ایراندیجی‌کالا

دیجی‌کالا آمارهای شش ماهه نخست خود را منتشر کرد

بیش از 68 درصد برندهای موجود در مارکت پلیس دیجی‌کالا، ایرانی هستند

دیجی‌کالا برای اولین بار پس از گذشت 13 سال از آغاز فعالیت، گزارشی از عملکرد شش ماهه‌ی خود را در سال 1398 منتشر کرده است. این گزارش شامل جزییاتی از تحلیل آمارها و رفتارهای کاربران در خرید آنلاین است که برای نخستین بار تدوین شده و ارایه می‌شود. مطئنا بزرگترین مارکت پلیس ایران در گزارش خود اطلاعات مفید و قابل توجهی برای علاقه‌مندان به حوزه تجارت الکترونیکی دارد. گزارش‌هایی از این دست، به مخاطبین امکان رصد شفاف‌تر خدمات دیجی‌کالا را می‌دهد و وضعیت بازار آنلاین کشور را از دریچه بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور شرح می‌دهد.

روز گذشته سعید محمدی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در جریان نخستین رویداد «نیم‌دایره» دنیای اقتصاد که به تجارت الکترونیکی در ایران اختصاص داشت روی صحنه آمد و خلاصه‌ای از عملکرد دیجی‌کالا را برای حضار ارایه داد. در ادامه آی‌تی‌ایران به‌طور مفصل به عملکرد این شرکت در شش‌ماهه‌ی اول سال 98 پرداخته است.

دیجی‌کالا فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرد و امروزه به بزرگترین مارکت پلیس ایران و همچنین بزرگترین خرده فروش در تجارت الکترونیکی ایران تبدیل شده است. از شرکت‌های زیرمجموعه و سرویس‌های اصلی این گروه می‌توان به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی‌استایل، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، سوپرمارکت آنلاین، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجی‌پی، مرکز نوآوری دیجی‌کالا نِکست، سرویس‌های تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویس‌های ابری، کلان‌داد‌ه‌ها، سرویس‌های محتوایی و دیجی‌کالامگ اشاره کرد.

مرکز پردازش دیجی‌کالا در تهران نیز با ظرفیت انبارش 5 میلیون قلم کالا و پردازش 500 هزار کالا در روز، به بزرگترین مرکز پردازش در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است. این مرکز با مساحت 50 هزار متر مربع، از 8 زمین فوتبال هم بزرگتر است. دیجی‌کالا علاوه بر این مرکز پردازش، 31 مرکز توزیع کالا نیز در سراسر کشور دارد تا ارسال کالا به مشتریان در سراسر ایران در کمترین زمان ممکن فراهم شود.

1.7 میلیون تنوع کالا

به گفته محمدی، در نیمه اول سال 98، بالغ بر 540 هزار کالای جدید به دیجی‌کالا اشافه شده و حالا مجموع تنوع کالایی این فروشگاه به 1 میلیون و 700 هزار قلم کالا رسیده است. این در حالی است که تنوع کالایی در هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی بین 10 تا 20 هزار قلم کالا است. این رشد قابل توجه در تنوع کالای دیجی‌کالا از زمان اضافه شدن کالاهای غیر دیجیتال و تبدیل شدن این فروشگاه به مارکت پلیس سرعت خیلی بیشتری گرفته است.

سعید محمدی دیجی‌کالا رویداد نیم دایره

نکته قابل توجه در این آمار اینکه فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در ۸ سال گذشته به‌طور متوسط هر سال  ۱۱۱درصد رشد داشته است.

پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه

به‌گفته‌ی سعید محمدی، دیجی‌کالا به عنوان پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه، روزانه به‌طور متوسط 4.1 میلیون بازدید دارد. کل زمان حضور کاربران دیجی‌کالا در نیمه اول سال 98 برابر با 10 هزار 800 سال است. محمدی گفت روزانه 10206 کاربر جدید از این فروشگاه بازدید می‌کند و در روز 2948 قلم کالای جدید به این مارکت پلیس اضافه می‌شود. ماهانه بیش از 20 میلیون نفر از دیجی‌کالا بازدید می‌کنند.

پربازدیدترین‌های دیجی‌کالا

یقینا اگر بخواهیم رفتار کاربران را تحلیل کنیم، جستجوهای کاربران در این پلتفرم به اندازه سفارشات اهمیت دارد. چراکه جستجو نشان می‌دهد کاربران با چه نیاز و هدفی به دیجی‌کالا مراجعه می‌کنند. در نیمه اول سال 98، بیشترین جستجوها در دیجی‌کالا مربوط به لوازم الترونیکی و کالاهای دیجیتالی بوده. موبایل، هارد اکسترنال، پاوربانک و فلش مموری کالاهایی هستند که در نیمه اول سال 98 بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده‌اند.

مشتریان وفادار

به گفته سعید محمدی، مشتریان وفادار به مشتریانی گفته می‌شود که در شش ماهه اول سال 98 حداقل دوبار از دیجی‌کالا خرید داشته‌اند. طبق آمار، 40 درصد کل مشتریان دیجی‌کالا در نیمه اول سال 98، مشتریان وفادار بوده‌اند و نکته قابل توجه اینکه 60 درصد از این مشتریان وفادار، بین دو خرید خود بیش از یک ماه فاصله نمی‌اندازند. این مسئله می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده رضایت مشتریان از کیفیت کالا و خدمات دیجی‌کالا باشد.

تراکم مشتریان و متوسط ارزش سفارشات در استان‌ها

تراکم مشتریان دیجی‌کالا نسبت به جمعیت هر استان، به ترتیب در استان‌های تهران، البرز و مازندران از دیگر استان‌ها بیشتر است. از طرفی هم تراکم مشتریان در استان‌های خراسان شمالی، کردستان و سیستان و بلوچستان کمتر سایر استان‌ها است.

اما نکته جالب متوسط ارزش سفارش‌هاست، جایی که تهران و البرز در پایین‌ترین رتبه متوسط ارزش ریالی سفارش قرار دارند. البته این مسئله به دو عامل بستکی دارد: اول اینکه در تهران و البرز امکان خرید کالاهای سوپرمارکتی و ارزان قیمت وجود دارد. دوم اینکه هرچه تعداد سفارشات در یک شهر یا استان بالاتر باشد، متوسط ارزش ریالی سفارش‌ها به همان مقدار کاهش پیدا می‌کند.

دیجی‌کالا برای همه ایرانیان

طبق آمار، تا کنون ساکنین بیش از 11132 روستا از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند. یکی از اهداف مهمی که دیجی‌کالا همواره سعی در تحقق آن داشته همین دسترسی یکسان چه برای شهرهای بزرگ و چه برای دوردست‌ترین روستاهای کشورمان بوده است.

بنابر اظهارات سعید محمدی، دورترین مسیر سفارش در نیمه اول سال 98 به روستای «پسابندر» در جنوب ایران تعلق دارد. برای رساندن یک دسته بازی خریداری شده توسط یکی از ساکنین این روستا، 1894 کیلومتر مسافت طی شده است.

رضایت مشتریان

یکی از مهم‌ترین اهداف و ارزش‌های سازمانی دیجی‌کالا، مشتری محوری است. دیجی‌کالا پس از تحویل کالا به مشتریان پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌کند و از آنها می‌خواهد که با توجه به خریدشان از 0 تا 10 چقدر احتمال دارد خرید از دیجی‌‌‌کالا را به دیگران توصیه کنید؟

آمار زیر، نظرسنجی انجام شده از مشتریان در شهریور امسال را نشان می‌دهد که 10 درصد کل مشتریان دیجی‌کالا در آن شرکت کرده‌اند.

از این تعداد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی، 42.8 درصد نمره 10 داده‌اند و بالاترین رضایت را از خدمات دیجی‌کالا داشته‌اند. همچنین 14.9 درصد نیز نمره 9 داده‌اند.

اما در بخش مشتریان ناراضی، جمع کل افرادی که امتیاز 0 تا 6 داده‌اند به 20 درصد هم نمی‌رسد. از بیشترین دلایل نارضایتی این مشتریان می‌توان به کیفیت کالا، مغایرت کالا با اطلاعات سایت، مشکلات فنی کالا و تاخیر در ارسال اشاره کرد.

محبوب‌ترین کالاها

همانطور که بیشترین جستجوهای دیجی‌کالا به محصولات دیجیتال مربوط می‌شود، محبوب‌ترین کالاها نیز از نوع دیجیتال هستند. در تصویر پایین می‌توانید محبوب‌ترین محصولات و کالاهایی که مشتریان بیشترین اشتیاق را برای موجود شدن آنها دارند، مشاهده کنید.

تعهد در پاسخگویی به سوالات و انتقادات

دیجی‌کالا به‌طور متوسط در هفته به 282 توییت و 531 پست و کامنت اینستاگرامی کاربران پاسخ می‌دهد. همچنین 408 پشتیبان دیجی‌کالا در روز به بیش از 19 هزار تماس تلفنی جواب می‌دهند و در هفته بیش از 10 هزار ایمیل کاربران پاسخ داده می‌شود.

بازارگاه بیش از 30 هزار کسب و کار ایرانی

دیجی‌کالا از سال گذشته با اضافه کردن کسب و کارهای مختلف ایرانی، فعالیت خود را رسما به عنوان «بازارکارگاه» یا همان مارکت پلیس آغاز کرد. دیجی‌کالا توانمندسازی کسب و کارهای ایرانی را مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند و با تبدیل شدن به مارکت پلیس، توانسته تولیدکنندگان، فروشندگان و هنرمندان ایرانی را مستقیما به بزرگترین‌ بازار آنلاین کشور متصل کند.

بنابر اعلام هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در شش ماه ابتدایی سال 98، بیش از 18 هزار کسب و کار ایرانی متقاضی ورود به مارکت پلیس دیجی‌کالا بودند که از این تعداد، 67 درصد واجد شرایط ورود بودند. با اضافه شدن این فروشندگان، کسب کارهای ایرانی فعال در مارکت پلیس دیجی‌کالا تعدادشان به 30 هزار رسیده است. دیجی‌کالا تمامی خدمات لجستیکی، انبارداری، بسته‌بندی، تولید محتوا و بازاریابی را نیز در اختیار این کسب و کارها قرار می‌دهد.

طبق آمار، هر فروشنده فعال مارکت پلیس دیجی کالا به‌طور میانگین ماهانه 23 میلیون تومان فروش داشته است. نکته جالب اینکه در مرداد ماه امسال یک فروشنده مارکت پلیس دیجی کالا توانست 20 میلیارد تومان بفروشد و یک رکورد در این زمینه ثبت کند. یک کارگاه صنایع دستی نیز در مراداد ماه امسال 83 میلیون تومان فروش داشته است.

نظارت دقیق بر فروشندگان و توجه به اصالت کالا

هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا یکی از بزرگترین دغدغه‌های این مجموعه را کالاهای تقلبی می‌داند. به گفته سعید محمدی، حدود 0.04 درصد از محصولات مارکت پلیس دیجی‌کالا تقلبی شناخته شده و از آنجایی که کالای تقلبی خط قرمز دیجی‌کالا است، با ارائه دهندگان این دسته از محصولات قطع همکاری شده است. دیجی‌کالا، اصالت محصول را خط قرمز خود می‌داند.

محمدی اذعان داشت به منظور دلجویی از مشتریانی که تحت تاثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفته بودند، در شش ماه اول امسال دیجی‌کالا بالغ بر 200 میلیون تومان کد هدیه را به‌صورت ماهانه به این دسته از مشتریان اعطا کرده است. این خطاها شامل ارائه کالای تقلبی، تاخیر در ارسال کالا و لغو سفارشات مشتریان می‌شوند.

پرفروش‌ترین گروه‌های کالایی

در تصاویر زیر پرفروش‌ترین کالاها بر حسب ارزش ریالی و بر حسب تعداد دیده می‌شوند. کالاهای دیجیتال از جمله لپتاپ و موبایل از آنجایی که قیمت نسبتا بالایی دارند، بیشترین رقم فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند و از طرفی کالاهای سوپرمارکتی یا همان کالاهای تند مصرف که روزانه به فروش می‌رسند نیز در دسته پرفروش‌ترین کالاها از نظر تعداد قرار دارند.

 

در ادامه نگاهی داریم به پرفروش‌ترین‌های دیجی‌کالا از لحاظ تعدادی و ریالی در دسته‌بندی‌های مختلف

افزایش برندهای ایرانی

در نیمه اول سال 98، بیش از 68 درصد برندهای موجود در مارکت پلیس دیجی‌کالا، ایرانی بوده و تنها 32 درصد این برندها خارجی هستند. این در حالی است که در نیمه اول سال 97 سهم برندهای ایرانی از دیجی‌کالا 55 درصد بود.

در بخش پرفروش‌ترین برندهای ایرانی نیز، برند پارس خزر در رتبه اول قرار دارد و در ادامه نیز برندهای ایکس‌ویژن و مهیا پروتئین قرار دارند.

در بخش پرفروش‌ترین برندهای خارجی، هواوی با سه پله صعود نسبت به سال گذشته توانسته رتبه اول را کسب کند و بالاتر از برندهایی همچون سامسونگ، نوکیا و اپل قرار بگیرد.

 

درادامه هم می‌توانید پرفروش‌ترین برندها در دسته‌بندی‌های محصولی مختلف را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا