ارز رمزایران

رویکرد جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای : حمایت از استخراج بیت کوین

امیر حسین سعیدی نائینی: چرا بین این صنعت و دیگر صنایع تفاوت قائل می‌شوند؟

به نظر می‌رسد مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حالا خط مشی جدیدی در حوزه آی تی انتخاب کرده‌اند و آن حمایت از استخراج بیت‌کوین است. در یک جلسه مطبوعاتی که با هدف بررسی «مشکلات فعالان حوزه استخراج رمز ارز در کشور» روز ۲۹ دی در محل سازمان نصر برگزار شد آنها بحث را از این هم فراتر بردند و نشان دادند که خواسته‌هایی برای کاهش قیمت برق مصرفی استخراج‌کنندگان را از وزارت نیرو هم دارند.  آنها استخراج رمز را یک صنعت خواندند که باید مشابه صنعت فولاد به آن نگاه شود چراکه به  گفته آنها استخراج بیت کوین علی رغم مصرف بالای انرژی که دارد درآمد هم ایجاد می‌کند.
پیش از این خبرهایی مبنی بر اینکه برخی اعضای شناخته شده سازمان نظام صنفی به سمت تولید بیت کوین پیش‌رفته‌اند شنیده می‌شد اما هنوز مشخص نیست دقیقا چه تعدادی از فعالان صنعت آی تی و اعضای سازمان به تولید ارزرمز مشغولند.

رییس سازمان نظام صنفی در این جلسه در پاسخ به پرسش آی تی ایران که ارتباط بین ماموریت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و استخراج بیت کوین کجاست گفت:  «همکاران ما در بحث تولید رمز ارزها از یک سال پیش به صورت کارگره در سازمان ما حضور داشتند بحث انکه این کارگروه به چه شکل فعالیت خود را ادامه دهد با دیدگاه‌های متفاوتی از طرف اعضا روبرو بود. ما مصوبه‌ای در شورای مرکزی سازمان داشتیم که کمیسیونی تحت عنوان بلاک چین تحت زیاست آفای عاشوری تشکیل شد که یکی از ماموریت های آن هم بحث ارز رمزها است.»

محمد باقر اثنی عشری همچنین با اشاره به رشد سریع اقتصاد دیجیتال گفت: «صنعت ایران با تحولات زیادی روبه‌رو است. در حال حاضر رشد اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این عدد به ۲۵ درصد برسد.»

او با عنوان این مطلب که رمز ارز یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز است، افزود:«به دلیل کند بودن سیستم دولتی و حاکمیت با مشکلات رگولاتوری و تدوین قوانین مواجه هستیم.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده است، تاکید شده تا دولت از نظر بخش خصوصی برای تدوین مقررات خود بهره گیرد اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. در زمینه تصمیم گیری برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده نکرده‌اند و آن را در نظر نگرفته‌اند.»

اثنی عشری با طرح مثالی در این زمینه گفت: «برای مثال در زمان ورود استارتاپ‌ها به کشور و یا ورود هوش‌مصنوعی، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نمی‌دانست چگونه باید رفتار کرده و قوانین مدونی در این زمینه نداشت. سال گذشته آقای فیروزآبادی استخراج رمز ارز را قانونی اعلام کرد اما یکسال طول کشید تا قوانین راجع‌به این موضوع تصویب شود. در این یکسال تعدادی از تولیدکنندگان رمزارز دچار تحریم شده و حتی برخی زندانی شدند.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین اظهار کرد: «همکاران ما در بحث تولید رمز ارزها از یک سال پیش به صورت کارگروه در سازمان ما حضور داشتند. بحث اینکه این کارگروه به چه شکل فعالیت خود را ادامه دهد با دیدگاه‌های متفاوتی از طرف اعضا روبرو بود. ما مصوبه‌ای در شورای مرکزی سازمان داشتیم که کمیسیونی تحت عنوان بلاک چین تحت زیاست آقای عاشوری تشکیل شود. یکی از ماموریت‌های آن هم بحث ارز رمزها است.»

استخراج رمز ارز صنعت است

امیر حسین سعیدی نائینی چهره شناخته شده و  رییس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه هم با عنوان عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی در این جلسه شرکت کرده بود با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمز ارز صنعت است گفت: باید با نرخ صنعتی نیز تعرفه آن محاسبه شود .

سعیدی نائینی  با طرح این سوال که چرا میان این صنعت با سایر صنایع تفاوت قائل  می شوند، افزود: «دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بر این اساس اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت برق صادر شود و به کشوری دیگری با تعرفه ۸ سنت، تعرفه برقی که برای استخراج رمز ارز در نظر گرفته می‌شود برای یک صنعتگر ایرانی ۵ سنت است. هم‌اکنون تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده کیلوواتی ۹۷۵ تومان است، البته وزیر گفته که در ۸ ماه از سال این رقم را تقسیم بر دو کنید و در ۴ ماه از سال این رقم را ضرب‌ در 2. باید نرخ و تعرفه برق برای صنعت شفاف باشد در غیر اینصورت فساد آور است.»

سعیدی نائینی  تصریح کرد: «زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند که برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند، تاکید شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت ۲ هزار و ۸۰ تومان خواهد بود.»

عباس آشتیانی، یکی از فعالان این حوزه و همچنین عضو کمسیون بلاک‌چین نیز در این نشست ضمن تبریک به راه‌اندازان و دست اندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان از وزارت نیرو و دولت خواست: «می‌خواهیم همان رفتاری که با آنان انجام داده‌اند با ما نیز انجام دهند. از وزارت نیرو می‌خواهیم که تعرفه برق دریافتی از آنان را شفاف اعلام کند، همچنین قبض برقی که برای آنان صادر می‌شود را نیز منتشر کند.»

آشتیانی با انتقاد از رفتار دوگانه دولت تاکید کرد: «باید در نظر گرفت که فولاد نیز یک صنعت انرژی بر است. علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند، مصرف آب نیز به شدت بالاست. چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند، درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند، ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که تاکنون چه تعداد مجوز برای فعالان این صنعت صادر شده است، گفت: «بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزات صمت برای فعالان این حوزه صادر شده است؛ اما مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق علاقه‌ و انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا