موبایل

دوربین گوشی‌ های 64 مگاپیکسلی در عمل چقدر قدرت دارند؟

به نظر می‌رسد عصر گوشی‌ های 64 مگاپیکسلی هم دیگر آغاز شده است. در هفته‌های اخیر صنعت گوشی‌ های هوشمند شاهد مهمانان تازه وارد این عرصه یعنی Realme XT، شیائومی ردمی نوت پرو8 و ویوو نکس3 با دوربین‌ های 64 مگاپیکسلی بوده است. به نظر می‌رسد دوربین های 48 مگاپیکسلی خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم جای خود را به تازه واردهای 64 مگاپیکسلی می‌دهند.

به همین جهت در این مطلب تصمیم گرفته شد دو گوشی 64 مگاپیکسلی و 48 مگاپیکسیلی شرکت Realme را آزمایش کنیم تا ببینیم آیا واقعا تفاوتی بین این تازه وارد 64 مگاپیکسلی و گوشی 48 مگاپیکسلی در بخش دوربین وجود دارد یا این ارقام فقط جنبه تبلیغاتی برای شرکت‌ها دارند.

البته قبل از هر چیز باید بدانید کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این گوشی‌ها اصلا قابل مقایسه با پرچمداران مشهور دنیا نیستند پس بهتر است انتظارات خود را خیلی بالا نبرید. گوشی‌های جدید که با سیستم دوربین 64 مگاپیکسلی معرفی شدند در حالت عادی تصاویر را با لنز اصلی 16 مگاپیکسلی ثبت می‌کنند. این عدد برای گوشی‌های 48 مگاپیکسلی 12 مگاپیکسل است. البته در صورت نیاز می‌توانید تصاویر با رزولوشن کامل و با استفاده از هر سه سنسور ثبت کنید.

گوشی جدید Realme 3i مجهز به باتری 4230 میلی‌آمپری معرفی شد

مدل 5 پرو شرکت Realme به دوربین 48 مگاپیکسلی متعلق به سونی مجهز است و مدل XT این شرکت هم از سنسور 64 مگاپیکسلی سامسونگ بهره می‌برد.

کارمان را با عکاسی در فضای باز در ساعات بعد از ظهر آغاز کردیم که نور به اندازه کافی وجود داشت. عکاسی در عصر بیشترین نور ممکن را به لنزهای دوبین انتقال می‌دهد و همین مسئله سبب می‌شود تصاویر با بالاترین جزئیات ثبت شوند.

دوربین 64 مگاپیکسلی

اگر روی تصویر ثبت شده کاملا زوم کنید جزئیات و علامت دور دست به این شکل نمایش داده می‌شوند.

دوربین گوشی های 64 مگاپیکسلی

در تصویر زیر می‌توانید تصاویر ثبت شده در حالت زوم کامل را که توسط گوشی 48 مگاپیکسلی پرو5 در سمت چپ و XT در سمت راست ثبت شده‌اند مشاهده کنید.

دوربیت گوشی‌ های 64 مگاپیکسلی

نتایج این مقایسه نشان می‌دهند که پردازش سنگین تصاویر روی گوشی 64 مگاپیکسلی XT به مراتب بهتر از نسخه 48 مگاپیکسلی است و جزئیات و رنگ‌ها بهتر نمایش داده می‌شوند.

همچنین دوربین گوشی XT در حالت 64 و 16 مگاپیکسلی هم آزمایش شد که نتایج نشان می‌دهند تصاویر در حالت 64 مگاپیکسلی تا حدودی به رنگ قرمز تمایل دارند و البته در حالت 16 مگاپیکسلی کمی به رنگ سبز متمایل می‌شوند. نکته جالب اینکه چنین حالتی برای گوشی 48 مگاپیکسلی پرو5 هم کاملا صدق می‌کند. این مسئله احتمالا به فیلتر رنگ سنسور دوربین مربوط می‌‌شود.

تصاویری که در زیر مشاهده می‌کنید به خوبی این تفاوت را نشان می‌دهند. تصویر بالا متعلق به XT و تصویر پایین به 5 پرو نعلق دارد.

دوربین گوشی 64 کگاپیکسلی Realme XT

دوربین گوشی realme 5 pro

در بخش بعدی نوبت به تصویر برداری در شب می‌رسد. تصاویر زیر در ساعات نیمه شب ثبت شده‌اند. این تصاویر نیز به ترتیب متعلق به XT و 5 پرو هستند

در نور کم هیچکدام از این دو مدل گوشی قادر به ثبت جزئیات قابل قبول در تصاویرشان نیستند و در پایین می‌توانید تصاویر ثبت شده هردو گوشی را مشاهده کنید. عکس سمت بالا متعلق به مدل XT 64 مگاپیکسلی است.

گوشی های 64 مگاپیکسلی Realme

با این وجود تصاویر ثبت شده توسط XT جزئیات به مراتب بیشتری را نشان می‌دهند اما مدل 5 پرو تصاویر را با جزئیات پایین و نویز بالا ثبت می‌کند.

البته تصویر برداری با XT در حالت 16 مگاپیکسل آنقدرها هم چنگی به دل نمی‌زند و تفاوتی چشمگیری نسبت به مدل 5 پرو ندارد. در کل نمی‌توان نظر خاصی راجع به تفاوت کیفیت دوربین این گوشی در این بخش ارائه کرد. شاید اگر سنسور 48 مگاپیکسلی 5پرو کمی بهتر عمل می‌کرد می‌توhنست تصاویر مشابه XT  را ثبت کند. شاید هم این نهایت قدرت لنزهای شرکت سونی باشد.

تصاویر پایین نیز تفاوت دوربین هردو گوشی را در حالت شب «night mode» نشان می‌دهند.

همانطور که می دانید در تصویر برداری در حالت شب، پردازش تصاویر اهمیت بیشتری نسبت به قدرت پیکسلی دوربین دارند. در تست‌های انجام شده که تصاویر آن را در بالا می‌بینید، 5 پرو تصاویر واضح‌تری را نسبت به نسخه جدید تر خود یعنی XT ثبت می‌کند. البته XT در حالت شب برای روشن‌تر جلوه دادن تصاویر کمی از تصویر نهایی را برش می‌زند و همین مسئله سبب قربانی شدن کیفیت عکس‌ها می‌شود. با اینکه وضوح تصاویر در گوشی 5 پرو بیشتر است اما تصاویر ثبت شده با XT همچنان روشنایی بیشتری دارند.

رونمایی از گوشی ‌‌«ریلمی ‌ایکس 2» مجهز به دوربین 48 مگاپیکسلی

در کل سیستم دوربین XT تصاویر در شرایط عادی را با جزئیات خیلی بیشتری ثبت می‌کنند و تفاوت قابل توجهی بین کیفیت تصاویر دوربین این گوشی و مدل قبلی یعنی 5 پرو وجود دارد.

اما در صورتی که خیلی به دنبال ثبت اثر هنری با گوشیتان نیستید و بیشتر طرفدار عکاس روزمره‌اید، تفاوت چندانی بین دوربین این دو گوشی برای شما وجود ندارد چراکه در حالت عادی دوربین XT با کیفیت 16 مگاپیکسلی تصاویر را ثبت می‌کند، دقیقا یک چهارم نهایت قدرتی که دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که آیفون 11 و پیکسل 3 پرچمداران دو غول بزرگ تکنولوژی و اسمارت‌فون که برترین دوربین‌های اسمارت‌فون در دنیا را به خودشان اختصاص داده‌اند از سنسورهای 12 مگاپیکسلی بهره می‌برند. بهتر است قبول کنیم عدد پیکسل‌ها و سایز فیزیکی سنسورها همه ماجرا نیستند و در این میان پردازش تصاویر و در کل سخت‌افزار گوشی نقش بسیار مهمی در ثبت تصاویر با کیفیت و جزئیات بالا ایفا می‌کنند.

با این وجود گوشی‌های 64 مگاپیکسلی و حتی 48 مگاپیکسلی امروزی همچنان تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت می‌کنند، آن هم با کیفیتی که تا دو سال پیش کسی تصورش را هم نمی‌کرد یک گوشی میان‌رده قادر به انجام آن باشد. با اینکه اپل و گوگل فعلا نیازی به نگرانی از این بابت ندارند اما باید قبول کرد که این گوشی‌ها در آینده نزدیک بازار میان رده‌ها را در دست می‌گیرند.

منبع: ورج

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا