گوناگون

میلیاردرها صاحبان اصلی رسانه‌ها

سمیه جلیلی – سال ۲۰۱۷ اعلام شد که جف بزوس بنیانگذار آمازون مالک واشنگتن پست شده است. آن زمان ثروت بزوس بالغ بر ۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شد، عددی که در اکتبر ۲۰۱۹ به بیش از ۱۳۱ میلیارد دلار رسیده است و بزوس را در جایگاه ثروتمندترین مرد جهان قرار داده است.

بیشترین سهام شرکت نیویورک تایمزکه مالک روزنامه نیویورک تایمز است در سال ۲۰۱۷ که این گزارش نوشته شده، متعلق به کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی است که سال ۲۰۰۷ ثروتمندترین مرد جهان بوده و سال ۲۰۱۹ در جایگاه پنجم جدول پولدارترین‌های دنیا قرار گرفته است.

اما داستان فقط به این دو رسانه ختم نمی‌شود، نشریه فوربز سال ۲۰۱۶ گزارش داد میلیاردها به سادگی با مالکیت رسانه‌ها، نفوذ خود را بر اخبار اعمال می‌کنند.

بعضی از میلیاردها مثل رابرت مرداک و مایکل بلومبرگ برای مدت طولانی از صاحبان بزرگ و بانفوذ رسانه‌ها بوده‌اند و ثروت خود را از صنعت خبر بدست آورده‌اند. بقیه مانند جف بزوس، مالک و بنیانگذار آمازون، بعد از موفقیت قابل توجه در تولید ثروت از صنایع دیگر به عنوان یک سرمایه‌گذاری جنبی به خرید رسانه‌ روی آوردند.

میلیاردها اکنون مالک همه یا بخشی از چندین روزنامه ملی تاثیرگذار آمریکا مانند واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز هستند، به این موارد می‌توان مجلات، روزنامه‌های محلی و نشریات آنلاین را هم اضافه کرد.

رسانه‌های جریان اصلی نماینده ملیاردها یا مردم عادی
رسانه‌های جریان اصلی نماینده ملیاردها یا مردم عادی

چندین میلیاردر دیگر هم هستند که مانند برایان رابرتز مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت کامکست و عضو هیات مدیره لیبرتی مدیا، مالک یا کنترل کننده شبکه‌های تلویزیونی کابلی هستند که در عین قدرتمند بودن، تمرکز اصلی‌شان بر روی اخبار نیست. در اینجا فهرست جریان اصلی نماینده ملیاردها یا مردم عادی مالک رسانه‌های خبری در آمریکا هستند جمع‌آوری شده است:

مایکل بلومبرگ مالک شرکت بلومبرگ ال. پی و بلومبرگ مدیا

مایکل بلومبرگ مدیر اجرایی و مالک برومبرگ ال.پی، ثروتمندترین فرد در صنعت رسانه است و در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ ، هشت ماه پس از کناره گیری به عنوان شهردار شهر نیویورک، به شرکت رسانه ای مشهور خود بازگشت.

یکی از نشانه‌های اعمال نفوذ او در نشریات عدم ذکر نامش در فهرستی است که بلومبرگ از میلیاردهای جهان منتشر می‌کند. ارزش دارایی او در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۵ میلیارد دلار برآورد شده و او را در جایگاه نهمین مرد ثروتمند جهان قرار داده است. بلومبرگ شرکت داده‌های مالی خود را در سال ۱۹۸۱ با همراهی چارلز زگار و توماس سکوندا پایه‌گذاری کرد. این دو نیز هم اکنون میلیارد هستند و همزمان سهامی نیز در شرکت بلومبرگ ال. پی دارند. این شرکت در پوشش اخبار تجاری گسترش یافته و بیش از ۲۰۰۰ نفر گزارشگر در سراسر جهان دارد.

روپرت مرداک مالک نیوز کورپوریشن

روپرت مرداک، مدیرعامل سابق کمپانی فیلم‌سازی فاکس قرن بیست و یکم و بنیان‌گذار شبکه تلویزیونی کابلی فاکس‌نیوز است. او احتمالا قدرتمندترین سرمایه‌دار رسانه در جهان است. وی به همراه پسرش لاچلان و همچنین به عنوان عضو هیات مدیره نیوز كورپ، مالک وال استریت ژورنال و سایر نشریات آن است. در مجموع خانواده او ۱۲۰ روزنامه را در پنج کشور دنیا تحت کنترل دارند. میلیاردر سعودی، شاهزاده ولید بن طلال نیز علاوه بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های توییتر و اپل در شرکت نیوزکورپ مرداک هم سهامدار است.

روپرت مرداک مالک نیوزکورپ و ولیدبن طلال شاهزاده سعودی
روپرت مرداک مالک نیوزکورپ و ولیدبن طلال شاهزاده سعودی

دونالد و ساموئل نیوهاوس مالکین انتشارات Advance

دونالد و برادرش ساموئل مالکین انتشارات Advance هستند که یک شرکت رسانه‌ای خصوصی است. آنها از طریق این شرکت که از پدرشان به ارث برده‌اند، کنترل تعداد زیادی از روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون‌های کابلی و کانال‌های سرگرمی را برعهده‌ دارند.

انتشاراتAdvance  صاحب روزنامه‌هایی در ۲۵ شهر در سراسر آمریکا است و بزرگترین زنجیره روزنامه نگاری خصوصی این کشور را در اختیار داردConde Nast ، واحد انتشاراتAdvance ، مجلاتی از جملهWired ،Vanity Fair ، New Yorker وVogue  را منتشر می‌کند.

خانواده کاکس مالکین آتلانتا ژورنال، کانستیتوشن (AJC)

شرکت کاکس، متعلق به خانواده میلیاردر کاکس،روزنامهAtlanta Journal-Constitution  و تعدادی از روزنامه‌های دیگر را در بین بسیاری از سرمایه‌گذاری های رسانه‌ای خود در اختیار دارد. جیمز کاکس، بنیانگذار شرکت و پدربزرگ رئیس فعلی جیم کندی، اولین روزنامه خود را با عنوان اخبار عصرانه دیتون اوهایو، در سال ۱۸۹۸ خریداری کرد. بخش گروه رسانه ای Cox امروز به جز AJC، شش روزنامه دیگر و ده‌ها نشریه غیر روزانه را در اختیار دارد. ۱۴ ایستگاه تلویزیونی، یک کانال کابلی محلی و ۵۹ ایستگاه رادیویی نیز در اختیار این مجموعه است.

جان ویلیام هنری مالک روزنامه بوستون گلوب

جان هنری میلیاردری که سهام‌دار اصلی باشگاه بیسبال بوستون رد ساکس و باشگاه فوتبال لیورپول است. او در اکتبر سال ۲۰۱۳ روزنامه گلوب را به قیمت ۷۰ میلیون دلار خرید. هنری توافق خرید گلوب را فقط چند روز پس از به دست گرفتن واشنگتن پست توسط جف بزوس انجام داد. گلوب قبلاً به مدت بیست سال متعلق به نیویورک تایمز بود. در زمان خرید، هنری گفت که قصد ندارد روی پوشش اخبار ورزشی این روزنامه اعمال نفوذ کند.

شلدون الدسون و بنجامین نتانیاهو

شلدون آدلسون مالک مجله نقد و بررسی لاس وگاس

در دسامبر سال ۲۰۱۴، شلدون آدلسون میلیاردر یهودی آمریکایی و صاحب کازینوهای بسیاری در لاس وگاس، مخفیانه، مجله نقد و بررسی لاس وگاس را خریداری کرد. گزارش‌های خود این نشریه از خریدار میلیاردری که گفته می‌شد قرارداد ۱۴۰ میلیون دلاری را از طریق دامادش ترتیب داده بود، خبر داد. از آن زمان، گزارش‌هایی مبنی بر تأثیرگذاری آدلسون در پوشش اخبار مرتبط با خود منتشر شده است، این در حالی‌است که در گذشته مواردی از انتقاد به این میلیاردر در نشریه دیده شده بود.

جو مانسوتو مالک شرکت و مجله‌های فست کمپانی

مدیر عامل شرکت مورنینگ استار، جو مانسوتو ۲.۳ میلیارد دلار ثروت خود را در شرکت سرمایه گذاری و تحقیقاتی که در سال ۱۹۸۴ تأسیس کرد، به دست آورد. او در سال ۲۰۰۵، مجله Fast Company  را از G&J USA  خریداری کرد. در بیانیه ای در آن زمان، وی نوشت: «من به دنبال خرید یک یا دو مجله نبودم… من آنها را خریده ام زیرا نسبت به مأموریت های آنها و سهم مشارکت‌شان در گذشته، حال و آینده اشتیاق دارم.»

مورتیمر زوکرمن مالک اخبار و گزارش جهان و اخبار روزانه نیویورک

میلیاردر املاک و مستغلات مورتیمر زوکرمن صاحب «اخبار و گزارش های جهانی ایالات متحده» و «اخبار روزانه نیویورک» است. زوکرمن به عنوان رئیس و سردبیر گزارش اخبار و اخبار جهانی ایالات متحده، که در سال ۱۹۸۴ خریداری کرد، فعالیت می کند. زوکرمن در سال ۱۹۹۳ روزنامه دیلی نیوز را که در حال ورشکستگی بود خریداری کرد.

خانواده باربی مالک ویلج ویس

در اکتبر سال ۲۰۱۵، سرمایه گذار پیتر باربی از طریق شرکت سرمایه گذاری خود Black Walnut Holdings LLC  با قیمت نامعلوم هفته‌نامه ویلج ویس، را خریداری کرد. باربی یکی از اعضای میلیاردر خانواده باربی است که ثروت خود را در نساجی و تولید رقم زد.

استنلی هوبارد مالک شرکت پخش هوبارد

فرد بانفوذ رسانه‌ای استنلی هوبارد مدیرعامل پخش هوبارد است که دارای ۱۳ ایستگاه تلویزیونی از جمله تعدادی از وابسته‌های خبری ABC  وNBC  در میدوست و ۴۸ ایستگاه رادیویی است. در ماه آگوست، هوبارد سهام خود را در PodcastOne، یک برنامه فروشگاه یکپارچه برای پادکست‌ها، از طریق پخش هوبارد خریداری کرد. اداره رسانه‌ها در خانواده هوبارد قدمت دارند، پدر استنلی نیز اولین ایستگاه تلویزیونی تجاری مینه‌سوتا را در سال ۱۹۲۳ راه‌اندازی کرد.

وارن بافت مالک مقالات روزانه منطقه‌ای

وارن بافت به عنوان مدیرعامل برکشایر هاتاوی، در تعدادی از روزنامه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کرده است و امروز حدود ۷۰ روزنامه دارد. در سال ۲۰۱۲، برکشایر هاتاوی از ۶۳ روزنامه و هفته‌نامه در ویرجینیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی و آلاباما ۱۴۲ میلیون دلار به دست آورد.

بررسی این فهرست طولانی نشان می‌دهد که نفوذ زیاد میلیاردها و شرکت‌های بزرگ زنگ خطر انحصار رسانه‌ای را به صدا درآورده است.  میلیاردرها با منفعل بودن در مورد منافع خود میلیاردر نمی‌شوند و هرجایی که افراد ثروتمند وارد شده‌اند، منافع آنها به خوبی تامین شده است.

نوام چامسکی فیلسوف و نظریه‌‌پرداز آمریکایی خاطرنشان می‌کند که شرکت‌های بزرگ عاشق وضع موجود هستند، آنها صاحب رسانه‌ها می‌شوند و به سایر تبلیغ‌کنندگان عاشق وضع موجود اهمیت می‌دهند و داستان‌هایی را که وضعیت موجود را زیر سوال می‌برد، فیلتر می‌کنند. ادغام شدید رسانه‌ها این مسئله را از گذشته هم بدتر کرده است.

اوضاع حتی از از سال ۲۰۰۴ که این نمودار تهیه شده بدتر شده است
و شرکت‌هایی که رسانه‌های اصلی را کنترل می‌کنند به شدت کاهش داشته است.

همانطور که مت استولر نویسنده کتاب جنگ ۱۰۰ ساله بین قدرت انحصاری و دموکراسی، بیان می‌کند: «انحصارطلبی مشکلی است که پشت فیک نیوز پنهان شده است.»

 

*سمیه جلیلی گردآورنده و مترجم این مطلب سال‌ها در حوزه بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای وب فعال بوده است.

منبع
Global Researchویکی‌ پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا