تکنولوژی

استعفای قهرمان بازی Go در پی قدرت بالای هوش مصنوعی

لی سه-دال قهرمان بازی Go رسما کناره‌گیری خود را از مسابقات حرفه‌ای این بازی اعلام کرد. وی در گفت‌وگویی بان خبرگزاری یونهاپ دلیل استعفای خود از این بازی را قدرت بالا و شکست‌ناپذیری هوش مصنوعی عنوان کرد.

او گفت: با ورود هوش مصنوعی به بازی‌های Go، به این نتیجه رسیدم که حتی با فشرده‌ترین تمرینات هم نمی‌توانم مرد شماره یک جهان در این بازی باشم. حتی اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشم، می‌دانم که چیزی وجود دارد که نمی‌توانم آن را شکست دهم.

بازی تخته Go، تا سال‌ها برای بسیاری از برنامه‌های کامپیوتری دور از دسترس بود و حتی پیچیده‌ترین برنامه‌ها هم نمی‌توانستند با موفقیت و بدون خطا کار خود را انجام دهند. اما در سال 2016، هوش مصنوعی توسعه یافته توسط مهندسان شرکت DeepMind گوگل که تحت عنوان AlphaGp AI شناخته می‌شود، توانست سه-دال، نفر اول این بازی را شکست دهد. این بازی سروصدای زیادی را در کل جهان بوجود آورد به طوری که حاوی این پیام بود که هوش مصنوعی شرکت DeepMind توانست بسیار باهوش‌تر و خلاقانه‌تر نسبت به مدل‌های پیشتر توسعه‌یافته عمل کند و از انسان نیز در این زمینه پیشی بگیرد.

سه-دال که سال‌ها به عنوان نفر اول بازی Go شناخته می‌شود، قبل از بازی با AlphaGo پیش‌بینی کرده بود که بتواند در مدت زمانی بسیار کم، این هوش مصنوعی را شکست دهد. اما در نهایت شکست خود و به خاطر این شکست نیز از مردم کره جنوبی عذرخواهی کرد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بازی Go، مسابقه میان سه-دال و هوش مصنوعی AlphaGo را جدالی خارق‌العاده و سرشار از نکات ریز توصیف کردند. برای مثال، بسیاری از آن‌ها معتقد بودند که حرکت 37 آلفاگو در این بازی، یک اشتباه بود و به شکست وی ختم خواهد شد، اما با ادامه بازی مشخص شد که این حرکت بسیار هوشمندانه بوده است.

بعد از بازی با سه-دال، شرکت DeepMinf به توسعه و ارتقای بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی خود روی آورد و در سال 2017نیز توانست نسخه دیگری را تحت عنوان AlphaGo Zero طراحی کند. این نسخه پیشرفته‌تر مدل قبلی هوش مصنوعی این شرکت است.

هوش مصنوعی AlphaGo برای توسعه مهارت‌های خود، بیش از 100 هزار بازی میان انسان‌ها را در دیتابیس خود مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد، اما در AlphaGo Zero، این رویه تغییر کرد و به جای تمرکز روی بازی دیگران، بر روی بازی با خود تمرکز شده است. بدین معنی که این هوش مصنوعی بارها و بارها با خود بازی می‌ کند و این فرآیند با سرعت بسیار بالایی صورت می‌گیرد.

دمیس‌هاسابیس، مدیرعامل آلفاگو در مصاحبه‌ای اعلام کرد ما در بازی سه-دال با هوش مصنوعی AlphaGo، روحیه یک مبارز واقعی را شاهد بودیم. من از طرف تمامی‌افرادی که در این شرکت کار می‌کنند، می‌خواهم به وی به عنوان کسی که سال‌ها به عنوان نفر اول بازی Go شناخته می‌شود و قهرمانی‌های زیادی را به دست آورد، تشکر کنم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا