گوناگون

هزینه پیامک از ایران، تحقیقات یک جانورشناس را به شکست کشاند

یک عقابی استپی که به ایران پرواز کرده پروژه تحقیقاتی متخصصان پرنده شناسی سیبری را به دلیل هزینه بالای ارسال پیامک ورشکست کرد.

این پژوهشگران مهاجرت عقاب‌های استپی را با دستگاه‌های موقعیت یاب دنبال می‌کنند این دستگاه‌ها اطلاعات گردآوری شده را با پیامک به مرکز تحقیقات ارسال می‌کنند.

در این پژوهش سیزده عقاب زیر نظر بودند اما عقابی که به ایران پرواز کرد باعث ورشکستگی پروژه تحقیقاتی شد چرا که پول پیامک‌هایش خیلی زیاد شد. اکنون این دانشمندان برای تامین بودجه طرحی را به نام “به تلفن همراه عقاب پول بفرست” راه‌انداخته‌اند. “شبکه مطالعه و محافظت پرندگان شکاری” روسیه، مهاجرت عقاب‌های استپی را زیرنظر دارد که در معرض انقراضند.

هدف از این تحقیق ردیابی مسیرهای اصلی مهاجرت عقاب‌های استپی و شناسایی خطرات است. پرندگان این پروژه همگی مجهز به فرستنده هستند و هر روز اطلاعات حرکت آنها با پیامک برای محققان ارسال می‌شود. یلنا اشنایدر، عضو این شبکه به بی‌بی‌سی گفت: “عقاب‌ها برای زمستان به جاهای دیگر پرواز می‌کنند، در راه با انواع خطرات روبرو می‌شوند نظیر کابل‌های برق، افراد مسلح، انواع سم و طعمه‌های مسموم، تله و خطرات دیگر. اصل کار ما این است که ببینیم عقاب‌ها از چه مسیرهای مهاجرتی می‌کنند و با تمرکز بر این مسیرها مراقب باشیم خطری این پرنده‌ها را تهدید نکند.”

عقاب‌های استپی معمولا تابستان را در روسیه یا قزاقستان می‌گذرانند و برای زمستان به عربستان سعودی، پاکستان و هند پرواز می‌کنند و گاه در ایران، تاجیکستان یا افغانستان توقف کوتاهی می‌کنند. اما امسال پرنده‌شناسان با مشکل روبرو شدند، پرندگانی که برای مهاجرت زمستانی از آسمان قزاقستان پرواز کردند به شبکه موبایل وصل نشدند و پیامک‌هایشان ارسال نشد. عقاب‌ها در ساعات روز روشن هر ساعت یک پیامک می‌فرستند.

در این میان یک عقاب به نام مین به ایران پرواز کرد و پیامک‌هایش در قزاقستان ارسال نشد و وقتی وارد ایران شد، تمام پیامک‌های ارسال‌ نشده ناگهان فرستاده شد. قیمت یک پیامک در ایران معادل ۴۹ روبل روسیه است و به گفته خانم اشنایدر قیمت پیامک‌های این عقاب روزی هفت هزار روبل شد. این اتفاق باعث شد بودجه سالانه ردیابی مهاجرت عقاب‌ها با پیامک در ۹.۵ ماه تمام شود.

خانم اشنایدر می‌گوید کاش عقاب‌هایی که به کشورهایی پرواز کردند که پیامک گران است، از عقابی به نام آینا درس می‌گرفتند. این عقاب قبل از آن که از طریق فضای ایران، عراق و عربستان سعودی به مصر پرواز کند وارد روسیه شد و در آن جا داده بیش از یک میلیون پیامک آن با قیمت دو روبل تخلیه شد.

منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا