تکنولوژی

فناوری جدید شارژ گوشی‌ها با کمک امواج رادیویی

چند سالیست که مهندسان دنیای تکنولوژی، تمرکز خود را روی فناوری‌های نوین شارژ دستگاه‌های هوشمند معطوف کرده‌اند. اگرچه در این راه به موفقیت‌هایی نیز نائل شده‌اند اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند راهی را برای رهایی از شر کابل‌ها و یا صفحه‌های شارژ پیدا کنند.

تا اینکه به تازگی، استارتاپی از دل موسسه تکنولوژی کالیفرنیا سربرآورده و مدعی شده که توانسته به راهکار بدیعی در این زمینه دست یابد. این استارتاپ که تحت عنوان Guru شناخته می‌شود، موفق به طراح یک سیستم شارژ وایرلسی شده که قادر به انتقال انرژی یا همان برق از طریق امواج رادیویی است.

قرار است این فناوری، در جریان نمایشگاه CES 2020 که طی یکی دو روز آینده در شهر لاس وگاس آغاز خواهد شد، در معرض دید علاقمندان قرار گیرد. استارتاپ Guru قصد دارد تا در این رویداد، از سه دستاوردی که مهندسان آن برای شارژ انواع دستگاه‌ها طراحی کرده‌اند، رونمایی کند.

محصول نخست این استارتاپ، یک سیستم شارژ رومیزی است که می‌تواند به صورت وایرلس، انواع دستگاه‌ها را شارژ کند. دومین فناوری مربوط به یک صفحه شارژ بزرگ‌تری است که می‌تواند دستگاه‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد و بالاخره سومین محصول، یک ربات متحرک همانند ربات Roomba است که می‌تواند در نقاط مختلف به حرکت درآید و انواع دستگاه و محصولات از قبیل دوربین‌ها و یا سنسورهای اینترنت اشیا را شارژ کند.

فلوریان بوهن، مدیرعامل و همبنیانگذار Guru در این رابطه عنوان می‌کند: ایده ارسال انرژی و برق به دستگاه از فاصله دور، چندان هم جدید نیست. اما آنچه ما را از دیگر رقبایمان متمایز می‌کند این است که ما از فناوری بسیاری پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم و  طراحی سیستم و فناوری mmWave که از آن بهره گرفته‌ایم به گونه‌ای توسعه داده شده‌اند که می‌توانند انرژی را به شیوه‌ای کنترل شده، ایمن و کارآمد منتقل کنند.

اما یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب فناوری استارتاپ Guru، چیزی است که آن را Smart LF Lensing نامیده‌اند. درواقع، این محصول یک پتنت فناوری است که توسط علی حاجی‌میری، هم‌بنیانگذار Guru به همراه کایوشیکا سنگوپتا، از دانشجویان دانشگاه پرینستون توسعه داده شده که کنترل مسیر و تعداد پرتوهای انتقالی را فراهم می‌کند.

به عبارتی دیگر، فناوری مذکور این امکان را به دستگاه‌های شارژ می‌دهد تا چندین پرتو انرژی را تنها به یک دستگاه و یا رسیور ارسال کنند. این فناوری‌ها می‌توانند در صورت توسعه نهایی و عرضه به بازار، تحولی عظیم را در نحوه شارژ انواع دستگاه‌ها بوجود آورند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که در جریان CES پیش رو، چه قابلیت‌های دیگری از این دستاورد معرفی خواهند شد.

 

 

منبع
The Verge

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا