تکنولوژی

سیستم راداری که زباله های فضایی را شناسایی می‌کند

محققان شرکت LeoLabs موفق به طراحی سیستمی ‌راداری شده‌اند که می‌تواند تا 25 هزار شی یا زباله های فضایی کوچک‌تر از 10 سانتیمتر را که در مدار زمین در حرکت هستند، شناسایی کند.

این برای اولین بار است که سیستمی ‌با قابلیت ردیابی اشیایی با ابعاد بین 2 تا 10 سانتیمتر را طراح شده و به گفته محققان، چنین دستاوردی می‌تواند از بسیاری از تصادفات فضایی جلوگیری کرده و مانع از بروزی اثر کسلر که پدیده‌ای شایع در علوم فضایی است، شود.

این سیستم قرار است در کنار شبکه راداری بزرگ‌تر شرکت LeoLabs  جای گیرد که از آن‌ها برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای اشیای مدار زمین استفاده می‌شود. اطلاعاتی که توسط این شرکت گردآوری می‌شود، می‌تواند در اختیار دولت‌ها و شرکت‌های ماهواره‌ای همانند ناسا و جاکسا (سازمان فضایی ژاپن) قرار گیرد و از وقوع برخوردهای فاجعه‌بار با زباله‌های فضایی جلوگیری کند.

از دست ندهید: لباس جدید فضانوردان ناسا رونمایی شد

دان کاپرلی، مدیرعامل شرکت طراحی این سیستم عنوان کرد: هیچ کسی نمی‌داند که زباله‌ها و اشیایی فضایی در کجا قرار داند و هر لحظه احتمال برخورد با آن‌ها با ماهواره‌ها وجود دارد. اگر هر کدام از این زباله‌ها به ماهواره برخورر کنند، می‌توانند آن را از کار بیاندازند. این اتفاق، نه تنها ماهواره شما را از بین خواهد برد، بلکه زباله‌های فضایی بیشتری را تولید خواهد کرد که خطرات سفرهای بعدی را دوچندان می‌کند. اینجا بود که تصمیم گرفتیم چنین سیستمی ‌را برای شناسایی زباله‌ها و اشیای فضایی طراحی کنیم.

طبق گفته LeoLabs، می‌توان به توسعه این سیستم راداری، گام بزرگی در جهت پاکسازی جو از زباله‌های فضایی که اکنون به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها و همچنین سازمان‌های خصوص تبدیل شده، برداشت.

منبع: Businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا