تکنولوژی

فروش اطلاعات کاربران آنتی ویروس Avast

هرگاه حرف از نرم‌افزارهای آنتی ویروس به میان می‌آید، بی‌تردید Avast را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین آنتی ویروس نزد کاربران فضای وب معرفی کرد.

اما اخیرا اطلاعات جدیدی که در نتیجه تحقیقات دو وب‌سایت Motherboard و PCMag بدست آمده، نشان می‌دهد که این برنامه، آن‌چنان که باید و شاید از حریم شخصی کاربران خود محافظت نمی‌کند و اطلاعات آن‌ها را به فروش می‌رساند.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، این شرکت Avast نیست که مستقیما اطلاعات کاربران را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد بلکه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آن به نام Jumpspot نسبت به این کار اقدام می‌کند.

دو وب‌سایت مذکور، در نتیجه بررسی‌های خود روی برخی اسناد به این نتیجه رسیدند که نرم‌افزار Avast، کاربران و فعالیت‌های آن‌ها در فضای آنلاین را ردیابی می‌کند و حتی کلیک‌های آن‌ها نیز ثبت می‌شود. این شرکت به کاربران توضیح داده بود اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شود، بدون هویت هستند و مشخص نیست که صاحب و مالک آن‌ها چه کسی است.

اما Motherboard و PCMag چنین باوری ندارند و مدعی شدند که این مساله صحت ندارد. بدین معنی که اطلاعات گردآوری شده از کاربران، با جزییات بالا و بسیار دقیق ثبت می‌شوند و برای هر کاربر، اطلاعات به صورت جداگانه و منحصربه فرد ردیابی می‌شوند.

محققان این دو وب‌سایت عنوان کردند که برای نمونه، از یک کلیک ساده می‌توان دریافت که یک کاربر، چه ساعت و چه روزی، محصولی را از فروشگاه آنلاین آمازون خریداری کرده است. می‌توان این اطلاعات را به راحتی در اختیار شرکت آمازون قرار داد تا از آن برای اهداف مدنظر خود استفاده کند.

البته پیشتر نیز نرم‌افزار Avast به دلیل گردآوری بیش از حد اطلاعات از طریق افزوده مرورگر خود، در کانون توجهات قرار گرفته بود و انتقادهای زیادی علیه عملکرد آن مطرح شد. این ماجرا تا جایی پیش رفت که این شرکت مجبور شد تا به طور موقت، افزونه خود را از وب استورهای مرورگرها حذف کند.

منبع
Ubergizmo

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا