ایران

رشد قیمت گوشی در بازار، تعرفه واردات مسافری گوشی به 26 درصد رسید

حالا عوارض واردات یک آیفون 1000 دلاری حدود 300 دلار است

تقریبا دیگر می‌توان گفت مسیر مسافری موبایل مسدود شده است.  دولت برای مقابله با تخلفات واردات گوشی از طریق مسافری شرایطی را ترتیب داده که کل قیمت تمام شده واردات گوشی از طریق مسافری آنقدر افزایش یابد که توان رقابت قیمتی با واردکنندگان گوشی از بین برود.

حالا به گفته معاون فنی گمرک ایران علاوه بر لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری حقوق و عوارض واردات گوشی از این طریق به 26 درصد افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه حقوق عوارض واردات عادی گوشی 5 درصد به اضافه 9 درصد ارزش افزوده است مشخص است که واردکنندگان گوشی بزرگترین برندگان این افزایش تعرفه هستند.

با توجه به محدود شدن مسیرهای واردات گوشی این افزایش تعرفه باعث افزایش شدید قیمت گوشی خواهد شد. پرس و جوهای آی تی ایران از بازار موبایل نشان میدهد امروز با توجه به این تغییرات فعلا خرید و فروش گوشی در بازار بسیار کم شده تا قیمت‌گذاری های جدید انجام بشود.

کسانی که از امروز برای پرداخت عوارض گوشی مسافری به سایت گمرک مراجعه کرده‌اند می‌گویند که با دیدن عوارض 26 درصدی و قیمت نهایی تعرفه واردات گوشی شوکه شده‌آند.

حقوق و عوارض آیفون xs نسخه 512 گیگابایتی به 3.5 میلیون درسیده است
حقوق و عوارض آیفون xs نسخه 512 گیگابایتی به 3.5 میلیون درسیده است
حقوق و عوارض آیفون 11 پرو 64 گیگابایتی به 2.9 میلیون  تومان درسیده است
حقوق و عوارض آیفون 11 پرو 64 گیگابایتی به 2.9 میلیون تومان درسیده است

بر همین اساس به گفته یکی از فروشندگان بازار به عنوان مثال قیمت حقوق و عوارض iPhone 11 pro Max 64 حدود 2.9 میلیون تومان و حقوق و عوارض گوشی iPhone XS 512 حدود سه میلیون و 500 هزارتومان محاسبه شده است.

به گفته این فروشنده بازار موبایل امروز تعرفه پرداخت شده برای گوشی سامسونگ اس 10 پلاس 1 میلیون و 800 هزارتومان شده است.

بر این اساس برای گوشی که حدود 1000 دلار قیمت دارد عوارض واردات مسافری چیزی حدود 300 دلار است!

نکته اصلی این است که دولت این افزایش تعرفه را فقط بر مسافر تحمیل کرده و عملا همه مسافران واقعی را به خاطر سواستفاده از مسیر واردات مسافری مجازات کرده است. این در حالی است که دامنه تبعات این تصمیم به شکل قابل توجهی می‌تواند بر قیمت گذاری بازار تاثیر بگذارد و البته باعث خوشحالی واردکنندگان شود که می‌توانند هر قیمتی را بر خریداران گوشی تحمیل کنند.

فعالان بازار معتقدند در حال حاضر هم بسیاری از واردکنندگان گوشی سودهای بالایی را روی گوشی دریافت می‌کنند در حالی که نظارتی روی قیمت خرید آنها و قیمت عرضه صورت نمی‌گیرد.

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اینقدر بزنین توو سر مصرف کننده تا چشاشوون در بیاد.این قانون پشمکی فقط از دلال حمایت میکنه .حقوق مصرف کننده با قاطعیت هر چه تمام تر رفت به فنا .به امید روزی که مسوولین سر عقل بیان.الهی امین یا رب العالمین

  2. سلام.اخه این چه وضعش هست هرچی کاسه کوزه هست سر مردم فقیر باید شکسته بشه!!اخه کسی که میاد یه تصمیمی میگیره نباید اول به عواقبش فکر کنه؟چرا یه عده ای به راحتی و بدون زحمت پولدار میشن و عده ای هم شب روز کار کنن واخر سر هشتشون گرو نهشون هست.اخه تا کی؟تا کجا باید پیش بره این وضع؟ایا کسی هست یه جواب منطقی بمن بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا