ایراننرم‌افزار

نسل جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه مطابق با استاندارد BPMN2

این نرم‌افزار با توانایی تفسیر فرآیندهای ترسیم شده مبتنی بر زبانBPMN2 طراحی شده است

نسل جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه به کسب‌وکارها امکان می‌دهد که فرآیندهای خاص مجموعه خود را که نرم‌افزار استانداردی برای مدیریت مکانیزه آن وجود ندارد، به صورت نرم افزاری پیاده‌سازی و مدیریت کنند.

انطباق نسل جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه با زبان مدلسازی فرآیندBPMN2  مزیت مهمی است که این محصول را در میان رقبا در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد. برای شرح اهمیت این مزیت لازم است که درباره زبان مدلسازی فرآیند و استاندارد BPMN2 بیشتر بدانیم.

استاندارد مدل‌سازی فرآیندBPMN2   چیست؟

برای پیاده‌سازی نرم‌افزاری فرآیندهای یک سازمان یا یک کسب‌وکار در ابتدا باید گام‌ها و رویدادهای فرآیند با نظر همه ذینفعان در واحدهای مختلف طراحی شود. فرآیندهای مورد نظر که متشکل از مجموعه رویدادها و تصمیمات هستند با نشانه‌های گرافیکی به نمایش در می آیند و به اصطلاح مدل‌سازی شوند. برای مدل‌سازی فرآیند نشانه‌های گرافیکی بسیاری وجود دارند که می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و نحوه انجام یک کار را تعریف کنند. به هرکدام از مجموعه ترکیبات این نشانه‌های گرافیکی یک زبان مدل‌سازی گفته می‌شود. این زبان‌های مدل‌سازی در بیان میزان جزئیات با یکدیگر، متفاوت هستند.

زبان مدل‌سازی فرآیند بر اساس  BPMN این امکان را مهیا می‌کند که بتوان فرآیند را در سطوح مختلفی که برای کاربران مختلف قابل درک است، ترسیم کرد. برای مثال می‌توان فرآیند را به گونه‌ای طراحی کرد که مدیران ارشد بتوانند از طریق آن ارزش خدماتی که قرار است یک فرآیند ارائه کند را درک کنند و یا با کمک این زبان، فرآیندها به گونه‌ای ترسیم می‌شوند که فرد تازه وارد در یک سازمان درک کند حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های او چگونه است.

 

نرم‌افزار BPMS دیدگاه و استاندارد BPMN2
توضیح تصویر: نرم‌افزار BPMS دیدگاه و استاندارد BPMN2

علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد BPMN .در نسخه شماره ۲ خود، فرآیندها را به گونه‌ای پیاده‌سازی می‌کند که قابلیت اجرا شدن به صورت سیستمی را داشته باشند. همچنین سازمان‌ها امکان خواهند داشت که فرآیندهای خود را از نگاه خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند، طراحی و اجرا نمایند. به عبارت دیگر فرآیندهای خود را می‌توانند  End2End  طراحی کنند. طراحی فرآیند بر اساس E2E به سازمان‌ها کمک خواهد کرد علاوه بر حفظ ارزش خروجی فرآیند از نگرش‌های بهبود فرآیند مانند ناب‌سازی استفاده کنند و خدمات خود را بهبود ببخشند.

نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی فرآیندهای خاص منظوره را پشتیبانی می‌کند و از مزیت‌های مهم آن یکپارچگی با مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه و توانایی تفسیر فرآیندهای ترسیم شده مبتنی بر زبان BPMN2 است.

 

چرا BPMN2 محبوب و جذاب است؟

درحال حاضر یکی از بهترین ابزارها در مدیریت فرآیندهای کسب و کارها BPMN است که با هدف یکسان‌سازی در مدل‌سازی‌ها از این استاندارد استفاده می‌شود. اما چرا BPMN خوب است و چه چیزی باعث شده که در رویکردهای سازمانی از این زبان مدلسازی استاندارد به طور چشمگیری استفاده شود؟ در پاسخ به این سئوالات می‌توان مزایا و معایت BPMN را مورد توجه قرار داد.

مزایای BPMN

تعداد بالای عناصر مدلسازی فرآیند که توسط BPMN ارائه می‌شود قابلیت مدل‌سازی انواع مختلف فرآیندها را فراهم می‌کند و از طرف دیگر ابزارهای بیشتری برای پشتیبانی مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار در دسترس متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار می‌دهد. BPMN از طریق طراحی XML ، استاندارد شده و قابلیت اجرا و انطباق بالایی با فرآیندهای واقعی سازمان‌ها بدست آورده است.

استفاده از BPMN و از طریق نماد استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگی‏های سازمانی می‏شود. استانداردسازی با طراحی XML استقلال مدل‏ها و فروشندگان ابزار را به دنبال دارد. جالب اینکه قابلیت اجرایی بودن BPMN گستردگی کاربرد و سازگاری با زیرساخت های سایر نرم افزارها را ایجاد خواهد کرد.

 

 

معایب BPMN

با این همه به دلیل ارائه حدود ۱۰۰ نماد و عنصر ارائه شده، کار با این مدل به آسانی ممکن نیست. همکاری ضعیف بین ارائه کنندگان ابزارهای BPMN و پشتیبانی از ترسیمهای غیراستاندارد و ناقص برای اجرای BPMN از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌آیند. نمادهای BPMN دارای پیچیدگی معانی بسیاری است که باعث به وجود آمدن راهکارهای غیراستاندارد می‏شود و لازم است متخصصان نرم‌افزار و فعالان حوزه فناوری اطلاعات هنگام مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به آن توجه کنند.

علاوه بر پیچیدگی معانی، پیچیدگی نمادها هم تضاد قابل توجهی با اهدافی همچون استفاده آسان و کامل ایجاد می‏کند. در نهایت آنچه با عنوان اجرای غیراستاندارد مدل‌های BPMN از آن یاد می‌شود، موجب محدود شدن کاربر به استفاده از محیط اجرایی خاص می‏شود.

قابلیت‌های مهم زبان استاندارد BPMN2

امکان مدلسازی دقیق در طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای سازمانی
قابل درک و فهم بودن نمودارهای BPD برای انواع مخاطبین (مدیران، کارشناسان، تحلیلگران سیستم)
قابلیت تبدیل شدن نمودارهای تهیه شده با استفاده از BPMN به زبان‌های XML
تعریف و تعیین نقش‌های سازمانی
قابلیت ترسیم پیام‌های مبتنی بر وب
اولویت‌بندی و زمان‌بندی اجرای فرآیندهای سازمانی
مدلسازی و مدیریت خطاها، دوباره‌کاری‌ها و بازگشت‌پذیری کارها
پیاده‌سازی فرآیندهای پویا و در حال تغییر
پیاده‌سازی فرآیندهای گسترده و پیچیده
پیاده‌سازی فرآیندهایی با مدت زمان اجرای طولانی
پیاده‌سازی فرآیندهایی که در قسمت‌هایی وابسته به هوش انسان هستند و امکان تصمیم‌گیری از وضعیت رخدادها را دارند
پیاده سازی فرآیندهایی که می‌توانند به صورت اتوماتیک و توسط نرم‌افزارها انجام شوند
پیاده‌سازی فرآیندها و جریان‌های کاری به صورت متوالی
ارسال همزمان درخواست‌ها به چندین نفر
پیاده‌سازی جریان‌های کاری موازی
قابلیت ایجاد شرایط خاص و استثنائات روال‌های سازمانی
اطلاع‌رسانی در زمان انجام فعالیت‌های سازمانی

مثالی ساده از کاربرد BPMN2

کاربرد BPMN2  در مدل سازی فرآیند شکایات
توضیح تصویر: کاربرد BPMN2  در مدل سازی فرآیند شکایات

نرم‌افزار BPMS دیدگاه چیست؟

عبارت BPMS مخففBusiness Process Management System  به معنای سیستم مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار است.
این سیستم دارای توانایی تفسیر فرآیندهای ترسیم شده مبتنی بر زبانBPMN2  است و با استفاده از آن می‌توان یک فرآیند را به صورت سیستمی پیاده‌سازی کرد. نرم‌افزار BPMS دیدگاه به دلیل داشتن بستر یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای شرکت چارگون این امکان را مهیا می‌کنند تا کاربران در یک محیط یکپارچه بتوانند به فرآیندهای خود دسترسی داشته باشند و با سایر سامانه‌های دیدگاه، تبادل اطلاعات کنند.
برای مثال می‌توان فرآیندهایی طراحی کرد که در مرحله‌ای مشخص از آن یک پیشنویس در نرم‌افزار مکاتبات اتوماسیون اداری ایجاد کنند. مثال کاربردی این فرآیند می‌تواند درخواست گواهی اشتغال به کار باشد. یا اضافه کردن یک پارامتر جدید به فیش حقوقی که در فرآیندهایی مانند رزرو غذا، مبلغی را کم و یا اضافه کند.

کاربرد نرم‌افزار BPMS دیدگاه در فرآیند Artwork   در صنایع دارویی

نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی فرآیندهای خاص منظوره را پشتیبانی می‌کند . این نرم‌افزار می‌تواند یک فرآیند را به صورت سیستمی پیاده‌سازی کند و دلیل داشتن بستر یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای شرکت چارگون، زمینه دسترسی فرآیندها و تبادل اطلاعات با سایر سامانه‌های اداری و مالی را در صنایع دارویی ایجاد می‌کند. با این ابزار فرآیندهای ساخت، پرس، روکش، فیلینگ، کنترل ذره، بلیستر و بسته‌بندی در شرکت‌های تولید کننده دارو به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد.

فرآیند Artwork  و برچسب زدن در تهیه محصول دارویی از فرآیندهای مهمی است که با هدف کاهش خطر و حفظ ایمنی بیماران عمل می‌کند. از آنجا که شرکت‌های تولیدی دارو همواره درحال ارائه تعداد زیادی از محصولات به بازار هستند، برای ایجاد تمایز، باید زمان ارائه محصول به بازار را کاهش دهند. اهمیت بالای Artwork در تولید محصولات دارویی، موجب می‌شود رفت و برگشتهای زیادی در اجرای این فرآیند وجود داشته باشد که نگهداری سوابق این روال‌ها، پیچیدگیهای فرآیند را افزایش میدهد.

فرآیند Artwork در نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی
توضیح تصویر: فرآیند Artwork در نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی

نرم‌افزار BPMS دیدگاه با پشتیبانی از فرآیندArtwork و مکانیزه کردن روال‌های اجرایی مرتبط با آن، دقت و سرعت این بخش از عملیات در صنایع دارویی را افزایش می‌دهد. یک فرآیند Artwork شامل چندین روال اجرای فرآیند به ازای کالاهای تولیدی یک مجموعه است. در بسیاری از سازمانها نه تنها فرآیند تهیه قرص با شربت متفاوت است؛ بلکه فرمهای جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوتند؛ به دلیل همین پیچیدگی‌ها و اهمیت بالای داده‌ها، معمولا در اجرای  Artwork کارها به صورت غیرسیستمی به جریان می‌افتند.

شرکت چارگون با استفاده از نرم‌افزار BPMS برای اجرای سیستمی فرآیند  Artwork، راهکاری جامع و مناسب برای عرضه به شرکت‌های تولید کننده دارو و صنایع وابسته آن، طراحی کرده است.

مزایای بهره‌گیری از نرم‌افزار BPMS  دیدگاه در اجرای فرآیند  Artwork

پشتیبانی از طراحی فرآیند  Filing در نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی
توضیح تصویر: پشتیبانی از طراحی فرآیند  Filing در نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی

افزایش زمینه پیگیری و کنترل تیم تضمین کیفیت
امکان نگهداری کلیه تغییرات به همراه قابلیت نمایش آنها در طول اجرای فرآیند
امکان شناسایی نقاط بحرانی فرآیند و بهینه‌سازی فرآیند اجرایی
دریافت گزارش آماری و اطلاعاتی از سوابق فرآیندها مانند (تعداد طراحی‌های یک محصول خاص)

پشتیبانی از طراحی فرآیند  Filing در نرم‌افزار BPMS دیدگاه برای صنایع دارویی

پشتیبانی از طراحی فرآیند  Filing صنایع دارویی در نرم افزار BPMS  دیدگاه

فرآیند Filing یکی از فرآیندهای پایه در تهیه محصولات دارویی است که برای تولید داروهای جدید و یا تغییر در داروهای قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلینگ به منظور تعریف یک داروی جدید، فرآیندی بسیار پیچیده دارد و به دلیل تنوع و تکثر عملیات اجرایی، تعداد زیادی از مدیران یک سازمان را دخیل خواهد کرد. پیچیدگی فرم‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و گستردگی فرآیندهای مربوطه سبب می‌شود تا فرآیند Filing به یکی از کُندترین فرآیندهای سازمانی بدل شود.

نرم‌افزار BPMS دیدگاه با مکانیزه کردن فرآیند  Filing، تمرکز بر داده‌های وارد شده را افزایش می‌دهد و امکان مدیریت ذینفان فرآیند در جریان تکمیل فرم فیلینگ را برای شرکت‌های دارویی فرآهم می‌کند.

فرآیند فیلینگ در واقع نیازمند ابزارهای کنترلی دقیق است؛ تا جاییکه در بعضی از فرم‌های سازمانی، مسئول تکمیل‌کردن هر قسمت از فرم به طور مشخص‌، تعیین می‌شود. به این ترتیب گاهی تکمیل جریان یک قسمت از فرم به اعضای یک واحد سپرده می‌شود. شرکت چارگون با استفاده از نرم‌افزار BPMS دیدگاه و اجرای سیستمی این فرآیند، راهکاری جامع و مناسب برای عرضه به شرکت‌های تولید کننده دارو و صنایع وابسته آن، طراحی کرده است.

مزایای بهره‌گیری از نرم‌افزار BPMS  دیدگاه در اجرای فرآیند filing

انتصاب فرآیند به گروه‌های مختلف
ایجاد بستر تکمیل فرم به صورت مرحلهای
قابلیت تعریف محدودیت زمان توقف در هر نقطه از فرآیند.
تعریف الویت خودکار در فرآیند بر اساس پارامترهای جریان آن.
پیگیری فرآیند از طریق گراف‌کردن آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا