هنگامی که یک اپیدمی مانند کرونا رخ می‌دهد اتخاذ یک تصمیم درست و فکر کردن به تبعات و نتایج آن اهمیتی در سطح کشوری یا حتی جهان پیدا می‌کند. تخمین اینکه هر تصمیم دقیقا چه نتایجی در جامعه به بار می‌آورد ساده نیست اما با شبیه‌سازی رفتار جمعیتی می‌توان به درک مشخصی از مدل مناسبی برای تصمیم برای هر جامعه رسید.

کانال یوتیوب 3blue1brown که توسط گرنت سندرسون Grant Sanderson دانش آموخته ریاضی از دانشگاه استنفورد اداره می‌شود اخیرا با کمک ابزارهای دیجیتالی شبیه‌سازی رفتارهای مختلف جمعیتی و تصمیمات گوناگون را در هنگام شیوع یک اپیدمی مورد آزمایش قرار داده که نتایج جالبی به همراه دارد.

انتشار دو مقاله تعاملی یکی در واشنگتن پست و دیگری در ملتینگ آسفالت او را به این پرسش واداشته که گزینه‌های مختلف انتخاب مردم و دولت‌ها در حفظ بهداشت، فاصله‌گذاری اجتماعی، منع سفر ، بستن مراکز تجمع و … چه تاثیراتی روی شیوع اپیدمی می‌گذارد.

آزمایش‌های ویژوال او که با بهره‌گیری از مدل‌ها و فرمول‌های ریاضی آمیخته شده به خوبی نشان دهنده تاثیر برخی انتخاب‌ها بر سرعت شیوع است.

گرنت سندرسون دانش آموخته ریاضی استنفورد می‌گوید که می‌خواهد ریاضی را به روش بصری در جامعه توسعه دهد
گرنت سندرسون دانش آموخته ریاضی استنفورد می‌گوید که می‌خواهد ریاضی را به روش بصری در جامعه توسعه دهد. کانال یوتیوب او بیش از ۲.۵ میلیون نفر دنبال کننده دارد

این آزمایش‌ها هرچند بر اساس مدل‌های تجربی هستند اما درک دقیقی از تاثیرات قابل توجه برخی اقداماتی را می‌دهند که این روزها به خاطر کرونا تقریبا تمام مردم جهان با آن مواجه‌اند.

در مدل‌های شبیه سازی شده جامعه او مشخص می‌شود پارامتری چون شناسایی و قرنطینه قادر به توقف کامل شیوع اپیدمی است اما در عین حال احتمالات دیگر ( مثلا عدم قرنطینه نشدم ۲۰ درصد افراد بیمار )‌هم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته که نتایج جالب توجهی به دست متخصصان و حتی تصمیم‌گیران می‌دهد.

نتایج این شبیه‌سازی‌ها در برخی موارد نشان دهنده بی تاثیری بعضی اقدامات در برخی جوامع است مثلا جلوگیری از سفر در جامعه‌ای که بخش عمده‌ای از آن درگیر بیماری شده‌اند تاثیری بر کنترل آن ندارد.

یک نکته مهم در نتیجه‌گیری شبیه‌‌سازی‌های سندرسون این است که در صورتی که اقدامات تا زمانی انجام شود اما همچنان قانونی برای قرنطینه موارد بیمار وجود نداشته باشد شاهد شروع موج دوم این بیماری خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا