علمیگوناگونویروس کرونا

ساخت ماسک محافظت از کرونا با پرینت سه بعدی

با افزایش فاجعه بار موارد مربوط به بیماری کرونا در سرتاسر دنیا، اکثر مناطقی که با این پاندمی روبرو شده‌اند، تصمیمات و اقدامات جدی در رابطه با جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در دستور کار خود قرار داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان و اساتید بخش آزمایشگاه پرینت سه بعدی دانشگاه پلی تکنیک شهر هنگ کنگ، پروژه جدیدی را در راستای مبارزه با این بیماری آغاز کرده‌اند. در این پروژه، یک محافظ پزشکی صورت طراحی و توسعه داده شده که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته شده و برای پزشکان و کارکنان بخش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محافظ‌های صورت، چیزی فراتر از ماسک‌های سنتی صورت هستند- ماسک‌های معمولی، بعد از شیوع گسترده بیماری کرونا به شدت در بازار نایاب شده‌اند. این ماسک‌های محافظ جدید، یک فریم دارند که به صورت سه بعدی چاپ شده و می‌تواند صفحه پلاستیکی شفافی را در مقابل کل صورت فرد نگه دارد. فریم چاپ شده به صورت سه بعدی، که روی پیشانی فرد قرار می‌گیرد، به صورتی طراحی شده که صفحه پلاستیکی شفاف روبروی صورت، قابلیت تعویض داشته و همچنین کل ماسک، به روی ماسک‌های جراحی نیز قابل استفاده است.

پایان دست دادن در جهان ، ویروس کرونا احوالپرسی را تغییر داده است

این ماسک های جدید به منظور استفاده افرادی ساخته شده که بیشترین تماس را با بیماران کرونایی داشته و بالطبع ریسک بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند. کرونا ویروس، می‌تواند از طریق تماس با مایعات بدن بیمار مانند آب دهان، هنگام سرفه یا عطسه منتشر شود و به همین دلیل داشتن یک محافظ شفاف که کل صورت را بپوشاند می‌تواند به میزان قابل توجهی شانس سرایت را کمتر کند.

دانشگاه پلی تکنیک در حال حاضر با شرکت‌های مختلف تولید کننده تجهیزات پزشکی همکاری خود را آغاز کرده و قرار است 10 هزار ماسک محافظ صورت به بیمارستان‌های مسئول در این کشور، تحویل داده شود. بر اساس گزارش‌ها، قرار است 30 هزار ماسک در روز تولید شده و تا ماه مارس این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

این ماسک‌های شفاف صورت، خیلی سریع در حال تولید هستند و تکنولوژی پرینت سه بعدی نیز نقش اصلی در سرعت پروسه تولید این محصولات دارد. تمام مراحل طراحی  آزمایش و موافقت برای تولید این ماسک، بیشتر از چند هفته زمان نبرد. دریافت مجوزهای لازم برای عرضه عمومی محصول نیز تنها در یک هفته انجام شده است.

منبع: 3dprintingmedia

جدیدترین آمار ویروس کرونا در ایران ؛ ۲۳۳۶ مبتلا و ۷۷ فوتی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا