گوناگون

ساخت جزیره‌ای مصنوعی برای موجودات دریایی

سال گذشته، مرکز شورای حفاظت از اقیانوس کالیفرنیا (COPC) با انتشار گزارشی نوشت که احتمالا تا سال 2050 میلادی، سطح آب ساحل غربی آمریکا تا 30 سانتیمتر بالاتر خواهد آمد و این مساله در آب‌های سایر نقاط جهان نیز مشهود خواهد بود.

این مرکز، تنها راه جلوگیری از بروز این اتفاق خطرناک را کاهش انتشار گاز کربن به جو توصیف کرد. اما از آنجایی که هیچ اطمینانی نسبت به اجرای این اقدامات و کاهش سطح آب دریاها وجود ندارد، می‌توان از علم روز معماری کمک گرفت و با ساخت سازه‌هایی مقاوم و سازگار با محیط در بخش‌های ساحلی، به حفظ محیط‌زیست کمک کرد.

اخیرا محققان کالج کالیفرنیا موفق به طراحی ساز‌ه‌ای از جنس فایبرگلاس به نام Float Lab شده‌اند که بر روی سطح آب، شناور بوده و با هدف کاهش اثرات زیان‌بار تغییرات اقلیمی‌و افزایش سطح آب دریاها برای موجدات دریایی طراحی شده است.

نمونه اولیه این پروژه که در آزمایشگاه تحقیقاتی کالج کالیفرنیا طراحی شده، در ماه آگوست به آب انداخته شد و اخیرا نیز توسط جایزه نوآوری موسسه معماری آمریکا در سال 2019 را از آن خود کند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این سازه بیشتر شبیه به فوم دریایی به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که تا چه اندازه، بهره‌گیری از علم معماری می‌تواند نقش تاثیرگذاری را در تنوع زیستی، تحقیقات علمی‌و کاهش پیامدهای تغییرات اقلیمی‌ایفا کند.

مساحت هر کدام از این سازه‌ها به طور تقریبی برابر با 8 متر مربع اعلام و در ساخت آن از کامپوزیت پلیمری تقویت‌شده با فیبر استفاده شده است. بدنه Float Lab، به صورت موج‌دار طراحی شده و امکان حیات و زندگی را برای انواع گونه‌های جانوران دریایی فراهم می‌کند. در واقع، از این دستاورد به عنوان آپارتمان موجودات دریایی نیز یاد می‌شود.

برخی از کارشناسان نیز، Float Boat را زیستگاهی مصنوعی برای موجودات دریایی توصیف می‌کنند. به گفته محققان، اگر از این سازه‌ها در سطح وسیع‌تری استفاده شود، می‌توان تا حد زیادی از پدیده فرسایش ساحلی که یکی از پیامدهای افزایش سطح آب دریاهاست جلوگیری کرد.

تیم طراح این سازه در بیانیه‌ای نوشت که این به اصطلاح جزیره مصنوعی، بدون کمک دیگر افراد و عواملی که در این زمینه نقش داشتند، امکان‌پذیر بود. از جمله شرکای کالج کالیفرنیا در ساخت این سازه می‌توان به آزمایشگاه Benthic کالتک، آزمایشگاه Moss Landing Marine و مجموعه فعال در حوزه معماری Tri-Coastal Marine اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا