بازی‌های ماجرایی، شبیه‌سازی و آموزشی همانند سال قبل به ترتیب کمترین تعداد نصب فعال را بین دسته‌های مختلف بازی داشته‌اند.

نگاهی به گزارش کافه بازار در سال ۹۸

بر اساس این گزارش بازی‌های اندرویدی ایرانی مانند آمیرزا، کوئیز آف کینگز، بازی فندق، کلاچ بیشترین تعداد نصب را داشتند.

توزیع درآمد توسعه‌دهندگان از بازار؛ تهران بی‌رقیب در صدر

۸۷ درصد درآمد سال ۹۸ سهم توسعه‌دهنده‌های تهرانی است. خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان گلستان در انتهای این جدول قرار گرفته است. درجدول سهم برنامه نیز، تهران در صدر است و گلستان رتبه دوم را دارد. در این جدول گیلان و قم قعرنشین هستند.

در خصوص توزیع درآمد بازی‌ها در استان‌های کشور، توسعه دهنده‌های بزرگ بازی در تهران، ۸۸ درصد از درآمد بازی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این سهم۳۰ درصدی است. پس از تهران استان‌هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا