اینترنتبرنامه‌هاموبایل

اجرای برنامه ها از روی فضای ابری، قابلیت دیگری از شبکه های 5G

گوشی‌های هوشمند آینده که قادر هستند به اینترنت 5G متصل شوند، می‌توانند برخی از اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌ها را به جای خود گوشی، از روی فضای ابری دریافت و اجرا کنند. برای انجام این کار، نیاز نیست که گوشی‌های هوشمند چندان پیشرفته و مجهز شده باشند و تنها، داشتن یک صفحه نمایش و باتری قابل قبول کافیست.به عبارت دیگر در آینده نه چندان دور، دیگر نیازی نخواهد بود که گوشی خود را ارتقا دهید یا به روز رسانی کنید زیرا هیچ گوشی هوشمندی آنقدر قدیمی یا کند نخواهد شد که برنامه‌ها را باز نکند یا با کندی سرعت مواجه شود.

دلیلش هم به گفته رئیس شرکت کوالکام-کریستیانو آمون- این است که برنامه‌ها دیگر در چهارچوب«قدرت پردازش دستگاه گوشی» محدود نخواهند ماند. در واقع، در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها از روی کامپیوترهای قدرتمند و عظیم ابری اجرا شده و از طریق شبکه‌های نسل بعدی اینترنت- 5G ، بدون تاخیر و کندی سرعت، از روی فضای ابری پخش خواهند شد.

به زبان ساده‌تر، نیازی نخواهد بود که گوشی‌های هوشمند آینده قدرت زیادی داشته باشند. گوشی‌ها تنها کافیست باتری خوب و صفحه نمایشی داشته باشند تا به برنامه‌ها متصل شده و  آنها را اجرا کنند. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های نسل آینده از طریق کامپیوترهای فضای ابری اجرا و پخش می شوند، کامپیوترهایی که مدام در حال به روز رسانی شدن هستند و هرگز دچار کندی سرعت نمی‌شوند.

آمون می‌گوید که اگر تمام اپلیکیشن‌ها به این شیوه اجرا نشوند، «اپلیکیشن های برتر» حتما در زمره این برنامه‌ها قرار خواهند گرفت. هنوز معنی «اپلیکیشن های برتر» به وضوح توضیح داده نشده اما احتمالا منظور، برنامه‌های محبوب مانند اینستاگرام یا تیک توک خواهد بود.

ایده‌ای که رئیس کوالکام معرفی می‌کند، مشابه ایده سرویس پخش بازی ویدیویی گوگل ( Google’s Stadia) است، در این سرویس، بازی‌هایی که نیاز به قابلیت‌های قدرتمند برای پخش دارند، از طریق کامپیوترهای ابری گوگل، روی اینترنت پخش شده و از طریق دستگاه‌هایی همچون Chromecast  که به یک تلویزیون، لپ تاپ یا گوشی هوشمند اتصال دارد، قابل اجرا خواهند بود. این قابلیت، دقیقا همان چیزی است که امروز از طریق شبکه یوتیوب یا نت فلیکس شاهد آن هستیم.

آمون می‌گوید که معرفی سرویس پخش بازی ویدیویی استادیای گوگل، با توسعه و روی کار آمدن بیشتر شبکه‌های اینترنت 5G همزمان شده که این تصادفی نیست.

شبکه‌های 5G ، داده‌ها را با سرعت بسیار بیشتری انتقال داده و عملکرد به مراتب بهتری از شبکه‌های اینترنت 4G LTE  دارد. با مشاهده نمونه‌هایی از اینترنت 5G  که در برخی نقاط دنیا در دسترس است، سرعت این نسل از اینترنت مشابه سرعت اینترنت‌های وای فای خانگی( البته قطعا نه در ایران) است.

البته با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه صنعت 5G  انجام شده، این تکنولوژی هنوز باید راه زیادی برود تا به مرحله‌ای برسد که مارا از هزینه‌های هنگفت گوشی‌های هوشمند پر زرق وبرق خلاص کند.

منبع: بیزنس اینسایدر

هر آنچه که باید راجع به اینترنت 5G بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا