استارتاپکافه بازار

آکادمی چرخ گزارش سال بازار را تحلیل کرد

گزارش سال بازار هر سال سبب واکنش‌هایی در صنعت برنامه و بازی‌های موبایلی می‌شود. در مورد گزارش سال 97 بازار این واکنش‌ها کمی متفاوت بود، چرا که ساختار گزارش نسبت به سال گذشته متفاوت بود و پنج اپلیکیشن برتر از نظر میزان نصب و  درصد رشد در هر دسته اشاره شده بود. وزیر ارتباطات محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری با نقل قول از این گزارش به توسعه نقشه و مسیریاب‌های ایرانی اشاره کرد. همچنین با واکنش های … ، یا مدیر سرمایه‌گذاری اسمارت آپ محمد احمدی از موفقیت استارتاپ‌هایی که بر آنها سرمایه گذاری کرده گفت. در این بین آکادمی چرخ بر روی این گزارش، سلسله تحلیلی انجام داده است که مشروح و دلیل انتشار این گزارش را در گفتگو با محمدرضا فرحی  بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره آکادمی چرخ و زهرا افسری مدیر عامل آکادمی چرخ در ادامه می خوانید. این گزارش را می توانید از اینجا دانلود کنید.

محمدرضا فرحی مدرس دانشگاه شریف دلیل انجام این گزارش تحلیلی بر گزارش سال بازار را اینطور برشمرد:

با تحلیل‌ گزارش بازار و قرار دادن آن در کنار ترندهای جهانی متحول کننده و داستان‌های موفقیت بین‌المللی در برنامه‌های موبایلی، می‌توانستیم گامی در جهت آگاه‎سازی و سپس تخصیص بهینه منابع زمانی، انسانی و مالی سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران، توسعه دهندگان و همچنین بازیگران سنتی صنایع مختلف برداریم.

این آگاه‌سازی از طریق بررسی کلان صنعت برنامه‌های موبایل ایرانی و مقایسه با جهان از منظر درآمد، رشد درآمد و… و معرفی جزئیِ 4 دسته برنامه موبایلی با رشد نصب بیش از 10% در سال 1397 در ایران و سپس ارائه متوسط جهانی برای متریک‌هایی مانند تعامل کاربر، نرخ خرید کاربر، درآمد به ازای هر کاربر و همچنین بررسی دلایل رشد پایین و یا مطلوب نصب این دسته‌ها در ایران نسبت به جهان، حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در هر دسته، واکنش بازیگران سنتی صنایع مرتبط با هر دسته و… فراهم شده است.

رئیس هیئت مدیره آکادمی چرخ با اشاره به چند جانبه بودن این گزارش در مورد اهمیت گزارش بازار برای جامعه فناوری ایران به ای تی گفت:

گزارش کافه بازار بینش‌هایی عمیق از صنعتی با 40 میلیون کاربر فراهم می‌کند. در گزارش بازار به صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل اندرویدی در ایران، رشد این صنعت از منظر نصب فعال و درآمد، بازیگران اصلی آن به تفکیک دسته، توزیع کمی تعداد و درآمد برنامه‌ها به تفکیک استان‌های کشور و… پرداخته شده است. اطلاعات این گزارش که نه تنها برای توسعه دهندگان ایرانی بلکه برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سیاست‌گذاران بسیار ارزشمند است، دید جامعی از نقاط شکست و همچنین فرصت‌های بزرگ در این صنعتِ رو به رشد فراهم آورده است.

زهرا افسری مدیرعامل آکادمی چرخ نیز در خصوص رویکرد تحلیل گزارش سال بازار توسط آکادمی اینطور عنوان کرد:

“ما در گزارش آکادمی چرخ ابتدا بر اساس گزارش منتشر شده توسط بازار از رشد صنعت برنامه‌های موبایلی در سال 97 به مقایسه درآمد و رشد صنعت برنامه‌های موبایل اندرویدی در ایران و جهان و سپس به بررسی مفصل 4 دسته سفر، خرید، مالی و شبکه‌های اجتماعی که طبق گزارش بازار در سال گذشته رشد نصبی بیش از 10% را تجربه کرده‌اند، پرداختیم” .

زهرا افسری با اشاره به چهار فصل بودن گزارش تحلیلی آکادمی چرخ در مورد کاربرد گزارش آکادمی چرخ بیان کرد:

این گزارش در بردارنده‌ی بینش‌هایی کلان در زمینه صنعت برنامه‌های موبایلی در ایران و جهان و سپس جزئیاتی با اهمیت از 4 دسته‌ی سفر، خرید، مالی و شبکه‌های اجتماعی است. این جزئیات که شامل پرنصب‌ترین برنامه‌های ایرانی در هر دسته، برنامه‌های ایرانی با بیشترین رشد نصب فعال در هر دسته، مقایسه رشد نصب برنامه‌های هر دسته در ایران و جهان، دلایل رشد پایین و یا مطلوبِ‌ نصب فعال برنامه‌های ایرانی در هر دسته در ایران، متوسط درآمد به ازای هر کاربر و نرخ خرید کاربران هر دسته در جهان، روند حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر دسته مورد نظر و… می‌باشد در 4 فصل تحت عناوین زیر است:

این بینش‌ها و جزئیات در وهله اول برای بازیگران اصلی این صنعت از قبیل توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سپس برای سیاست‌گذاران و بازیگران سنتی صنایع مختلف مرتبط با 4 دسته مزبور کاربردی خواهد بود.

به طور خلاصه می‌توان گفت که این گزارش تحلیلی در حوزه های زیر به تحلیل گزارش سال بازار می پردازد:

●       مقایسه صنعت برنامه های ایرانی در مقیاس جهانی

●       بررسی دسته اپلیکیشن‌های سفر در شاخص‌‌های رشد نصب فعال، دلایل رشد پایین نصب فعال، حجم سرمایه گذاری روی اپلیکیشن‌های این دسته و…

●       بررسی دسته اپلیکیشن‌های خرید در شاخص‌های برنامه‌های با بیشترین رشد نصب فعال

●       رشد نصب برنامه‌های دسته خرید در ایران و جهان،افزایش مدت زمان تعامل کاربر با برنامه خرید و متوسط درآمد و نرخ خرید کاربر در دسته خرید

●       بررسی دسته اپلیکیشن های مالی در شاخص پرنصب ترین و بیشترین رشد نصب فعال برنامه‌های ایرانی، افزایش اندک هزینه جهانی جذب کاربر در دسته مالی در سال 2018، هزینه‌ها و نرخ‌های تبدیل نصب، ثبت‌نام و فعالسازی

●       دسته شبکه‌های اجتماعی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا