اینترنتتکنولوژی

چگونه سرعت وای فای خانگی خود را ارتقا دهیم؟

خانه‌نشینی چند میلیارد انسان در طی روزهای اخیر و رواج یافتن کار در خانه برای بسیاری از مشاغل، نیاز به دسترسی به اینترنت و شبکه وای فای سریع را دوچندان ‌است تا از این طریق بتوان با خیال راحت و بدون دغدغه، با دنیای پیرامون ارتباط گرفت.

اما ممکن است در مواقعی، متوجه شوید که عملکرد وای فای آن‌چنان که باید و شاید، نیست. در ادامه قصد داریم تا به چند راهکار برای تقویت عملکرد وای فای اشاره کنیم.

تعیین سرعت وای فای

اولین قدم، پی بردن به ماهیت مشکل و تعیین کیفیت وای فای است. شما ‌می‌توانید این کار را از طریق مرورگر خود نیز انجام دهید و یا با کمک گوشی و تغییر به حالت هواپیما، میزان سرعت وای فای خود را مشخص کنید. برای این کار باید به سایت‌هایی همچون Fast.com و یا Speedtest.com مراجعه کنید.

البته اپلیکیشن‌های این دو سایت نیز برای استفاده در گوشی‌های هوشمند موجود است و ‌می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این مرحله، ‌می‌بایست سرعت اینترنت وای فای خود را در اتاق‌های مختلف تست و مشخص کنید که در چه مکان‌ها، با بیشترین سرعت و در چه مکان‌ها، با کمترین سرعت مواجه‌اید.

بررسی شبکه وای فای

شاید ک‌می‌عجیب به نظر برسد، اما این مساله برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده است. اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما به همان شبکه مدنظر وصل شده است. ممکن است شما بجای اتصال به شبکه وای فای پرسرعت خانگی خود، به یک‌هات اسپات متصل شده باشید. بنابراین، بررسی این موضوع ضرری ندارد و تنها چند ثانیه وقتتان را ‌می‌گیرد.

استفاده از پهنای باند کافی

برخی از کاربران، بدون اطلاع و یا توجه به میزان مصرف اینترنت خود، پهنای باند را از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی انتخاب ‌می‌کنند. به عبارتی دیگر، ممکن است برخی از کاربران بخواهند از تلویزیون‌های هوشمند و با کیفیت 4K، انواع فیلم و سریال را به صورت آنلاین تماشا کنند و برخی نیز استفاده‌شان از اینترنت، تنها به کار با تبلت محدود ‌می‌شود.

بنابراین، انتخاب پهنای باند مناسب ‌می‌تواند یکی از دلایل افزایش کیفیت سرعت وای فای شود. در اینجا ‌می‌توانید با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرد و در صورت نیاز، پهنای باند بیشتری را خریداری نمایید.

جابجایی روتر وایرلس

با نگاهی به تست سرعت اینترنت در نقاط مختلف خانه، ‌می‌توانید بهترین محل را برای قرار دادن روتر وای فای خود در نظر بگیرید. اغلب کاربران، روترهای خود را در گوشی اتاق و یا کنج دیوارهای آپارتمان قرار ‌می‌دهند که هرگز به کاربران توصیه ن‌می‌شود.

درواقع، وای فای مبتنی بر امواج رادیویی است و هرچه مسیر این امواج برای رسیدن به دستگاه‌ها، بدون مانع باشد، کیفیت سرعت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین، سعی کنید تا از قرار دادن هرگونه اجسام فلزی همانند یخچال و یا مایکروویو در نزدیک روتر خودداری کنید.

تغییر کانال

تغییر کانال ‌می‌تواند یکی از موثرترین راهکارها برای ارتقای کیفیت اینترنت باشد. البته این روش، بیشتر در مواقعی استفاده ‌می‌شود که در نزدیک شما، شبکه‌های وای فای متعددی مشاهده ‌می‌شوند و ممکن است تداخلات امواج رادیویی پیش بیاید.

برخی از روترها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ‌می‌توانند بروز این گونه تداخل امواج را تشخیص داده و با تغییر کانال، مشکل را رفع کنند. اما در برخی از روترها چنین قابلیتی مشاهده ن‌می‌شود؛ از این رو ‌می‌بایست به بخش تنظیمات رفته و کانال را تغییر داد.

تغییر باند به 5 گیگاهرتز

وای فای‌های جدید روی باند فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتزی کار ‌می‌کنند. اما باند 5 گیگاهرتزی از سرعت بیشتری برخوردار است و تداخل امواج در آن نیز به ندرت اتفاق ‌می‌افتد. اما در نفوذ از دیوار از قدرت کافی برخوردار نیست.

اگرچه باند 2.4 گیگاهرتزی، از قدرت بیشتری بهره ‌می‌برد اما از آنجایی که جزو باندهای پرکاربرد محسوب ‌می‌شود، ممکن است دستگاه‌هایی همچون مایکروویو و یا تلفن‌های بیسیم، عملکرد آن را دچار اختلال کنند. اگر دستگاهتان از باند 5 گیگاهرتزی پشتیبانی ‌می‌کند، ‌می‌توانید عملکرد وای فای خود را تحت این باند، امتحان کنید.

استفاده از یک توسعه‌دهنده وای فای

این احتمال وجود دارد که با جابجایی روتر، تغییری را در کیفیت سرعت اینترنت خود احساس نکرده‌اید. در این حالت، ‌می‌توانید از یک توسعه‌دهنده و یا همان اکستندر برای تقویت سیگنال وای فای استفاده کنید.

استفاده از شبکه مش وای فای

بکارگیری سیستم مش وای فای که اخیرا از سوی شرکت‌های مختلف ارائه شده، ‌می‌تواند یکی دیگر از راهکارها برای حل مشکل سرعت وای فای باشد. شبکه‌های مش همانند نست متعلق به گوگل، اوربی و ارو متعلق به Netgear و دکو متعلق به TP-Link ‌می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید باشند و سرعت و عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به سیستم قدی‌می‌به ارمغان آورند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا