گوگلمتاویروس کرونا

انتقاد روزنامه نگاران از گوگل به خاطر سیاست انتشار اخبار کرونا

اخیرا از دو شرکت گوگل و فیسبوک به عنوان یکی از عاملان اصلی تعطیلی روزنامه‌ها و عدم انتشار اخبار درست در خصوص ویروس کرونا در این روزها یاد شد و مورد انتقاد قرار گرفتند.

این انتقاد از سوی گروهی به نام Save Journalism Project که مقر آن در واشنگتن واقع شده و متشکل از سردبیران و روزنامه‌نگاران خبره است، مطرح شده است. این گروه از افراد مدعی شده‌اند که این دو شرکت بزرگ دنیای فناوری بازار تبلیغات را قبضه کرده‌اند و راه را برای گرفتن تبلیغات توسط روزنامه‌ها بسیار سخت کرده‌اند.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که اخیرا و بدلیل شیوع کرونا، فعالیت بسیاری از روزنامه‌ها در جهان و آمریکا به شدت کاهش یافته و عدم تمایل افراد به خرید روزنامه‌ها، منجر به تعطیلی و یا نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از تحریریه‌های خبر شده است. از طرفی دیگر، تبلیغات در این روزنامه به حداقل رسیده و منجر به خانه‌نشینی روزنامه نگاران در این ایام که نیاز به خبررسانی دقیق و درست در خصوص شرایط فعالی به شدت احساس می‌شود، شده است.

جان استاتون، از بنیانگذاران گروه Save Journalism Project در این خصوص می‌گوید که شرکت‌هایی همچون گوگل و دیگر بازیگران عرصه فناوری، عملکرد روزنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. این مساله اخیرا باعث شده تا کارمندان حدود 566 روزنامه آمریکایی، کار خود را در این روزها تعطیل کنند.

به گفته کارشناسان، ورود شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار کاهش درآمدهای ناشی از تبلیغات در روزنامه‌ها و به دنبال آن، تعطیلی بخش زیادی از این رسانه‌ها شده است؛ و این موضوع در زمانی اتفاق افتاده که حضور رسانه‌های رسمی‌می‌تواند مانع از جولان اخبار و اطلاعات نادرست پیرامون ویروس کرونا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا