تکنولوژی

کوالکام اسنپدراگون X60 معرفی شد؛ نسل جدید و سریع مودم 5G

شرکت کوالکام از نسل سوم مودم‌های 5G خود تحت عنوان اسنپدراگون X60 که از سرعتی بالاتر، عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر بهره می‌ برد، پرده برداشت.

با گسترش فناوری 5G در طی یک سال اخیر و حرکت شرکت‌ها به سمت تولید گوشی‌های مجهز به این فناوری، کوالکام به عنوان یکی از پیشگامان تولید تراشه‌های نیمه‌هادی، طراحی و توسعه مودم‌های 5G را در دستور کار قرار داد و تا قبل از این، دو نسل به نام‌های X50 و X55 را به بازار عرضه بود.

حال نوبت به سومی‌ن عضو این خانواده یعنی اسنپدراگون X60 رسیده که اخیرا شرکت کوالکام، اطلاعات بیشتری را در خصوص این مودم در اختیار شرکت‌ها و علاقمندان قرار داد. این محصول به عنوان پیشرفته‌ترین مودم 5G کوالکام به حساب می‌ آید و قرار است در دل بسیاری از گوشی‌های پرچمدار و می‌ان‌رده قدرتمند و همچنین دیگر دستگاه‌هایی که از این فناوری بهره خواهند برد، جای گیرد.

نکته مهم در خصوص مودم X50، فرآیند ساخت آن است که مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده و قادر است روی باند mmWave تا سرعتی معادل 7.5 گیگابیت بر ثانیه و باند sub-6 GHz نیز سرعت آپلودی تا 3 گیگابیت و سرعت دانلودی تا 5 گیگابیت را پشتیبانی کند.

به لطف نسل سوم مودم‌های 5G شرکت کوالکام، کاربران می‌ توانند به طوری بهینه‌تری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این فناوری نوظهور بهره‌مند گردند. این سرعت بالا در مودم اسنپدراگون X60 به دلیل استفاده از ماژول‌های آنتن mmWave جدید حاصل می‌ شود. کواالکام در مودم‌های X50 و X50 از ماژول QTM525 برای mmWave استفاده کرد که اکنون و در اسنپدراگون X60 از ماژول جدید QTM535 بهره گرفته از طراحی نازک‌تری بهره می‌ برد و می‌ تواند عملکرد بهتری را نیز ارائه کند.

مودم 5G کوالکام X60

این ماژول جدید می‌ تواند از باندهای 26، 28 و 39 گیگاهرتز پشتیبانی می‌ کند که در مقایسه با نسل قبلی ارتقا یافته است. اگرخاطرتان باشد این شرکت در جریان مراسم Tech Summit که در سال گذشته می‌لادی برگزار شد، با غرور و افتخار علام کرد که همه دستگاه‌هایی که به مودم‌های X50 و X55 مجهز شده بودند، از رابط RF این شرکت استفاده کردند که در مودم اسنپدراگون X60 نیز چنین ترکیبی بکار رفته است.

با توجه به معرفی این سه نسل از مودم‌های 5G کوالکام در بازه‌های زمانی مختلف، مشخص نیست که این شرکت بعد از چند ماه، عضو جدیدی را به این خانواده اضافه می‌ کند. به عبارتی دیگر، بعد از معرفی X50، تقریبا دو سال طول کشید تا این تراشه برای استفاده در انواع دستگاه‌های هوشمند آماده شود. این مدت زمان در خصوص X55 کمتر شد و اخیرا در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. بنابراین، هنوز مشخص نیست که این مودم جدید یعنی اسنپدراگون X60 چه زمانی مراحل توسعه نهایی خود را پشت سر خواهد گذاشت و به دست تولیدکنندگان خواهد رسید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا