ویروس کرونا

 تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۰۰ هزارنفر رسید

یک تحقیق دانشگاهی در هنگ کنگ ریسک مرگ و میر این ویروس را ۱.۴ درصد اعلام کرد

تعداد موارد تایید شده ویروس کرونا در سطح جهان در روز جمعه به ۱۰۰ هزار مورد رسید، در حالی که میزان مبتلایان در خارج از چین همچنان در حال افزایش است بسیاری از کشورها و شهرها تلاش می‌کنند تا این اپیدمی را تحت کنترل درآورند. ​

براساس داده‌های گردآوری‌شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، در سراسر جهان ۱۰۰،۳۲۹ مورد تایید شده ویروس وجود داشته‌است که بیش از یک پنجم آن‌ها در کشورهای غیر از چین بوده‌است. کره‌جنوبی دومین کشور از نظر تعداد مبتلایان گزارش داد که یک جهش دیگر در میزان افراد مبتلا  رخ داده‌است و تعداد مبتلایان به این بیماری در این کشور به ۶،۵۹۳ نفر رسیده‌است. در حال حاضر در حدود ۹۰ کشور درگیر این ویروس هستند که کمتر از سه ماه از نخستین ظهور آن در شهر ووهان چین می‌گذرد.

​​​​​​​​مقامات بهداشت چین در روز جمعه ۱۴۳ مورد جدید ابتلا به کرونا را گزارش دادند، اما گفتند که برای اولین بار هیچ مورد جدیدی در استان  هوبی که شهر ووهان مرکز آن است گزارش نشده است.​ بخش عمده ۸۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در چین مربوط به استان هوبی بود و مقامات چین در ماه ژانویه شهر ووهان و برخی شهرهای همجوار را برای جلوگیری از گسترش ویروس قرنطینه کردند.

در سایر کشورهای جهان ۳۴۰۶ مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ گزارش شده و همچنین ۵۵ هزارو ۶۹۴ نفر نیز درمان شده‌اند.

در ایالات‌متحده ۲۳۳ مورد تایید شده و ۱۲ مورد مرگ رخ داده است.​ بخش عمده تلفات  در ایالت واشنگتن ( واقع در غرب کشور و  با شهر واشنگتن که پایتخت سیاسی آمریکاست متفاوت است)  ، رخ داده است.​ مقامات این ایالت  همین دلیل برخی از مدارس منطقه سیاتل ( که مقر برخی شرکتهای تکنولوژی از جمله آمازون در آن قرار دارد)  را  به مدت دو هفته تعطیل کرده‌اند شد و شرکت‌ها به کارمندانشان گفته‌اند که دورکاری کنند.​

روز جمعه، یک دانشگاه برجسته هنگ‌کنگ تحقیقاتی را منتشر کرد که براساس اطلاعات محققان آن در شهر ووهان، “ریسک مرگ و میر” برای بیماران کووید ۱۹ را ۱.۴ درصد اعلام می‌کند.

این میزان کم‌تر از ۳.۴ % ریسک مرگ و میر گزارش‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی در اوایل این هفته است.​ سازمان بهداشت جهانی آمار خود را بر اساس مرگ و میر ناشی از تعداد کل عفونت‌های تایید شده محاسبه کرده بود.

در مقابل، مقامات بهداشتی آمریکا گفته‌اند که فکر می‌کنند میزان مرگ و میر برای کروناویروس جدید بین ۰.۱ % تا ۱ % است، تا حدی به این دلیل که ممکن است موارد گزارش نشده و یا حاملان بدون علامت ویروس وجود داشته باشد. ​

گابریل لئونگ، رئیس دانشکده پزشکی لی کا تینگ در دانشگاه هنگ‌کنگ گفت که میزان مرگ و میر ۱.۴ % در میان افرادی که علائم بیماری را نشان دادند به این معنی است که کووید ۱۹ نسبت به اپیدمی جهانی آنفلوآنزای خوکی که در سال ۲۰۰۹ شیوع یافت مرگبارتر است، هر چن هنوز مرگ ومیر آن  که کم‌تر از بیماری اپیدمی آنفولانزای جهانی در سال ۱۹۱۸ است که میزان تلفات آن از تلفات کل دو جنگ جهانی اولی و دوم بیشتر بود. ​

سازمان دکتر لئونگ در هنگ کنگ – که همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه مرکز کنترل و همه‌گیری بیماری‌های عفونی است میزان مرگ و میر این بیماری را براساس برآورده‌ای خود از میزان ابتلا به این بیماری در ووهان  انجام داده است.​ این سازمان از  ارقام موارد گزارش‌شده از سوی دولت چین که برخی کارشناسان نسبت به صحت آن تردید دارند، استفاده نکرده است.این سازمان اعلام کرده  در طی مدت مطالعه، ۲،۰۸۰ مورد مرگ در ووهان گزارش شده‌است. ​

کارگران در شهر ووهان مرکز شیوع ویروس در حال ضد عفونی کردن کلیسا هستند
کارگران در شهر ووهان مرکز شیوع ویروس در حال ضد عفونی کردن کلیسا هستند

​​​

در روز جمعه، شاخص‌های جهانی سهام مجددا سقوط کرد .​ این نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به اقداماتی که برخی کشورها از جمله آمریکا برای اطمینان دهی از بازدهی بورس انجام داده‌اند مطمئن نشده‌اند.

یک روز پیش از آن، یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بسیاری از کشورها برای جلوگیری از شیوع این بیماری تلاش کافی نمی‌کنند. تدروس آدانوم ژیبراسیوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت که در حالی که در حال حاضر عمده موارد کروناویروس در چند کشور متمرکز شده‌است، دولت‌های دیگر باید با فعال کردن طرح‌های اضطراری، آموزش مردم، آماده کردن بیمارستان‌ها و افزایش ظرفیت آزمایش ویروس، به شدت به گسترش جهانی واکنش نشان دهند. ​

آقای گبراسیوس گفت: ” این اپیدمی را می توان متوقف کرد، اما تنها با یک رویکرد جمعی، هماهنگ و جامع که تمام تشکیلات دولتی را درگیر می‌کند.

کشورهای دیگر آسیا در روز جمعه تعداد موارد بیشتری را گزارش کردند. مقامات ژاپنی گفته‌اند که ۳۱ مورد جدید وجود داشته‌است که تعداد کل موارد این کشور را به ۳۴۸ مورد رسانده‌است. .

در گزارشی که روز جمعه از سوی بانک توسعه آسیا منتشر شد، برآورد شده که اپیدمی ویروس کرونا می‌تواند تولید اقتصادی جهان را بین ۷۷  تا ۳۴۷ میلیارد دلار یا ۰.۱ تا ۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان کاهش دهد. ​

در این گزارش آمده‌است که این ویروس از طریق کانال‌های متعدد از جمله کاهش شدید تقاضای داخلی، کاهش گردشگری و سفرهای تجاری، ارتباطات تجاری و تولیدی، اختلالات عرضه و اثرات بهداشتی، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه آسیایی خواهد داشت.

آخرین آمار ویروس کرونا در ایران ​

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۴ هزار و ۷۴۷ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۲۴ نفر رسیده و همچنین ۹۱۳ نفر بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز، هزار و ۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و در مجموع تعداد این بیماران در کشور به ۴ هزار ۷۴۷ نفر رسید.

بر اساس این آمار ایران بعد از چین و کره جنوبی در رتبه دوم بیشتر تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارد. ایتالیا، آلمان ، فرانسه ، ژاپن و اسپانیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برای مشاهده نقشه آنلاین ویروس کرونا می‌توانید این صفحه را ببینید.

آخرین اخبار و گزارشهای مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را از این صفحه دنبال کنید.

محدودیت‌های کرونا برای شرکت‌های بزرگ فناوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا