ویروس کرونا

اعلام رسمی پاندمی شدن ویروس کرونا

اولین پاندمی بعد از بیماری H1N1

بر اساس  اعلانیه امروز چهارشنبه سازمان بهداشت جهانی، کرونا حالا در تمام جهان گسترش یافته و یک پاندمی(همه گیری جهانی)محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از 118 هزار مورد ابتلا به بیماری کوئید-19 اعلام شده، بیماری که دلیل آن ویروس کروناست و حالا در 114 کشور دنیا گسترش پیدا کرده است.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی(WHO)، تدروس ادهانوم روز چهارشنبه در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان WHO بسیار دقیق جزئیات گسترش این بیماری را دنبال می‌کند: «سطح وشدت بیماری ناشی از ویروس کرونا به مرز هشدار رسیده و ما عمیقا نگران این موضوع هستیم. ما هر روز به مقامات کشورهای درگیر اعلام می‌کنیم تا اقدامات خود را جدی تر از قبل کنند.»

میزان شیوع این بیماری در ایتالیا، کره جنوبی و آمریکا بسیار گسترده شده است. در آمریکا ظرفیت‌های تست ابتلا به این بیماری بسیار محدود اعلام شده است.

آقای ادهانوم می‌گوید که شیوع این بیماری همچنان قابل کنترل است. وی به خصوص به دو کشور چین و کره جنوبی اشاره کرد و مدعی شد که میزان شیوع در این دو کشور رو به کاهش است.

در ماه ژانویه سال جاری، سازمان بهداشت جهانی، بیماری ناشی از ویروس کرونا را یک وضعیت اورژانسی سلامت جهانی دسته بندی کرده بود. تا به امروز این سازمان، بیماری کوئید-19 را یک پاندمی معرفی نکرده بود زیرا معتقد بود که استفاده از این عبارت باعث ایجاد وحشت و ترس بی مورد می‌شود. اما هشدار داده بود که وضعیت، به سمت پاندمی شدن این بیماری پیش می‌رود.

آقای ادهانوم در پایان ماه فوریه طی یک نشست خبری اعلام کرد:« استفاده از لفظ پاندمی، تا کنون با وضعیت این بیماری مطابقت ندارد زیرا بدون شک می‌تواند باعث بروز وحشت شود. چیزی که ما می‌بینیم، یک اپیدمی در نقاط مختلف دنیاست که به طرق مختلف، کشورهای مختلف دنیا را درگیر کرده است.»

کشورهای مختلف در دنیا، من جمله آمریکا، از همین حالا برنامه‌های مقابله با پاندمی را به مرحله اجرا درآورده‌اند.

آخرین باری که سازمان بهداشت جهانی، یک بیماری را پاندمی اعلام کرده بود، بیماری H1N1 بود که در سال 2009 شیوع پیدا کرده و بیش از یک چهارم مردم دنیا را درگیر کرد. هنوز هم بسیاری معتقدند که اطلاق لفظ پاندمی به روی این بیماری، ترس و وحشت بی مورد ایجاد می‌کند. بیماری‌های سارس- SARS  و مرس-MERS، پاندمی اعلام نشدند در حالیکه مردم بیش از 26 کشور را درگیر کردند.

منبع: ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا