تکنولوژی

خریدار ناشناس، موشک چینی را ۵.۶ میلیون دلار خرید

خریدار یک موشک را به همراه امکانات پرتاب از طریق حراج صاحب شد

اسپیس ایکس را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه هوافضا دانست که سالانه چندین موشک را به فضا پرتاب می‌کند. اما جدای از اسپیس ایکس، شرکت‌های دیگر نیز در سراسر جهان مشغول به ساخت موشک و پرتاب آن به فضا هستند.

اما اخیرا در تاریخ یکم آوریل در چین موشکی تولید و  به قیمت ۴۰ میلیون یوآن معادل ۵.۶ میلیون دلار به یک خریدار که نامش فاش نشد، فروخته شد. این حراج که در روز «دروغ آوریل» برگزار شد، به نظر کاملا قانونی برگزار شد و شخص برنده، نه‌تنها مالکیت یک موشک را به نام خود زد، بلکه به سایت پرتاب و سرویس پرتاب آن نیز دسترسی خواهد داشت و می‌تواند هر نقشی را که تمایل داشته باشد، روی این موشک پیاده کند.

این موشک که تحت عنوان Kuaizhou-1A و یا به اختصار KZ-1A شناخته می‌شود، توسط شرکت ExPace که از زیرمجموعه‌های شرکت صنعتی و علمی هوافضای چین ساخته شده است. حراج مذکور به صورت زنده پخش شد و شرکت‌کنندگان می‌توانستند از طریق پلتفرم حراج Taobao، پیشنهاد خود را ارائه دهند.

در این حراج، صدها نفر شرکت کردند که از ۵۰۰ یوآن آغاز شد و در نهایت به ۴۰ میلیون یوآن (۵.۶ میلیون دلار) ختم شد. گفته می‌شود در مجموع حدود دو میلیون نفر به صورت زنده، نظاره‌گر فرآیند این حراجی بی‌سابقه بودند.

اگرچه هنوز این خریدار، حرفی را در خصوص برنامه‌هایش برای این موشک نزده اما KZ-1A جزو موشک‌هایی به شمار می‌رود که اغلب از آن برای ارسال ماهواره‌های کوچک به فضا استفاده می‌شود و جزو یکی از مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها برای سازمان و کشورهایی است که می‌خواهند شی‌ای را در مدار زمین قرار دهند.

اواخر ماه جاری میلادی، کشور چین قصد دارد تا با کمک موشک‌های KZ-1A، چند ماهواره را به فضا پرتاب و به نیروهای کادر درمانی این کشور که در طی ماه‌های اخیر در مبارزه با ویروس کرونا تلاش کردند، ادای احترام کند.

منبع
bgr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا