پوشیدنی هوشمندتکنولوژیگجتگوناگون

تولید پوست مصنوعی با قابلیت حس لامسه

این روزها، تکنولوژی لمسی یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های ارتباط کاربران با گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای دیجیتال است. حس لامسه ما، یکی از مهم‌ترین حواسی است که می‌توانیم از طریق آن با دنیای اطراف ارتباط برقرار کنیم و حتی لمس اشیا در ابعاد بسیار کم نیز می‌تواند اطلاعات زیادی از ما انسان‌ها به جا بگذارد.

در این بین، با وجود پیشرفت‌های چشم گیر در تکنولو‌ژی واقعیت مجازی‌، جای خالی حس لامسه به شدت احساس می‌شود و اضافه شدن این حس به شیوه‌های ارتباطی با ابزارهای واقعیت مجازی می‌تواند میزان واقع گرایی آنها را به شدت افزایش دهد.

و حالا، محققان موسسه سوییسی Technology Lausanne (EPFL)، موفق شده‌اند نوعی پوست مصنوعی منعطف تولید کنند که می‌تواند به محرک‌های لمسی واکنش نشان دهد. چنین دستاوردی می‌تواند طیف وسیعی از صنعت را پوشش دهد از صنعت واقعیت مجازی گرفته تا دنیای پزشکی.

این پوست از سیلیکون و الکترود ساخته شده و می‌تواند شکل‌های مختلف به خود بگیرد مثلا دور نوک انگشت یا مچ پیچیده شود و واکنش‌هایی به شکل فشار یا لرزش‌(ویبره‌) نشان دهد.

داخل این پوست مصنوعی سنسورهایی تعبیه شده که می‌تواند تغییر شکل‌ها را تشخیص داده و واکنش‌ها را بر اساس تغییرات شناسایی شده، تنظیم کند. با وجود همین قابلیت حس لامسه می‌تواند کاربردهای وسیع تری داشته و واکنش‌های واقع گرایانه‌تری از خود نشان دهد.

هارشال سونار(Harshal Sonar)، یکی از محققان موسسه EPFL  و یکی از طراحان اصلی این تحقیق بوده است. وی در بیانیه‌ای می‌گوید‌:« این اولین بار است که موفق شده‌ایم یک پوست مصنوعی نرم تولید کنیم که هم سنسور دارد و هم به محرک‌ها جواب می‌دهد. وجود چنین قابلیت‌هایی، این امکان را می‌دهد تا کاربر بتواند به صورت واقعی‌تری دنیای اطراف را حس کند.‌»

ویژگی‌ها

این پوست مصنوعی، هم قابل انعطاف است و هم خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند به اندازه 4 برابر بیشتر از حالت اولیه خود کش بیاید. قابلیت کشسانی کمک می‌کند که پوست برای استفاده در امور روزمره ایده‌آل شود و حرکات و فشارهای مختلف را تحمل کند. این ویژگی می‌تواند به خصوص برای کسانی کارایی داشته باشد که به هر دلیلی حس لامسه خود را از دست داده‌اند. به علاوه، برای استفاده داخل ابزارهای واقعی مجازی نیز کاربرد خواهد داشت.

سونار می‌گوید:« هدف بعدی تولید یک گجت کامل پوشیدنی است که بتواند حوزه‌های تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را وارد مرحله جدیدی کند. این گجت تمام پوشیدنی همچنین می‌تواند در تحقیقات نوروساینس مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیقات نوروساینس، محققان می‌توانند با تحریک اعضای مختلف بدن، کیفیت فعالیت‌های مغز را بررسی کنند و تحقیقات را به شیوه‌ای انجام دهند که مشابه آن تا کنون در هیچ کجا دیده نشده است.»

گزارش این تحقیق، در ژورنال Soft Robotics. منتشر شده است.

منبع: digitaltrends

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا